Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-20, 22:27
  #1
Medlem
Osäker om jag placerat tråden inom rätt ämne. Frågan lyder dock likt titeln. Vad för substitut finns det för den tideräkning vi har nu? Hur skulle det isåfall gå till om man valde att fimpa den och insätta en ny? Tacksam för svar!
Citera
2012-09-20, 22:46
  #2
Medlem
Det beror lite på vad du menar. Timmar och minuter skulle ju kunna bytas mot metrisk tid. När det gäller år är det nog svårt att byta det mot en annan enhet. Det fungerar helt enkelt för bra med 365 dagar med en skottdag inplacerad vart fjärde år. Däremot kan man ju välja en annan utgångspunkt än det år då Jesus förmodas ha fötts. Jag föreslår mitt födelseår 1982, men det finns säkert andra förslag.
Citera
2012-09-20, 22:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarathustra01
Det beror lite på vad du menar. Timmar och minuter skulle ju kunna bytas mot metrisk tid. När det gäller år är det nog svårt att byta det mot en annan enhet. Det fungerar helt enkelt för bra med 365 dagar med en skottdag inplacerad vart fjärde år. Däremot kan man ju välja en annan utgångspunkt än det år då Jesus förmodas ha fötts. Jag föreslår mitt födelseår 1982, men det finns säkert andra förslag.

Precis! jag syftar på Jesu födelse. Däremot finns det väl förmodligen något bättre förslag än din födelsedag.
Citera
2012-09-20, 22:53
  #4
Medlem
Romersk tideräkning. Jag tror att den börjar 753 f Kr med Romulus och Remus som ju diades av en varginna. Deras indelning av tiden var annars upphovet till vår indelning.
Citera
2016-08-07, 16:05
  #5
Medlem
Man kan verkligen fråga sig hur långt in i framtiden vår nuvarande tideräkning kommer att förbli allmänt känd och använd. Kommer folk verkligen att med en lätt axelryckning notera att nu lever vi på 6.100-talet? Eller ännu värre, år 31.000?

Bortser helt från frågan ifall det kommer att finnas människor "som vi" och kalendrar om många tusen år, det är snarare den kulturella kontinuiteten som intresserar mig här. Idag används ju den västerländska kalendern globalt och har inte så mycket med kristendomen som religion att göra längre, men däremot är den väl kopplad till någon slags medvetande om historiens gång, precis som den romerska var.
Citera
2016-08-07, 17:32
  #6
Medlem
Fris avatar
Chris Impey ger en översikt över kalenderns historia.
https://www.youtube.com/watch?v=l2FAPyeDCKA

Det finns en längre förhistoria också. Det äldsta tillverkade föremålet man hittat är en kalender, inkarvad på smalbenet från en babian, över 20 000 år gammal! Så vi har haft rymdprogram ett bra tag nu...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ishango_bone
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-08-07 kl. 17:34.
Citera
2016-08-07, 21:19
  #7
Medlem
Fris avatar
De vanliga cyklerna i tidräkning är solkalender och månkalender. Det senare används närmare ekvatorn eftersom säsongsskillnaderna inte är så stora.

Babylonierna tros ha baserat sin kalender, och talsystem med basen 60 vi ännu använder för sekunder och minuter på The Great Conjunction, Saturnus och Jupiters konjunktioner som sker vart 20:e år. Varje gång i en ny stjärnbild 120 grader bort. Så vart 60:e år möts de i samma stjärnbild igen.

De som opererar rovrarna på Mars lever enligt Mars-tid med 24 timmar 40 minuter per dygn.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-08-07 kl. 21:21.
Citera
2016-08-12, 22:01
  #8
Medlem
Gregorianska kalendern är den kalender som används i de flesta av jordens länder. Det finns ju undantag de t.ex Kina och Iran som använder andra kalendera.

Intrssant skulle vara om vi införde andra enheter för att beräkna tid istället för timmar, minuter och sekunder. T.ex någon enhet som använder basen 10.

Vid kolonisera Mars och andra himlakropp kanske vi kommer börja med ny tideräkning på himlakropp. Det skulle väl också vara ett bra tidpunkt för starta vår tidräkningen vid första multiplanets civilization.
Citera
2016-08-12, 23:12
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Alltså, den mest moderna tideräkningen baseras på SI-definitionen av en sekund. Inte på dagar eller månvarv eller år, som alla varierar något beroende på t ex störningar från andra himlakroppars gravitation, och därför är alldeles för oexakta för dagens vetenskapliga behov.

Sekunden däremot har en exakt definition. Ändå måste ju dessa sekunder relateras på något sätt till minuter, timmar, dygn, månader och år, som vi är vana vid. Men pga de ovan nämnda variationerna har man ibland en skottsekund, så att en minut blir 61 (eller 59) sekunder istället för 60!

Det jag försöker säga är att hela den här diskussionen om när just år 1 ska definieras är något utdaterad. Numera räknar vi egentligen sekunder!

Mer om detta: https://en.wikipedia.org/w/index.php...Universal_Time
Citera
2016-08-13, 05:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
...
Intrssant skulle vara om vi införde andra enheter för att beräkna tid istället för timmar, minuter och sekunder. T.ex någon enhet som använder basen 10.

Vid kolonisera Mars och andra himlakropp kanske vi kommer börja med ny tideräkning på himlakropp. Det skulle väl också vara ett bra tidpunkt för starta vår tidräkningen vid första multiplanets civilization.
(FB) En Marskalender
Citera
2016-08-13, 06:25
  #11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Intrssant skulle vara om vi införde andra enheter för att beräkna tid istället för timmar, minuter och sekunder. T.ex någon enhet som använder basen 10.
Fransmännen har gjort det!:
https://en.wikipedia.org/wiki/French...lican_Calendar

Man skulle ha trott att det var en tysk som genomförde det, men fransmännen gjorde det under 4400 dygn. Man skulle tro att dagens stökiga kalender och tidsindelning var en fransk produkt. Tänk er hur en modern fransk tidräkning skulle se ut! Sju slags sekunder och tre olika minutlängder varje udda timme vissa månader. Och en hyllmeter med sjutton volymer av tillfälliga undantag från dessa regler. Det är ju så de pratar.

Men nu har vi tio miljoner pi sekunder per år, det är en ganska enkel definition att komma ihåg. Plus en halv dag, men du kan sova över då för enkelhetens skull.

Undrar om det finns klockor med decimal urtavla från den tiden. Måste vara en samlarvärd raritet.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-08-13 kl. 06:42.
Citera
2016-08-19, 01:40
  #12
Medlem
Den här är ett försök

https://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_calendar

baserat på när första bofasta bondesamhällena uppstod + kristna tideräkningen blandas
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback