• 1
  • 2
2012-09-24, 14:08
Medlem
Svårplacerad tråd.

Jag inspekterade tidigare idag min dignande bokhylla och då slog det mig att jag har noll, zero, nada böcker av kvinnliga författare. Alla böcker är skrivna av män och handlar om män. Inte en endaste bok handlar om en kvinna. De biografier jag äger är bara om män. Det skulle aldrig falla mig in att läsa en bok skriven av en kvinna eller som handlar om en kvinna. Tanken har inte ens slagit mig. Jag kan inte komma på ett enda intressant kvinnoöde.

Jag tittar ofta på olika intervjuprogram på TV, men jag byter alltid kanal om intervjuobjektet är av kvinnligt kön. Det spelar ingen roll om kvinnan ifråga har besökt planeten Mars eller träffat Gud – för mig är hon ändå fullkomligt ointressant.

Kvinnliga politiker lyssnar jag inte på. Så fort en kvinnlig expert, som säkert är jättekunnig, uttalar sig slår jag dövörat till.

Gick igenom spellistan på Spotify. Hur många kvinnliga artister? Svar: noll.

Jag har inget emot kvinnor och uppskattar deras sällskap, eller rättare sagt deras närvaro, men det vore intressant att veta varför man som man är totalt ointresserad av allt som har med kvinnor att göra?
Senast redigerad av danebrogen 2012-09-24 kl. 14:13.
Citera
2012-09-24, 14:16
Medlem
Otems avatar
Alla har vi olika intressen och intresserar sig för olika saker, det är som t.e.x fotboll med mig, det är totalt ointressant, pratar dom om det på sporten byter jag kanal, ser jag en artikel i tidning hoppar jag över den om sidan handlar om fotboll osv osv, kanske lite konstigt sak att jämföra med men, mitt svar är som jag sa i den första raden, att alla har olika intressen.
Citera
2012-09-24, 14:19
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Är ungefär samma sak för mig. Är för det mest ointresserad av kvinnor om jag inte vill fylla deras hål med min penis. Själv har jag inte en enda bok om/skriven av en kvinna, inte en enda film (undantag porr) och byter alltid kanal på tv/radion när en kvinna pratar. Förstår inte egentligen varför jag gör detta. Har aldrig mött en smart kvinna som kan ha ett intressant samtal med mig utan att tramsa eller vara dum i huvudet. Sen har ALDRIG en kvinnlig komiker fått mig att en röra min smilband. Har inget emot kvinnor. Skulle var intressant att höra en kvinnas perspektiv om det här ämnet.
Citera
2012-09-25, 17:33
Medlem
det finns intressanta kvinnliga författare, du borde läsa Simone De Beauvoir, den coolaste kvinnliga författaren, hon har gjort revolutionerande böcker. Exempelvis det andra könet, att lära sig mer om kvinnan är bara bra för en man i längden.
Citera
2012-09-25, 20:08
Medlem
Visst, jag håller med dig rätt mycket, men jag UPPMANAR dig till att inte bli intresserad av detta!

http://www.youtube.com/watch?v=UyyjU...layer_embedded
Citera
2023-03-29, 22:40
Medlem
Kollade i min bokhylla för skojs skull. Finns några kvinnliga författare. Många jag börjat läsa men kommer aldrig till slutet. P. D. James har jag aldrig lyckats läsa klart en bok av. Margaret Yorke däremot läst. Oftast är böcker av kvinnliga författare för långsamma för mig. Finns undantag. Gillar Shirley Jackson. Hon var en inspiration för Stephen King.

Jag har läst "Dotter till en mördare" som handlade om en anhörig till en av Englands värsta seriemördare.

Bland politiker gillar jag Clare Daly. Nooshi Dadgostar om vi ska ta någon svensk. Bland musiker tycker jag om Joan Baez och Steve Nicks. Pomme är en yngre fransk musiker. Clio en annan favorit.
Citera
2023-03-30, 12:48
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Gammal tråd men bra fråga som vi nog aldrig kommer få svar på. Vet att jag har ett par böcker av Ursula K Le Guin i bokhyllan men annars är det mest män.

Kvinnor är inte direkt främmande, vi alla har ju haft mammor, systrar, flörtar, flickvänner, kollegor osv. men jag och polarna har diskuterat lite på skämt någon gång vad kvinnor ens gör. Alltså gör om dagarna, på fritiden när man inte ser dem. Vad de planerar och pysslar med.
Citera
2023-03-30, 12:58
Medlem
f30malmos avatar
Jag är kvinna, har mer kvinnliga författare än manliga i bokhyllan. Kanske 70% kvinnor och 30% män. Kanske man läser det man identifierar sig med.
Citera
2023-03-30, 14:23
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag är kvinna, har mer kvinnliga författare än manliga i bokhyllan. Kanske 70% kvinnor och 30% män. Kanske man läser det man identifierar sig med.

Läser du allt möjligt eller någon specifik genre? Jag har mest Sci-fi, fantasy och filosofi så det är nästan bara manliga författare
Citera
2023-03-30, 14:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Läser du allt möjligt eller någon specifik genre? Jag har mest Sci-fi, fantasy och filosofi så det är nästan bara manliga författare

Jag läser allt möjligt, väldigt svårt att kategorisera, jag har dock en förkärlek för noveller, prosalyrik och socialrealism.
Citera
2023-03-30, 14:51
Medlem
Jag är kvinna men känner igen mig i männens inställning i detta, jag föredrar att läsa, titta på och lyssna på män. Det är inte helt kategoriskt, jag har några kvinnor i spellistan och bokhyllan och byter oftast inte kanal om en kvinna pratar, men jag kan bli sjukt trött på kvinnor. Nu har jag inte läst så mycket på senare år men jag ogillar främst all flams och ytlighet som kommer med kvinnor både på tv och i musik, det blir så ointressant. Kvinnor som inte passar in på den beskrivningen har jag ingenting emot.
Sen är inte alla män bra heller förstås men risken att de lagt mer tid på sin outfit än på vad de ska säga är mindre.
Citera
2023-03-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danebrogen
Svårplacerad tråd.

Jag inspekterade tidigare idag min dignande bokhylla och då slog det mig att jag har noll, zero, nada böcker av kvinnliga författare. Alla böcker är skrivna av män och handlar om män. Inte en endaste bok handlar om en kvinna. De biografier jag äger är bara om män. Det skulle aldrig falla mig in att läsa en bok skriven av en kvinna eller som handlar om en kvinna. Tanken har inte ens slagit mig. Jag kan inte komma på ett enda intressant kvinnoöde.

Jag tittar ofta på olika intervjuprogram på TV, men jag byter alltid kanal om intervjuobjektet är av kvinnligt kön. Det spelar ingen roll om kvinnan ifråga har besökt planeten Mars eller träffat Gud – för mig är hon ändå fullkomligt ointressant.

Kvinnliga politiker lyssnar jag inte på. Så fort en kvinnlig expert, som säkert är jättekunnig, uttalar sig slår jag dövörat till.

Gick igenom spellistan på Spotify. Hur många kvinnliga artister? Svar: noll.

Jag har inget emot kvinnor och uppskattar deras sällskap, eller rättare sagt deras närvaro, men det vore intressant att veta varför man som man är totalt ointresserad av allt som har med kvinnor att göra?

Dels för att du är man. Dels för att kvinnor i högre utsträckning än män följer norm varför deras berättelser och åsikter rent generellt är mindre banbrytande och mer förutsägbara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback