Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 13:59
  #1249
Avstängd
Det var ju omöjligt att gå ner till 8h arbetsdag och dessutom ledigt på lördagar för inte allt för längesedan... Sedan har vi 5-veckors semester, det var även det fullkomligt omöjligt att genomföra.

Tack och lov finns det privata intressen som tänker lite längre:

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/sex...toyota-1.82643
Citera
2017-10-11, 07:25
  #1250
Medlem
Fris avatar
Varför inte förbjuda alla att arbeta under sommaren? Tre arbetsförbjudna månader, förutom semester och helger, är ju också en 25%-ig minskning av välståndsproduktionen i samhället. Varför hatta med 2 timmar om dagen? Bättre att ta tre månader på raken varje år då alla är "fria" från arbete (i form av förbjud som påtvingas alla med statligt våld). Det är väl inget problem att överleva 100 dygn i rad i ett samhälle där inte någon människa är tillåten att utföra någon form av arbete (som sjukvård, räddningstjänst, matleveranser, elnätsdrift)? Nordkoreakommunisterna har ju Marxistiskt och klimatvetenskapligt bevisat att det gör oss alla lyckligare.
Citera
2017-10-11, 08:10
  #1251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Tycker att vänsterpartiets 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön hade varit en skitbra lösning på problemen. Inte nog med att jag får mer tid för barnen och göra viktiga saker istället för att slösa bort mitt liv på en arbetsplats, det skapar ju också fler jobb.

Partiet har flera förslag hur detta kan gå till:

1. Arbeta 6 timmar per dag i 5 dagar i veckan.

2. Arbeta 8 timmar per dag i 4 dagar i veckan.

3. Arbeta 8 timmar per dag i 5 dagar i veckan i 3 veckor per månad och vara ledig 1 vecka per månad.

Undrar varför inte detta diskuteras mer??!!


Jag tycker också att det vore bättre med mer fritid och mindre arbete. Givetvis då med lägre lön eftersom mindre blir gjort (av mig) om jag arbetar mindre. Ser inte riktigt varför alla måste göra samma val dock. Vill man arbeta mer, och tjäna mer, så varför inte?

Det naturliga vore att sänka skatten till hälften eller ännu mindre. Då skulle man kunna arbeta mindre och fortfarande få de saker man prioriterar i livet. Problemet i Sverige nu är ju att politikerna slösar bort de mesta man tjänar på meningslösa saker.

Skulle politikerna sluta slösa bort ens pengar skulle nog fler vilja gå ner i arbetstid och istället prioritera mer tid för sig själv. Visst ekonomin (alltså BNP) skulle sannolikt sjunka en hel del men utan staten som tar det mesta av resurserna skulle det räcka bra i vilket fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback