• 1
  • 2
2012-09-20, 10:45
Medlem
forren1s avatar
Tja, kolla på det här klippet med mike Maloney!
http://www.youtube.com/watch?v=4ycBbmOiXI8

Stämmer det här? Är 90% av vår valuta dollar? Kommer svenska kronan vara värd 0 om dollarn blir värd 0?
Citera
2012-09-20, 17:27
Medlem
Prots avatar
Konstig fråga, en valuta värderas i relation till alla andra valutor. Problemet är snarare att svenska banker har en väldigt stor upplåning i USD, detta märktes tydligt under finanskrisen 2008 när utlåningen i USD föll kraftigt och en dollarbrist uppstod i Europa. För att lösa detta akut fick man öppna "swap lines" mellan europeiska centralbanker och FED för att förse europeiska banker med utlåning i USD, där till exempel svenska riksbanken för en liten kostnad fick växla större summor av lokal valuta till USD med FED, och sedan i sin tur låna ut till svenska banker. Den svenska riskbanken fick då i princip ta hela motpartsrisken.
Citera
2012-09-20, 20:17
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prot
Konstig fråga, en valuta värderas i relation till alla andra valutor. Problemet är snarare att svenska banker har en väldigt stor upplåning i USD, detta märktes tydligt under finanskrisen 2008 när utlåningen i USD föll kraftigt och en dollarbrist uppstod i Europa. För att lösa detta akut fick man öppna "swap lines" mellan europeiska centralbanker och FED för att förse europeiska banker med utlåning i USD, där till exempel svenska riksbanken för en liten kostnad fick växla större summor av lokal valuta till USD med FED, och sedan i sin tur låna ut till svenska banker. Den svenska riskbanken fick då i princip ta hela motpartsrisken.

Vadå konstig fråga? En valuta behöver inte alls värderas i relation till andra valutor. Om jag idag kan köpa en kasse mat för 1000 kronor och imorgon kan köpa samma kasse mat för 2000 kronor då har värdet på valutan gått ner med 50%... Någon mer som har någon aning?
Citera
2012-09-20, 21:38
Medlem
Prots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Vadå konstig fråga? En valuta behöver inte alls värderas i relation till andra valutor. Om jag idag kan köpa en kasse mat för 1000 kronor och imorgon kan köpa samma kasse mat för 2000 kronor då har värdet på valutan gått ner med 50%... Någon mer som har någon aning?

Vilken valuta kan inte växlas till en annan valuta? Värdet på en valuta anges i relation till en annan valuta, det kallas för växelkurs. Ditt exempel med matkassen är valutans köpkraft.
Citera
2012-09-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prot

Vilken valuta kan inte växlas till en annan valuta? Värdet på en valuta anges i relation till en annan valuta, det kallas för växelkurs. Ditt exempel med matkassen är valutans köpkraft.

Om dollarn skulle bli så värdelös att man kunde torka sig i röven med 100dollar sedlar är det inte så relevant att beskriva kronans värde med dess kurs i dollar.

Har som princip att aldrig se på mystiska youtube-klipp då dessa nästan alltid är värdelösa så jag kanske missförstått dig ts.
Citera
2012-09-21, 07:09
Medlem
Newis avatar
Utan att bedöma rimligheten i något av det han sa, skulle jag säga att det finns ett incitamentsproblem som gör det svårare att betrakta denna person som objektiv, när han i videon börjar prata om att man ska köpa hans DVD på "goldsilverdvd.com".
Citera
2012-09-21, 11:00
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Om dollarn skulle bli så värdelös att man kunde torka sig i röven med 100dollar sedlar är det inte så relevant att beskriva kronans värde med dess kurs i dollar.

Har som princip att aldrig se på mystiska youtube-klipp då dessa nästan alltid är värdelösa så jag kanske missförstått dig ts.

Helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Utan att bedöma rimligheten i något av det han sa, skulle jag säga att det finns ett incitamentsproblem som gör det svårare att betrakta denna person som objektiv, när han i videon börjar prata om att man ska köpa hans DVD på "goldsilverdvd.com".

Mike vill lära och hjälpa så många som möjligt om den kommande dollarkraschen. Nu finns den till och med uppe gratis på youtube så tror inte allt handlar om att han ska tjäna pengar...
Citera
2012-09-21, 14:50
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Mike vill lära och hjälpa så många som möjligt om den kommande dollarkraschen. Nu finns den till och med uppe gratis på youtube så tror inte allt handlar om att han ska tjäna pengar...

Nu har jag som sagt inte uttalat mig om huruvida det han säger stämmer eller inte, utan påpekar endast något som potentiellt skulle kunna utgöra ett problem. Vidare gäller detta inte bara en DVD, utan han är ju även grundare och VD för ett företag som köper och säljer guld och silver. Det, om något, gör väl att det finns betydande risk för en intressekonflikt.
Citera
2012-09-21, 14:56
Medlem
JasonVs avatar
Förmodligen gör den det pga kriget som uppstår när dollarn rasar, jänkarna förutspår nog en del genom en massiv satsning på kärnvapenarsenalen.
Citera
2012-09-21, 15:36
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JasonV
Förmodligen gör den det pga kriget som uppstår när dollarn rasar, jänkarna förutspår nog en del genom en massiv satsning på kärnvapenarsenalen.
Dags att börja kolla?

http://channel.nationalgeographic.co...sday-preppers/
Citera
2012-09-21, 16:54
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Nu har jag som sagt inte uttalat mig om huruvida det han säger stämmer eller inte, utan påpekar endast något som potentiellt skulle kunna utgöra ett problem. Vidare gäller detta inte bara en DVD, utan han är ju även grundare och VD för ett företag som köper och säljer guld och silver. Det, om något, gör väl att det finns betydande risk för en intressekonflikt.

Meen fokusera inte på det! Han vill delvis tjäna pengar men framförallt hjälpa och informera människor!
Citera
2012-09-22, 12:05
Medlem
Fris avatar
Han pratar uppenbarligen överförenklat för att anpassa sig till nivån på den publik han har för tillfället (torkar sig för pannan när han säger att "dollarn har feber", t.ex.) Så man kan inte döma honom för bokstavligt.

I princip borde andra valutor stärkas något ifall dollarn blir värdelös. Amerikanarna skulle ju spontant efterfråga andra valutor (Mexikanska pesos kanske?) för att använda som pengar istället för dollarn.

Men han har en viktig poäng i att dollar finns utspridda över hela världen, de är ju den internationella standardvalutan som tagit över rollen efter pundet och guldet. Så alla som håller dollar skulle förstås drabbas om den blev värdelös. Och det gör ju att ifall dollarn börjar skaka, så kommer många att dumpa extremt mycket dollar omgående för att undvika den risken, vilket ju krossar dollarn omgående. Dess efterfrågan rasar (hyperinflation brukar annars uppstå genom att utbuden skenar, men dollarn hotas av både internationellt efterfrågeras och den dramatiska pågående utbudsökningen).

Bretton-Woods övergavs 1971, men det ersättande systemet är snarlikt. Centralbanker i så gott som alla stater samarbetar fortfarande intimt med varandra. Diktatorerna i arabländerna påstås på 1970-talet ha övertygats (med mutor och hot) att sälja olja uteslutande i utbyte mot dollar, vilket skapat kärnan till den internationella efterfrågan på dollar och gjort att den varit praktisk att använda i handel med annat också. Från guldkoppling till oljekoppling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in