Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-09-23, 16:57
Medlem
Hej!
Tänkte köra storkok på lite olika mat för att slippa det görat i veckan. Tänkte bland annat
köra ett paket ägg. Nu undrar om dessa ägg kommer få lägre hållbarhetstid för att det de är kokade?

Hur skall de förvaras?
Skalade i vatten eller oskalade?

Kan man frysa in all mat?
Citera
2012-09-23, 17:07
Medlem
Behåll skalet på efter du kokat dem, håller runt 1 vecka i kylskåp i sådant skick, skalar du dem kan du nog halvera hållbarheten.

Ägg tappar i hållbarhet när du kokar dem ja
Citera
2012-09-23, 17:41
Medlem
EvilGuys avatar
Personligen låter jag aldrig kokta ägg ligga i kylen mer än två dagar, men jag har inga belägg för att de blir dåliga om de ligger längre. Däremot ändras hållbarheten drastiskt mellan råa och kokta ägg, råa ägg som ligger kallt håller många veckor (vissa säger t.o.m. månader men jag tänker inte testa).
Citera
2012-09-23, 17:43
Medlem
Bisarros avatar
Jag tycker du ska koka dina ägg. Jag tycker du ska äta dina ägg. Jag tycker framförallt att du ska lyssna på dig själv. Eller undrade du mer exakt hur länge de håller? Jag är osäker.
Citera
2012-09-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag tycker du ska koka dina ägg. Jag tycker du ska äta dina ägg. Jag tycker framförallt att du ska lyssna på dig själv. Eller undrade du mer exakt hur länge de håller? Jag är osäker.

En annan liten fråga. Jag kör storkok på pasta, ris, korn (sädesslaget) och lite annat på söndagar.
Kan man frysa in all denna mat? Finns det någon mat som man verkligen inte kan frysa in?
Citera
2012-09-23, 21:09
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
En annan liten fråga. Jag kör storkok på pasta, ris, korn (sädesslaget) och lite annat på söndagar.
Kan man frysa in all denna mat? Finns det någon mat som man verkligen inte kan frysa in?

Inte direkt, men vissa saker kan ändra konsistens efter upptining. Sen kan jag inte se att en nystekt bit finare kött blir bättre av att frysas in efter stekning för att sen tinas/värmas upp i micron ett par månader senare. Men säkert ätbar.
Citera
2012-09-23, 22:58
Medlem
Vad är poängen med att göra storkok på saker som tar 10-15 minuter att tillreda och dessutom inte kräver några åtgärder under koktiden? Jag förstår att man gör storkok på maträtter som tar lite tid och kräver en del handhållning men på ägg, ris, pasta? Inte nog med att tidsvinsten känns minst sagt marginell, smaken blir dessutom avsevärt mycket sämre.
Citera
2012-09-26, 09:56
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix

Många tycker nog att jag har fel här men jag skulle säga att man absolut inte kan frysa in potatis, framförallt inte kokt. Jag har provat flera gånger där den varit varm/kall och tinat den sakta/snabbt osv men den blir alltid skitäcklig med någon sorts grynig konsistens.

Pasta går utmärkt att frysa in. Jag tycker spagetti och köttfärssås är mycket godare när den varit fryst och upptinad, vet inte varför
Citera
2012-09-26, 10:21
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Vad är poängen med att göra storkok på saker som tar 10-15 minuter att tillreda och dessutom inte kräver några åtgärder under koktiden? Jag förstår att man gör storkok på maträtter som tar lite tid och kräver en del handhållning men på ägg, ris, pasta? Inte nog med att tidsvinsten känns minst sagt marginell, smaken blir dessutom avsevärt mycket sämre.

Vi brukar ofta ha kokta ägg hemma, men det är mest för att det är skönt att ha något snabbt och bra att få i sig när man kommer hem 19.30 efter träning, inte har ätit sen 12 och är rätt grinig - då är det skönt att bara kunna ta ett ägg från kylen och doppa i lite flingsalt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in