Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-23, 10:53
  #37
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Bad om 700 fick 280. Hade hoppats på lite större tilldelning.

märkligt lite. jag teckna via avanza och fick 47%
2014-11-27, 07:12
  #38
Medlem
Varför ska man köpa emission i preferensaktier när de finns att köpa fritt utan lägsta investering för några kronor mer på börsen?
Är det för att tjäna 4kr per aktie då Klövern idag ligger på 154kr eller finns det någon annan anledning till det? Utdelningen får man väl oavsett?

Är hyfsat ny på börsen och försöker lära mig.
2014-11-27, 08:14
  #39
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspet
Varför ska man köpa emission i preferensaktier när de finns att köpa fritt utan lägsta investering för några kronor mer på börsen?
Är det för att tjäna 4kr per aktie då Klövern idag ligger på 154kr eller finns det någon annan anledning till det? Utdelningen får man väl oavsett?

Är hyfsat ny på börsen och försöker lära mig.

3% över teckningskursen ligger de nu och det är väl till stor del därför man hoppar på erbjudande om att teckna istället för att köpa på marknaden. Uppsidan är liten, men risken är också mycket liten. Jag tecknade för att behålla men att värdet direkt går upp är trevligt.

Det har blivit lite för mycket fastighetspreffar senaste tiden med Klövern, Akelius och Hemfosa och det har pressat ner priserna.
2014-11-27, 11:13
  #40
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Det har blivit lite för mycket fastighetspreffar senaste tiden med Klövern, Akelius och Hemfosa och det har pressat ner priserna.

Undrar hur länge det dröjer innan NP3 emitterar preffar ...
2014-11-27, 13:36
  #41
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattiaspet
Varför ska man köpa emission i preferensaktier när de finns att köpa fritt utan lägsta investering för några kronor mer på börsen?
Är det för att tjäna 4kr per aktie då Klövern idag ligger på 154kr eller finns det någon annan anledning till det? Utdelningen får man väl oavsett?

Är hyfsat ny på börsen och försöker lära mig.

Nej, det finns ingen anledning att delta i emissionen utöver skillnaden i teckningskurs och kursen den handlas för på börsen.

ca 2 % avkastning bedömer jag dock som riktigt bra med tanke på att tanke på den väldigt låga risken och att pengarna bara är låst i 6 handelsdagar.
2014-12-04, 16:28
  #42
Medlem
Klövern - KLOV A - KLOV B - KLOV PREF

Hej.
För en vecka sedan köpte jag Klövern A när kursen låg på 42,25. Stängningskursen igår var 44,20. Men idag ändrades kursen istället om till 4,20 vilket innebar en förlust på ca 90% för mig. Efter att ha kollat på DI hittade jag denna artikel: http://www.di.se/finansiell-informat...d-b7d47f99a0ea
Dock är den hyfsat invecklad så det vore extremt uppskattat om någon kunde förklara situationen för mig.

Tack!
2014-12-04, 16:32
  #43
Medlem
Scraps avatar
Dina aktier har splittrats upp med faktorn tio och du har nu tio gånger så många som är värde en tiondel var.
2014-12-04, 16:33
  #44
Medlem
papanoirs avatar
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...5594/klovern-a

Ser ut som att du handlat någonting annat än Klövern A. Kanske finns det typ Klövern B eller något?
2014-12-04, 16:34
  #45
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Dina aktier har splittrats upp med faktorn tio och du har nu tio gånger så många som är värde en tiondel var.
Makes sense
2014-12-04, 16:45
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Dina aktier har splittrats upp med faktorn tio och du har nu tio gånger så många som är värde en tiondel var.

Innebär det alltså att jag inte har förlorat något..? Det enda jag vet just nu är statistiken som portföljen visar och den tyder inte på att jag har mer aktier än vad jag hade igår, endast den stora värdeminskningen...
2014-12-04, 16:46
  #47
Medlem
Goto10s avatar
Klövern kommer att ge ut nya aktier. För varje A-aktie du har kommer du få 10 nya B-aktier. Det här erbjudandet gällde dock bara till idag, därav prisfallet. Men eftersom du köpte aktierna för en vecka sedan kan du vara lugn, du kommer kompenseras genom nya aktier.
2014-12-04, 17:27
  #48
Medlem
Om man på fullaste allvar inte begripit vad som hänt i ett sånt här fall är det nog bättre att hålla sig till indexfonder. För du köpte väl inte Klövern utan att ha gjort en noggrann fundamental analys?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback