Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-01, 01:02
  #1
Medlem
Mr Blondes avatar
Jag brukar dra ner till gymmet och träna vid 18-19-tiden. Jag är ofta uppe ganska sent och vid 01.00 brukar jag bli sugen på att klämma ur det sista ur de muskler jag tränat under dagen. Eftersom jag har ett litet hemmagym kan jag köra några övningar på varje muskelgrupp. Men är detta bra eller inte?
Eftersom musklerna behöver vila efter träning undrar jag om det är dumt att "sätta igång dem igen" eller om det faktiskt kan vara effektivt
Citera
2005-04-01, 01:35
  #2
Medlem
taffies avatar
Att träna samma muskelgrupp 2 ggr på dag är troligtvis ingen bra ide', då musklen ifråga måste få vila och inte bli "övertränad". Kör du hårt så räcker det nog med de 9set du kör på gymmet (du då naturligvis inte 9 set biceps ). Kommihåg kör tungt och sikta på att lasta på mer vikter varje vecka (Utopi men bra mål)

Av den begrännsade kunskap jag besitter tror jag mig kunna göra en sådan analys.
Citera
2005-04-01, 03:29
  #3
Medlem
Mr Blondes avatar
Jo. Jag har tränat ett tag, men grejen är att det står still nu. Jag ökar i styrka men muskeltillväxten har stagnerat. Jag brukar köra 4 set 7 reps, 4 övningar. Men nu är det segt... Därför tänkte jag öka träningen. Du har såklart rätt i att musklerna behöver vila. Men jag undrar när vilan börjar. Börjar den under natten eller direkt efter träning. Och om nu detta är en dum idé, är det någon som har nåt råd när man vill öka en viss muskelgrupp?
Citera
2005-04-01, 03:36
  #4
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blonde
Jag brukar dra ner till gymmet och träna vid 18-19-tiden. Jag är ofta uppe ganska sent och vid 01.00 brukar jag bli sugen på att klämma ur det sista ur de muskler jag tränat under dagen. Eftersom jag har ett litet hemmagym kan jag köra några övningar på varje muskelgrupp. Men är detta bra eller inte?
Eftersom musklerna behöver vila efter träning undrar jag om det är dumt att "sätta igång dem igen" eller om det faktiskt kan vara effektivt

Är asbolut ingen expert men jag tycker det hela låter konstigt. Efter att jag kört ett pass så finns det ingen möjlighet att jag skulle orka köra samma muskler igen, 6-7 timmar senare.
Citera
2005-04-01, 08:19
  #5
Medlem
Risken för överträning och slitage är rätt stor om du hela tiden tänkt köra 2 pass om dagen för samma muskelgrupp.

I perioder så fungerar det nog bra. Men gör ngt annorlunda det passet jämfört med det tidigare passet. T.ex. tung träning på det första och högrep på det andra.
Citera
2005-04-01, 08:23
  #6
Medlem
derangeds avatar
Du tränar uppenbarligen inte tillräckligt hårt på gymmet. Kör så hårt första gången att du inte ens orkar tänka på träning förrens nästa dag. Då kommer du oxå att märka av effekten av träning.
Citera
2005-04-01, 08:59
  #7
Medlem
Jens4s avatar
Om du sedan tränar regelbundet och ofta så kommer ofta lyften om du hoppat över ngt pass emellanåt så att kroppoen hinner vila, men det förutsätter att du ligger p gränsen till överträning till vardags
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback