Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-24, 05:11
  #1
Medlem
Vill börja med att säga att jag inte har någon åsikt just nu huruvida detta är en konspiration eller inte. Vill bara ha svar på några frågor.

När jag hör folk argumentera för och emot det här så hör jag nästan aldrig någon som tar upp pengarna som saknas från Pentagon. För er som inte vet:

10 September 2001, en dag innan 9/11, så höll Donald Rumsfeld en presskonferens där han berättade att 2,3 biljoner dollar saknas från Pentagon och det går inte att spåra etc etc etc.

Låt oss tänka över hur mycket pengar det är. 2,3 biljoner dollar eller cirka 15 biljoner kronor. 15,000,000,000,000 kr. Ifall Sveriges befolkning är runt 9,5 miljoner skulle de här pengarna räcka för att betala ut drygt 1,500,000 kronor till varenda människa som bor i Sverige.

Hur kan så pass mycket pengar bara "försvinna" från Pentagon? Jag antar att de lär ha någon sorts säkerhet på det stället.

Det är rätt tydligt att någon tjänade väldigt mycket pengar här. Frågan är bara vilka? Var det en slump att terrorattentatet inträffade dagen efter? Om man bara spekulerar lite i vem som tjänade på det så är det rätt tydligt för mig att han/hon/de/ som har dessa pengar tjänade på att det inträffade dagen efter avslöjandet, eftersom den presskonferensen var helt bortglömd dagen efter.

Jag antar att presskonferensen inte hölls 2 minuter efter att de kommit fram till att de inte kan spåra pengarna, och jag antar att det inte var terroristerna som bestämde när den här presskonferensen skulle äga rum.

Så, om det inte Pentagon själva har något med det här så antar jag att den som nu ligger bakom det verkligen tog hem jackpotten. Först kan inte, vad jag antar är, världens främsta teknologi (vart skulle den annars finnas?) spåra vart pengarna tog vägen, sedan berättar Rumsfeld det här för folket, sedan inträffar en av de största terrorattackerna genom tiderna dagen efter av en slump och får alla att glömma bort pengarna.

Alternativt om det nu skulle vara terroristerna själva som låg bakom "rånet" och hade så kort tidsram att de kunde flyga in i byggnaderna inom 24 timmar efter att Rumsfeld gett presskonferensen.

Vad tror ni?
Är det ens någon som snodde dessa pengar eller försvann allt bara?
I så fall, vem tog pengarna?
Har de saknade pengarna någonting att göra med terrorattentatet?

Jag tror ni fattar dealen, fram med era teorier!

Här är en film från presskonferensen: http://www.youtube.com/watch?v=xU4GdHLUHwU
Citera
2012-09-24, 10:16
  #2
Medlem
CTCs avatar
Det är ju inte den enda gången det händer. Fanns något tillfälle under USA:s tid i Irak som ett ex antal miljarder försvann från en nödfond förvarad i Irakiska centralbanken.
Jag är inte så insatt i USA:s sytem men, av den bilden jag har, så skulle inte förvåna mig om dessa pengar försvunnit i byråkratin. Vilket verkar vara ett problem som alla USA:s myndigheter verkar ha problem med. Kan man inte spåra pengarna så får man ju spekulera i vad som hänt.
Citera
2012-09-24, 10:37
  #3
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexlaaner
Vill börja med att säga att jag inte har någon åsikt just nu huruvida detta är en konspiration eller inte. Vill bara ha svar på några frågor.

När jag hör folk argumentera för och emot det här så hör jag nästan aldrig någon som tar upp pengarna som saknas från Pentagon. För er som inte vet:

10 September 2001, en dag innan 9/11, så höll Donald Rumsfeld en presskonferens där han berättade att 2,3 biljoner dollar saknas från Pentagon och det går inte att spåra etc etc etc.

Låt oss tänka över hur mycket pengar det är. 2,3 biljoner dollar eller cirka 15 biljoner kronor. 15,000,000,000,000 kr. Ifall Sveriges befolkning är runt 9,5 miljoner skulle de här pengarna räcka för att betala ut drygt 1,500,000 kronor till varenda människa som bor i Sverige.

Hur kan så pass mycket pengar bara "försvinna" från Pentagon? Jag antar att de lär ha någon sorts säkerhet på det stället.

Det är rätt tydligt att någon tjänade väldigt mycket pengar här. Frågan är bara vilka? Var det en slump att terrorattentatet inträffade dagen efter? Om man bara spekulerar lite i vem som tjänade på det så är det rätt tydligt för mig att han/hon/de/ som har dessa pengar tjänade på att det inträffade dagen efter avslöjandet, eftersom den presskonferensen var helt bortglömd dagen efter.

Jag antar att presskonferensen inte hölls 2 minuter efter att de kommit fram till att de inte kan spåra pengarna, och jag antar att det inte var terroristerna som bestämde när den här presskonferensen skulle äga rum.

Så, om det inte Pentagon själva har något med det här så antar jag att den som nu ligger bakom det verkligen tog hem jackpotten. Först kan inte, vad jag antar är, världens främsta teknologi (vart skulle den annars finnas?) spåra vart pengarna tog vägen, sedan berättar Rumsfeld det här för folket, sedan inträffar en av de största terrorattackerna genom tiderna dagen efter av en slump och får alla att glömma bort pengarna.

Alternativt om det nu skulle vara terroristerna själva som låg bakom "rånet" och hade så kort tidsram att de kunde flyga in i byggnaderna inom 24 timmar efter att Rumsfeld gett presskonferensen.

Vad tror ni?
Är det ens någon som snodde dessa pengar eller försvann allt bara?
I så fall, vem tog pengarna?
Har de saknade pengarna någonting att göra med terrorattentatet?

Jag tror ni fattar dealen, fram med era teorier!

Här är en film från presskonferensen: http://www.youtube.com/watch?v=xU4GdHLUHwU

Naturligtvis har inte pengarna "försvunnit", det handlar om att man inte kan redovisa hur de använts. Mest troligen beroende på dåliga redovisningsrutiner motsvarande.
Citera
2012-09-24, 14:04
  #4
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexlaaner
Här är en film från presskonferensen: http://www.youtube.com/watch?v=xU4GdHLUHwU
"In fact, it could be said that it's a matter of life and death." (0:30)

Morgonen därpå blir Pentagons revisorer sprängda i luften. Jag tror jag vet vilka Rumsfeld tänkte på där.

Går väl att jämföra med de förstörda ekobrottsutredningarna samma dag i och med raset av WTC7. Gangsters överallt
Citera
2012-09-24, 18:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Naturligtvis har inte pengarna "försvunnit", det handlar om att man inte kan redovisa hur de använts. Mest troligen beroende på dåliga redovisningsrutiner motsvarande.

Så du utesluter en koppling?
Citera
2012-09-24, 22:55
  #6
Medlem
Arthur Dents avatar
Jeff Prager har sammanställt mängder med information om bla utredningar av ekonomisk brottslighet som lägligt försvann den 11/9 2001. Klistrar in ett årsgammalt inlägg av mig på temat.

Det Prager anger som motiv börjar låta allt mer rimligt, i ett tidigt skede var jag bara medveten om kopplingen Pentagon och försvunna pengar, detta beror väl på att utredningen om de försvunna pengarna offentliggjordes dagen innan själva attacken, miljarder och åter miljarder var försvunna så när dammet lagt sig ställde folk naturligtvis frågor om den uppgift Rumsfeld gått ut med, då visade det sig att de dokument som behövde gås igenom för att utreda försvinnandet av 2,3 biljoner befann sig just där det påstådda planet träffade och alla dokument förstördes, snacka om att den manchettbrottslingen hade tur.
Sedan visade det sig genom den FEMA-anställda whistleblowern att ett valv under WTC7 var uppbrutet och tömt och att en massa myndigheter med pågående utredningar huserade i WTC7.
Och nu framkommer uppgifter om att en utredande myndighet strax före 11/9 flyttades till ett av tvillingtornen och just den våning där planet träffade, utredarna dog och dokumenten förstördes.
Naturligtvis drar man så mycket fördel det bara är möjligt av en sådan här händelse men att sopa igen spår kan mycket väl ha varit upprinnelsen, man tjänade ju även pengar på börsspekulationer. De nykonservativa krigshökarna fick sitt och Israel som mer eller mindre är beroende av USA:s närvaro i Mellanöstern fick sitt.


Prager menar att undanröjandet av dessa utredningar var huvudmotivet för attacken vilket jag iofs inte håller med om, så här skriver han angående försvunna utredningar som inledning i skriften Nuclear.

[...]The primary motive for the event itself was not to go to war, this was just a wonderful benefit for the perpetrators. The primary motive was financial in nature or rather, to scuttle a series of investigations being carried out by the Office of Naval Intelligence at the Pentagon and the Eldorado Task Force, a group of 55 govern¬ment agencies, and others. There is SEC, Federal Reserve, Bank of New York and federal courts data to support this theory. I’ve researched it. On 911 all of these investigations and many other related financial fraud investigations came to a halt. Years of investigative data were destroyed for¬ever. The evidence, much of it, was all destroyed on 911 and continuing those investigations would have been extraordinarily difficult. Many of the actual investigators and accountants were killed at the Pentagon. Many of the people involved in the financial frauds were killed in the Twin Tow¬ers. People with close associations to these frauds were killed on the 4 alleged aircraft.[...]

http://dl.dropbox.com/u/16017306/Nuclear.pdf
Citera
2012-09-24, 23:09
  #7
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexlaaner
Så du utesluter en koppling?

Svar ja. Det hela redogjordes för redan 3/3-00:
Citat:
The military's money managers last year made almost $7 trillion in adjustments to their financial ledgers in an attempt to make them add up, the Pentagon's inspector general said in a report released Friday.

The Pentagon could not show receipts for $2.3 trillion of those changes, and half a trillion dollars of it was just corrections of mistakes made in earlier adjustments.
http://hv.greenspun.com/bboard/q-and...?msg_id=002hxm

Kan vi släppa det här nu?
Citera
2012-09-25, 20:30
  #8
Medlem
Arthur Dents avatar
En annan sak som brukar tas upp när det gäller Pentagon, attacken och de pågående undersökningarna är det låga dödstalet av Pentagon-anställda. Detta kom sig av en renovation, eller hellre förstärkning, av just den sektion som träffades. Normalt sett arbetade 5000 personer i den drabbade sektionen men den 11/9 var de flesta av dem omplacerade pga förstärkningsarbetet som syftade till att säkerställa att om en sektion attackerades skulle övriga kunna fortsätta sitt arbete, det visade sig fungera ganska bra.
Citera
2012-09-25, 21:57
  #9
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
En annan sak som brukar tas upp när det gäller Pentagon, attacken och de pågående undersökningarna är det låga dödstalet av Pentagon-anställda. Detta kom sig av en renovation, eller hellre förstärkning, av just den sektion som träffades. Normalt sett arbetade 5000 personer i den drabbade sektionen men den 11/9 var de flesta av dem omplacerade pga förstärkningsarbetet som syftade till att säkerställa att om en sektion attackerades skulle övriga kunna fortsätta sitt arbete, det visade sig fungera ganska bra.

Men alltså...... När jag visar att dessa problem med redovisningarna i Pentagon var kända i år innan själva attacken ignorerar du det och kommer med nästa "mystiska detalj" utan att ens ta min argumentation i beaktande?
Citera
2012-09-26, 16:38
  #10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men alltså...... När jag visar att dessa problem med redovisningarna i Pentagon var kända i år innan själva attacken ignorerar du det och kommer med nästa "mystiska detalj" utan att ens ta min argumentation i beaktande?

Ja alltså... Jag lyckas inte tyda det budskap du uppenbarligen ser klart och tydligt i informationen du länkar. Jag har aldrig varit av den uppfattningen att svinnet uppdagades samma dag som Rumsfeld höll presskonferens, eller ens samma år.
Först har vi alltså ett konstaterande från internrevisorerna att det saknas en hiskelig massa pengar, hur mediarapporteringen såg ut efter det konstaterandet vet jag inte men säkert är att vore det inte för attacken den 11/9 2001 så skulle media definitivt uppmärksammat det efter att Rumsfeld förklarat krig mot Pentagons sätt att handskas med skattepengarna.
Om detta var något besvärligt man helst inte ville det skulle rotas i (det sägs ju i inslaget att Pentagon aldrig skulle klara en granskning) så passar en presskonferens dagen innan attacken utmärkt, då har man gjort vad man kan och verkligen försökt och ingen kan rikta besvärlig kritik om den saken. Dels går Pentagon själva ut och förklarar att det saknas några biljoner, förmodligen pga dåligt dator-system, sedan går Rumsfeld ut och säger att nu är det krig, saken ska utredas. Dagen efter är de som sattes att utreda döda och alla dokument borta, otur men som sagt, de gjorde vad de kunde och försökte inte dölja någonting.
__________________
Senast redigerad av Arthur Dent 2012-09-26 kl. 16:40.
Citera
2012-09-26, 19:42
  #11
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Dels går Pentagon själva ut och förklarar att det saknas några biljoner, förmodligen pga dåligt dator-system, sedan går Rumsfeld ut och säger att nu är det krig, saken ska utredas. Dagen efter är de som sattes att utreda döda och alla dokument borta, otur men som sagt, de gjorde vad de kunde och försökte inte dölja någonting.

Fel, han säger 2,3 trillions (amerikanska), vilket är 2300 billions.
Citera
2012-09-26, 19:55
  #12
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fel, han säger 2,3 trillions (amerikanska), vilket är 2300 billions.

Öh ja, han säger trillions vilket motsvarar det svenska biljoner. Billions däremot motsvarar det svenska miljarder.

Men detta var ju lite lustigt, först ondgör du dig över att jag skriver i tråden utan att först svara på ditt inlägg som inte alls kopplar till inlägget jag gjorde och heller inte citerar mig, så jag förstår faktiskt inte varför du gnäller som en orättvist behandlad femåring över den saken. När jag sedan gör mig omaket att svara på ditt ganska meningslösa inlägg så bemöter du det med att anmärka på vad du tror är en hopblandning av trillions och billions när jag i själva verket skriver det korrekta biljoner, utöver det har du inget att komma med? Ungefär här vill jag att du föreställer dig en gul gubbe som klappar sig själv för pannan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback