Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-21, 21:11
  #1
Medlem
Hej på er,

Jag har alltid kört PC, sen jag var en sisådär 10 år (är nu 26), och det funkar bra för mig. Sen skaffade jag dock iPhone när 3G släpptes, och sen dess har jag aldrig använt en annan telefon. På grund av detta har min nyfikenhet växt mer och mer. Damn... Jag vill ha en mac!

Dock är jag ingen supermacnörd som bara vill köra mac, utan jag har min vanliga spel-PC-laptop som jag fortfarande tänker använda och troligen köpa en nyare nån gång nästa år. Men jag är ändå sugen på en mac. Det känns helt enkelt så problemfritt. Både synkandet mellan iPhone och Mac, men även själva OSet i sig. Allt bara funkar. Det är den bilden jag fått iaf.

Det är en Macbook Pro med retinaskärm jag siktat in mig på. Tänker mest använda den till videoredigering och bildbehandling, kanske lite bloggande och annat kreativt. Möjligen spela Starcraft 2 på också.

Hur som helst, jag känner att jag behöver lite input:
  • I egenskap av icke-macfantast, är det vettigt att köpa en mac då?
  • Är 15" helt vansinnigt? Alla verkar snacka om 13".
  • Vad är egentligen det stora fördelarna med mac?
  • Har ni några andra bra argument?
  • Framför allt: Är det värt de hisnande ca 20 000 kronorna? Jag är ingen rik person, men jag har råd med datorn och ändå ha en buffert kvar på sparkontot. Men 20k är 20k. Det är mycket pengar.

Tacksam för objektiva tips!
Citera
2012-09-21, 21:14
  #2
Medlem
Innan du köper en mac kan du tanka hem OSX och köra på din PC.

Mitt tips iallafall.

Som du säger är Mac OS X väldigt smidigt. Men ärligt, 20k för en dator.. När oset troligen endå funkar på din dator du redan har? :P
Citera
2012-09-21, 21:16
  #3
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Jag gillar mac.

Men jag ogillar fanatismen runt den. Det känns lite pinsamt att köra mac... men det är en skön maskin. Jag gillar systemet.
Citera
2012-09-21, 21:19
  #4
Medlem
Var tvungen att byta till apple när jag började ny skola för ett par veckor sedan.

Det slutade med att jag köpte en MBA, jag är nöjd, det är en viss omställning och jag har fortfarande inte vant mig vid hur allt fungerar. Men jag tycker ändå att Mountain Lion vs Win7 så är de rätt lika faktiskt när det kommer till användarvänligheten.
Äger inte någon ihphone så syncningen kan jag inte svara på, men överlag så är det väl so and so. Min gamla laptop hade 4 år på nacken men den klarade av det mesta jag gjorde på den (surfa, kolla på video etc...).

Bara mina två cent såhär på fredagskvällen.
Citera
2012-09-21, 21:29
  #5
Medlem
Finns inga nackdelar med mac enligt mig. Stilrent och sköna att använda helt enkelt 15" är perfekt. Har själv en mbp 15" och polarens 13" känns helt värdelös om man jämför med min men det kanske är en smaksak. Har även haft en 17" tycker inte att den är så "stor och klumpig" som alla skriver, trevlig dator.
Citera
2012-09-21, 21:37
  #6
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Hej på er,

Jag har alltid kört PC, sen jag var en sisådär 10 år (är nu 26), och det funkar bra för mig. Sen skaffade jag dock iPhone när 3G släpptes, och sen dess har jag aldrig använt en annan telefon. På grund av detta har min nyfikenhet växt mer och mer. Damn... Jag vill ha en mac!

Dock är jag ingen supermacnörd som bara vill köra mac, utan jag har min vanliga spel-PC-laptop som jag fortfarande tänker använda och troligen köpa en nyare nån gång nästa år. Men jag är ändå sugen på en mac. Det känns helt enkelt så problemfritt. Både synkandet mellan iPhone och Mac, men även själva OSet i sig. Allt bara funkar. Det är den bilden jag fått iaf.

Det är en Macbook Pro med retinaskärm jag siktat in mig på. Tänker mest använda den till videoredigering och bildbehandling, kanske lite bloggande och annat kreativt. Möjligen spela Starcraft 2 på också.

Hur som helst, jag känner att jag behöver lite input:
  • I egenskap av icke-macfantast, är det vettigt att köpa en mac då?
  • Är 15" helt vansinnigt? Alla verkar snacka om 13".
  • Vad är egentligen det stora fördelarna med mac?
  • Har ni några andra bra argument?
  • Framför allt: Är det värt de hisnande ca 20 000 kronorna? Jag är ingen rik person, men jag har råd med datorn och ändå ha en buffert kvar på sparkontot. Men 20k är 20k. Det är mycket pengar.

Tacksam för objektiva tips!

Absolut vettigt att köpa en Mac.
15" är inte vansinnigt, en smaksak. Beror på vad du ska göra med den. Jag föredrar mindre men då ser jag inte film eller spelar på den.
De stora fördelarna enligt mig är att den är snyggare, smartare och mer hållbar. Roligare!
Nu är jag en Appleälskare men min erfarenhet är att man aldrig blir lika galen på en Mac som man kan bli på PC. Det känns bara bättre att ha en Mac, svårt att förklara.

Du har rätt i att det kostar, mycket. Samtidigt så håller den datorn betydligt längre än PC, kräver mindre underhåll och byte av delar. Oftast i alla fall, kan inte tala för absolut alla Mac datorer. Har själv inte slängt en enda krona extra på mina Mac datorer.

Förresten, stort grattis till att du har fattat ditt livs bästa beslut. Välkommen till gänget.
Citera
2012-09-21, 21:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Absolut vettigt att köpa en Mac.
15" är inte vansinnigt, en smaksak. Beror på vad du ska göra med den. Jag föredrar mindre men då ser jag inte film eller spelar på den.
De stora fördelarna enligt mig är att den är snyggare, smartare och mer hållbar. Roligare!
Nu är jag en Appleälskare men min erfarenhet är att man aldrig blir lika galen på en Mac som man kan bli på PC. Det känns bara bättre att ha en Mac, svårt att förklara.

Du har rätt i att det kostar, mycket. Samtidigt så håller den datorn betydligt längre än PC, kräver mindre underhåll och byte av delar. Oftast i alla fall, kan inte tala för absolut alla Mac datorer. Har själv inte slängt en enda krona extra på mina Mac datorer.

Förresten, stort grattis till att du har fattat ditt livs bästa beslut. Välkommen till gänget.
Tack! Inte riktigt beslutat mig än, men det lutar helt klart mot en mac inom en inte alltför avlägsen framtid. Tror du/ni att de kommer sänka priset när 13"-retinan släpps? Eller blir det väldigt marginellt? Apple är ju Apple, det brukar inte bli några giganiska reor direkt...

Gällande storleken lutar det iaf helt klart åt en 15". Min PC nu är ju en stationär ersättare på 17" (och har tidigare ägt 18"-are) så att gå till 13 känns lite väl litet. Jag menar - 1,8 cm tjock och 2,2 kg lätt är ju helt klart bärbart.

Känns bara lite ångestfullt att köpa nåt för 20 000 när jag EGENTLIGEN kan göra samma saker på min PC. Men dels känns alla kreativa arbeten så mycket enklare och smidigare på en mac, och eftersom jag nu är en ENORM iPhone-fanboy så är det en fördel att samla alla prylar inom samma familj. Så kan man bygga ut med Apple TV och airport senare. Nu låter jag som världens största Applefantast. Riktigt så är det inte, men ändå.

Dessutom ska man ju inte underskatta att det faktiskt är rätt kul att lära sig ett nytt OS. Speciellt med alla appar och tweaks man kan fixa på OS X.
Citera
2012-09-21, 22:10
  #8
Medlem
Kan säga att jag gillar PC och kommer alltid att göra det. Jag har alltid kört PC och kommer att göra det i framtiden.

Nu är det så att vi har fått Macbook pro i skolan, kan säga att den är väldigt bekväm för att surfa på och göra lite annat, såsom musik etc...
Allt är så lätt, och tidsbesparande. Så för skolarbeten är den perfekt

En mac är inget jag skulle lägga ner pengarna på, Satsa på en PC. Du kan få en jävligt bra en för 20 000 som du nämnde.
Citera
2012-09-21, 22:13
  #9
Medlem
Bästa med Mac är att man får det bästa från två världar, Apple bygger en hårdvara som ingen annan kommer i närheten av, och jag låts köra världens mest avancerade OS Windows 8
Citera
2012-09-21, 23:16
  #10
Medlem
Once you go mac, you never go back!

Jag lovar dig, det är sant.
Likt som du, har jag kört PC i hela mitt liv och tyckt det varit en angenämt operativsystem. Men efter alla stationära datorer så ville jag ha någonting annorlunda, en mac, och framförallt en bärbar dator.

Jag var ute efter portabilitet i främsta hand, och då föll valet på en 13" Macbook Air.
Om vi bortser från att datorn är enormt tunn, och lätt att bära med sig, och estetiskt snygg att kolla på, så är operativsystemet, OS X, en dröm att använda.

Allting är utformat för att göra det så lätt och bekvämt som möjligt för användaren, och Apple har lyckats. Ta bara touchpaden t.ex, alla swiperörelser som är integrerat, byta skrivbord, scrolla upp och ner, visa notificationscenter etc etc.

Det mesta i OS'et är uppbyggt kring: dra och släpp. Exempelvis om man vill ta bort ett program är det bara dra det till papperskorgen, alternativt använda ett snabbkommando för att göra det. Sedan är det borttaget. Man slipper alla avinstallationer som Windows kräver, och det är väldigt sällan det blir någonting fel, att filer inte raderas etc.

Om du dessutom får en dator med retinaskärm så bör du absolut så till!
Lycka till med datorköpet.
Citera
2012-09-21, 23:27
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwerner
Hej på er,

Jag har alltid kört PC, sen jag var en sisådär 10 år (är nu 26), och det funkar bra för mig. Sen skaffade jag dock iPhone när 3G släpptes, och sen dess har jag aldrig använt en annan telefon. På grund av detta har min nyfikenhet växt mer och mer. Damn... Jag vill ha en mac!

Dock är jag ingen supermacnörd som bara vill köra mac, utan jag har min vanliga spel-PC-laptop som jag fortfarande tänker använda och troligen köpa en nyare nån gång nästa år. Men jag är ändå sugen på en mac. Det känns helt enkelt så problemfritt. Både synkandet mellan iPhone och Mac, men även själva OSet i sig. Allt bara funkar. Det är den bilden jag fått iaf.

Det är en Macbook Pro med retinaskärm jag siktat in mig på. Tänker mest använda den till videoredigering och bildbehandling, kanske lite bloggande och annat kreativt. Möjligen spela Starcraft 2 på också.

Hur som helst, jag känner att jag behöver lite input:
  • I egenskap av icke-macfantast, är det vettigt att köpa en mac då?
  • Är 15" helt vansinnigt? Alla verkar snacka om 13".
  • Vad är egentligen det stora fördelarna med mac?
  • Har ni några andra bra argument?
  • Framför allt: Är det värt de hisnande ca 20 000 kronorna? Jag är ingen rik person, men jag har råd med datorn och ändå ha en buffert kvar på sparkontot. Men 20k är 20k. Det är mycket pengar.

Tacksam för objektiva tips!

Objektivetet kanske blir svårt :-)

1. Först och främst vad skall du ha datorn till?
Aj baj... läste inte inte tillräckligt... Men video redigering, spel, blog... visst...
Kan du tjäna pengar på den, köp den... kan du inte, vad förlorar du? Är det värt det?

Själv köper jag massor av onödiga prylar jag har råd med, känner du likadant... köp den...
Men ok, tycker du det är mycket pengar för en sak du egentligen redan har... köp den inte...
Men återigen varför köper du saken?

Köper du den enbart för att alla andra säger det, eller för reklamen säger det?

Tycker alla borde ställa frågan, varför? bra argument... köp... dåliga argument... kanske vänta...

Hur känner du TS?

Ge mig dina bästa argument för att köpa den!
Kanske kan jag ge dig argument för att inte köpa alt. köpa.
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2012-09-21 kl. 23:44.
Citera
2012-09-21, 23:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingJacob
Once you go mac, you never go back!

Jag lovar dig, det är sant.
Likt som du, har jag kört PC i hela mitt liv och tyckt det varit en angenämt operativsystem. Men efter alla stationära datorer så ville jag ha någonting annorlunda, en mac, och framförallt en bärbar dator.

Jag var ute efter portabilitet i främsta hand, och då föll valet på en 13" Macbook Air.
Om vi bortser från att datorn är enormt tunn, och lätt att bära med sig, och estetiskt snygg att kolla på, så är operativsystemet, OS X, en dröm att använda.

Allting är utformat för att göra det så lätt och bekvämt som möjligt för användaren, och Apple har lyckats. Ta bara touchpaden t.ex, alla swiperörelser som är integrerat, byta skrivbord, scrolla upp och ner, visa notificationscenter etc etc.

Det mesta i OS'et är uppbyggt kring: dra och släpp. Exempelvis om man vill ta bort ett program är det bara dra det till papperskorgen, alternativt använda ett snabbkommando för att göra det. Sedan är det borttaget. Man slipper alla avinstallationer som Windows kräver, och det är väldigt sällan det blir någonting fel, att filer inte raderas etc.

Om du dessutom får en dator med retinaskärm så bör du absolut så till!
Lycka till med datorköpet.
Fel.
Jag köpte en MBP och körde ett år innan jag blev helt tokig och var helt tvungen att sälja skiten.
Var vänlig och uppmärksamma att det finns en musacceleration på mac som INTE går att stänga av, det går att göra den mindre påtaglig med 3:e parts programvara men går som sagt inte att stänga av.
För mig var den så kännbar att det var det enda jag tänkte på.

Sjukt kasst då det kändes som ett sånt struntfel men ledde till att jag inte kan använda mac.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback