2012-09-20, 20:46
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ålrajt, jag testar...

Är det nån här, kanske nån från Värmland eller Västergötland, som har recept på norspannkaka? Alltså på fisken nors. Kom igen bara, fire away...
Citera
2012-09-22, 23:13
Medlem
OssoBuccos avatar
Hittade följande:

"Då slommen var rensad, fick hushållerskan ta hand om den, men de små flickorna lämnade den inte ur sikte, utan sågo på hur den lagades. Den sköljdes i vatten, den doppades i mjöl och lades sedan i stekpannan. Men det gick inte an att bara kasta ner slommen i stekpannan och steka den hur som helst. De små fiskarna måste bredas ut över pannans botten och läggas tätt intill varandra. Hushållerskan plockade med stort tålamod dit fisk för fisk, bara ett varv, ingen fick ligga ovanpå den andra.

Därpå stektes de små slommarna så hårt, att de hängde ihop som en kaka, och hushållerskan vände dem allesammans i ett enda tag med sin pannkaksspade. Då de voro stekta också på andra sidan, så att de voro bruna och hårda som pinnar, tog hon en hård, rund havrebrödskaka, lade den över fisken och välvde om pannan, så att fisken blev liggande på brödkakan. Så gjorde hon aldrig med någon annan fisk in slom, och hon talade om för barnen, att så hade alltid gammelfrua gjort. Och i gammelfruas tid brukade man sätta fram på bordet en brödkaka och en slomkaka till mans, för då var det inte så gott om tallrikar som nu. "
Citera
2012-09-23, 10:36
Medlem
christerys avatar
Ur Iduns kokbok från 1911 hittar man i alla fall följande recept på stekt nors
Citera
2012-10-11, 11:29
Medlem
Seamus Costellos avatar
Tack! Är inte inne så ofta, så ursäkta dröjsmålet.

tyvärr var inget av det norspannkaka... älskar dock beskrivningen Selma gör av faderns kusliga hangup på den lilla slemmiga fisken.

Norspannkaka var nåt man åt mycket av i finnbygderna förr, sågs som en verklig delikatess på vårkanten när man var trött på salt fläsk. Egentligen är jag nyfiken på kopplingen med kalakoukko. Plus att jag vet var det vimlar av nors och det vore kul att se vad de gamla svedjefinnarna blev så hooked på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in