Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-19, 23:08
  #1
Medlem
Super-Swedes avatar
Avpixlat har utvecklat en teknik för att öppna upp kommentarer som gammelmedia fram tills i dag kunde kontrollera.

Vi har under en längre tid arbetat på en teknisk lösning för att befria de svenska nättidningsläsarna från mediahusens godtycke och åsiktsförtryck. Lanseringen var egentligen inplanerad till senare i höst men på grund av den akuta situationen har vi valt att tidigarelägga den och sjösätter därför redan idag en beta-version av vad vi anser vara den ultimata censurdödaren och räddaren av den fria debatten på nätet: Avpixlade kommentarer.

Hur kommer ljugmedia att reagera på det här?
Finns det tekniska lösningar för lögnmedia att sätta in för att stoppa tilltaget?

http://avpixlat.info/2012/09/19/yttr...i-gammelmedia/
Citera
2012-09-19, 23:22
  #2
Medlem
Extras avatar
Det var ju en smidig lösning, för alla måste jag nästan säga. De som vill kommentera kan gå loss bäst de vill, och vi som inte vill läsa dessa kommentarer slipper.
Citera
2012-09-19, 23:25
  #3
Medlem
UAAs avatar
Bra tilltag, men jag är rädd för att aftonbladets censur inte besvärar dem som sympatiserar med de etablerade åsikterna.

AP borde tagit ett annat namn för addonen. Istället för "avpixlade kommentarer" så borde de döpt den till "kommentera allt" eller dylikt. Det hade åtminstone öppnat upp för en något bredare publik som inte nödvändigtvis håller med avpixlat i sakfrågor.

Men vem vet? Gammelmedia kanske reagerar och som motaktion öppnar kommentarerna något som motgrepp? Tja, drömma kan man iallafall.
__________________
Senast redigerad av UAA 2012-09-19 kl. 23:43.
Citera
2012-09-19, 23:29
  #4
Medlem
Rundcrantzs avatar
Frågan är om man kan använda "avpixlade kommentarer" på avpixlat.info? Finns ju en allt större skara som börjat/har tröttnat på AP:s egen censur: framförallt gällande kritiska kommentarer om Jesus hemland.
Citera
2012-09-19, 23:36
  #5
Medlem
Saoshyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Frågan är om man kan använda "avpixlade kommentarer" på avpixlat.info? Finns ju en allt större skara som börjat/har tröttnat på AP:s egen censur: framförallt gällande kritiska kommentarer om Jesus hemland.
Just detta är ju den stora charmen i det hela, men det verkar ha gått en stor del av klientelet obemärkt förbi. Rent krasst är det ju som att Saudirabien skulle kritisera censuren i Iran. Jag trodde faktiskt att det var ett skämt först , men det var det alltså inte, åtminstone inget medvetet sådant.
Citera
2012-09-19, 23:40
  #6
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Frågan är om man kan använda "avpixlade kommentarer" på avpixlat.info? Finns ju en allt större skara som börjat/har tröttnat på AP:s egen censur: framförallt gällande kritiska kommentarer om Jesus hemland.
Visst är det så, inget kritiskt mot judar.
Det som är så djävla lustigt är att den franske serietecknaren som i dagarna blir publicerad har en jude och muslim i ett rullstolsfall. Båda sorterna ser likadana ut bara stollighetsklädseln är olika.

Kan inte kärringarna i Sverige börja fatta att sagorna från mellanöstern är att kasta i soptunnan?
Vem fan önskar hålla på att fjäska för araber eller judar?

Inte jag!
Citera
2012-09-19, 23:42
  #7
Medlem
Skogsvattes avatar
Liknande teknik har funnits i åratal, i form av plugins för webbläsare som Firefox och Opera. Tekniken är tyvärr näst intill värdelös då enbart personer som faktiskt har pluginet installerat kan se andra användares kommentarer. Gemene dumsvenne lever fortfarande i okunskap.
Citera
2012-09-20, 00:02
  #8
Medlem
Sperssons avatar
.
Så öppnas åter möjligheten till det fria ordet på landets ledande nättidningar.

Sug på den, Jan "jag gillar olika" Helin...
Citera
2012-09-20, 00:18
  #9
Medlem
DigGaNs avatar
Är det bara jag som känner mig osäker då Avpixlat valt att göra källkoden oläslig?
Citera
2012-09-20, 00:20
  #10
Medlem
Felstavarens avatar
Det skall bli intressant att se vilken strategi den etablerade mediesfären kommer att välja när de bemöter detta tilltag. Blir det krigsrubriker i stil med "Högerextrema hackar svenska medier" eller kommer man att låtsas som att ingenting har hänt, med förhoppningen om att kunna undvika att ge den nya mjukvaran gratisreklam?

Den senare strategin känns tämligen svår att genomföra, om man betänker att det i princip är omöjligt att hålla tyst på twitterflocken så snart det vankas nyheter om högerpopulistiska rörelser. Arga debattartiklar bör vi åtminstone kunna räkna med.

Jag kommer att följa detta med stort intresse. Om det hela utvecklas på ett bra sätt och mjukvaran får en större publik så skulle detta kunna innebära en mindre revolution för den digitala yttrandefriheten i Sverige.

I värsta fall får den ingen spridning alls utanför Avpixlats läskrets och då blir den minst lika oattraktiv som det tröttsamma kommentarsfältet (läs:ryggdunkarklubben) på Avpixlats hemsida.
Citera
2012-09-20, 00:24
  #11
Medlem
-Wasteland-s avatar
Som redan nämnts i tråden är det ju stor humor att just Avpixlat ska slå ett slag för yttrandefriheten när man själva censurerar och bannar folk på löpande band. Att det här plug-in:et fortfarande innebär att kommentarerna är osynliga för vanliga läsare gör givetvis hela grejen meningslös.
Citera
2012-09-20, 00:52
  #12
Medlem
Om jag förstått det korrekt så är det bara folk som installerat tilläget som kan kommentera OCH se kommentarerna vilket gör att jag ställer mig tveksamt till detta...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback