Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-23, 10:46
  #1
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Jag har köpt en ny laptop (Samsung serie 5 Ultra) och den går ganska tyst och fint. Dvs, fläkten surrar inte som en fläkt kan göra på en gammal krigare utan på den fronten är det tyst.

Dock låter det lite från datorn ändå medan den arbetar, och detta tycks inte påverkas om man slår över datorn till "Silent mode" (= drar ner fläktens aktivitet).
Det är inte så väldigt störigt men är mer nyfiken på vad det är som prasslar/sprakar lite tyst. Är det något typ av ljud från fläkten trots allt, eller kan det vara någonting annat i en laptop som låter?
Citera
2012-09-23, 10:48
  #2
Medlem
cannaBes avatar
Det är inte hårddisken som låter då? Eller har du SSD?
Citera
2012-09-23, 10:48
  #3
Medlem
EvilTouchs avatar
Troligtvis hårddisken!
Citera
2012-09-23, 11:25
  #4
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Okej! Då är det förmodligen hårddisken. Jag har inte SSD.

Är detta någonting som brukar stanna på en konstant ljudnivå, eller brukar hårddisken, likt fläktarna låta mer och mer med tiden?

Går det i övrigt att påverka knastret på något sätt? Kan tänka mig att det är lite klurigt i en laptop?
__________________
Senast redigerad av Janus-Richmond 2012-09-23 kl. 11:38.
Citera
2012-09-23, 16:09
  #5
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Okej! Då är det förmodligen hårddisken. Jag har inte SSD.

Är detta någonting som brukar stanna på en konstant ljudnivå, eller brukar hårddisken, likt fläktarna låta mer och mer med tiden?

Går det i övrigt att påverka knastret på något sätt? Kan tänka mig att det är lite klurigt i en laptop?

Jag har då inte varit med om att en hårddisk börjat låta mer med åren. Möjligtvis någon från sent 90-tal.

Du får nog leva med det helt enkelt, alternativt byta hårddisk.
Om ljudet stör dig även när du inte sitter vid datorn kan du ställa in energialternativen så att hårddisken går i viloläge efter en tids inaktivitet.
Citera
2018-04-27, 23:38
  #6
Medlem
Jag har också hört ett svagt sprakande, på två laptops, men tyckte det lät som något el-glapp... men inget problem har kommit.
Citera
2018-04-28, 09:07
  #7
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback