• 1
  • 2
2012-09-24, 13:50
Medlem
Har ett problem. ...Jag står skriven på en skrotig bil från ett tidigare förhållande som jag får betala för varje år(fordonsskatt 100kr typ)

Han som äger bilen egentligen vägrar nu att skriva över den på sig.
Jag vill att bilen ska skrotas eller skrivas över på han.
Han har nyckeln till bilen som förmodligen inte går att köra till skroten(kommer förmodligen kosta att få den transporterad till skrotning)

Han har i mail erkänt att han är ägaren av bilen(detta var för ca 2 år sedan där han också säger att jag bara står på den för det skulle bli billigare).

Om han fortsätter vägra ägarbyte vad kan jag göra? Ta det till domstol då jag har bevis i mail att han sagt han är ägare.

Vem kan jag vända mig till då han vägra ägarbyte trots alla vet han är de verkliga ägaren av bilen.
Citera
2012-09-24, 13:52
Medlem
Du vänder dej till transportstyreslen i detta ärende.
Citera
2012-09-24, 13:57
Medlem
jag har beställt nya papper då han sa han tappat dom fick betala för dom då han vägrade.

Nu behöver jag hans underskrift som han vägrar skriva... där är problemet jag inte kommer runt
Citera
2012-09-24, 13:58
Medlem
micaeles avatar
Om du frivilligt gick med på att äga bilen en gång i tiden, och därmed också skrev under ägarbytesblanketten (gula regbeviset) - finns det inte mycket att göra åt saken.
Det åligger dig att skrota eller avyttra bilen på annat sätt. Du får helt enkelt se till att komma över nyckeln från honom.
Citera
2012-09-24, 13:58
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Har ett problem. ...Jag står skriven på en skrotig bil från ett tidigare förhållande som jag får betala för varje år(fordonsskatt 100kr typ)

Han har nyckeln till bilen som förmodligen inte går att köra till skroten(kommer förmodligen kosta att få den transporterad till skrotning)

Han har i mail erkänt att han är ägaren av bilen(detta var för ca 2 år sedan där han också säger att jag bara står på den för det skulle bli billigare).

Om han fortsätter vägra ägarbyte vad kan jag göra? Ta det till domstol då jag har bevis i mail att han sagt han är ägare.

Vem kan jag vända mig till då han vägra ägarbyte trots alla vet han är de verkliga ägaren av bilen.

Det finns ju många skrotfirmor som hämtar bilar utan kostnad.
Beställ ett nytt registreringsbevis och ta sen kontakt med en sån skrotfirma.

Så hade jag gjort...

.
Citera
2012-09-24, 14:04
Medlem
Bongomans avatar
Ja, det finns ju folk med kranbilar som inte direkt bryr sig om om du har nycklar eller ej. Bara du har den gul-blå lappen och giltig leg hjälper de dig med nöje att forsla bort bilen. Om det är en populär modell finns där alltid trevliga delar som kan användas av han som hämtar den. Skulle gubben protestera mot hämtning kan du be honom ringa polisen och förklara för dem varför du inte får skrota din bil.
Citera
2012-09-24, 14:07
Medlem
Otems avatar
Skrota bilen och få en slant istället, vill han inte skriva på vet jag inget annat du kan göra:/
Citera
2012-09-24, 14:11
Medlem
Har ringt och alla verkar ska ha runt 500kr eller mer för hämta bilen där jag bor.

Antar jag blir tvungen betala skrotningen.. känns vidrigt då jag inte gillar personen ifråga som äger bilen egentligen.
Citera
2012-09-24, 14:20
Medlem
Otems avatar
Citat:
Har ringt och alla verkar ska ha runt 500kr eller mer för hämta bilen där jag bor.

Antar jag blir tvungen betala skrotningen.. känns vidrigt då jag inte gillar personen ifråga som äger bilen egentligen.

Du kan inte bränna upp bilen och få ut försäkring? Kanske en idiot-idé som skulle funka?

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.17...ull_discussion
Citera
2012-09-24, 14:29
Medlem
Anmäl bilen som stulen!
Citera
2012-09-24, 14:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det du får göra är att upprätta en polisanmälan om att bilen är stulen. Det räcker med att ange att din ex disponerade bilen men ej vill återlämna vare sig bil eller nycklar. Då kommer transportstyrelsen att göra en ägarutredning och om bilen ej återfinns så kan man som småningom avregistrera den som skrotad. Men detta kan ta lång tid.

Man brukar kunna få bilarna hämtade gratis i de flesta kommuner, men i vissa glesbygdskommuner så kan vara svårare för de som hämtar gratis gör kanske bara en gratisrunda per år eller så pga kostnaden för att köra runt med lastbil.
Citera
2012-09-24, 17:41
Medlem
Beställ bärgningsbil och åk och hämta DIN bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in