Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Har ett problem. ...Jag står skriven på en skrotig bil från ett tidigare förhållande som jag får betala för varje år(fordonsskatt 100kr typ)
Han som äger bilen egentligen vägrar nu att skriva över den på sig.
Jag vill att bilen ska skrotas eller skrivas över på han.
Han har nyckeln till bilen som förmodligen inte går att köra till skroten(kommer förmodligen kosta att få den transporterad till skrotning)
Han har i mail erkänt att han är ägaren av bilen(detta var för ca 2 år sedan där han också säger att jag bara står på den för det skulle bli billigare).
Om han fortsätter vägra ägarbyte vad kan jag göra? Ta det till domstol då jag har bevis i mail att han sagt han är ägare.
Vem kan jag vända mig till då han vägra ägarbyte trots alla vet han är de verkliga ägaren av bilen.
Det du får göra är att upprätta en polisanmälan om att bilen är stulen. Det räcker med att ange att din ex disponerade bilen men ej vill återlämna vare sig bil eller nycklar. Då kommer transportstyrelsen att göra en ägarutredning och om bilen ej återfinns så kan man som småningom avregistrera den som skrotad. Men detta kan ta lång tid.
Man brukar kunna få bilarna hämtade gratis i de flesta kommuner, men i vissa glesbygdskommuner så kan vara svårare för de som hämtar gratis gör kanske bara en gratisrunda per år eller så pga kostnaden för att köra runt med lastbil.