Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-18, 21:01
  #1
Medlem
-Prince-s avatar
Jag har i veckan börjat tänka tillbaks på barndomen, nostalgi resa är vad det är!
Kom på att tänka på första gången jag kom i kontakt med en spelkonsol, det var givetvis Nintendo!

Nintendo är kanske inte mycket att hurra för i dagsläget, men back in the days så var det ju sjukt roligt!

Jag har nu börjat fundera på om jag ska börja samla på gamla Nintendo spel, men jag vill ju gärna nischa in mig på EN konsol. Så jag skulle vara tacksam om jag skulle kunna få lite tankar och funderingar ifrån er feedback.

De konsolerna jag tänker på är framförallt NES och SNES, men kanske även N64?

Man ska ju alltid försöka sikta på att samla spel som är kompletta(box&manual), hur förvarar man dessa spel bäst som fortfarande är i boxen?

Hjälp mig vilken väg ska jag ta för att bli en riktig Nintendo Collector ?
Citera
2012-09-18, 21:28
  #2
Medlem
Bret-Harts avatar
Ha inte spelen i boxen det är då dom slits när man tar upp och ner dom hela tiden,sen är det så att Nintendo alltid har varit nåt att räkna med
Citera
2012-09-18, 22:49
  #3
Medlem
Har sju konsoler sammanlagt just nu NES, SNES, N64, Sega Genesis, Xbox 360 PS3, PS2.

Ska börja samla Neo Geo spel nu dock är spelen dyra som fan.
Citera
2012-09-18, 23:31
  #4
Medlem
-Prince-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Ha inte spelen i boxen det är då dom slits när man tar upp och ner dom hela tiden,sen är det så att Nintendo alltid har varit nåt att räkna med

Men hur ska man då förvara spelen som har kvar boxen :/ ?
Sant, tror att det går lika bra att samla på vilket Nintendo spel som helst egentligen!
Citera
2012-09-19, 10:56
  #5
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degiy
Ska börja samla Neo Geo spel nu dock är spelen dyra som fan.

Vill du bara ha de för spelens skull är det mer lönt att köpa en MVS-konverter och sedan köpa MVS-spel istället för AES-spel. MVS är betydligt billigare och praktiskt taget finns alla AES-spel som MVS. Dock är omslagen jäkla fina på AES.
Citera
2012-09-19, 12:44
  #6
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Prince-
Men hur ska man då förvara spelen som har kvar boxen :/ ?
Sant, tror att det går lika bra att samla på vilket Nintendo spel som helst egentligen!


Du lägger boxen åt sidan och har bara spelet och dammskyddet i samma
Citera
2012-09-19, 19:31
  #7
Medlem
robotwos avatar
Har själv strax över 100 NES spel,
men jag samlar inte på kartongerna eftersom dom inte används så mycket, höjer priset något så extremt och är svåra att bevara

Har bara alla spelen i dammfodral i hyllan, funkar finfint och är bara att kolla på etiketten och dra ut en kassett när man vill spela

Satsar inte på en komplett samling iaf,
utan istället spel som är platforms spel och/eller kul att spela.

(typ TMNT 2, TMNT 3, TMNT Tournament Fighters, Panic Restaurant, Little Samson,
Megaman 1-6, Castlevania 1-3, Alla capcom+disney lir, Street Fighter 2010, Noah's Ark,
G.I.Joe, Shatterhand, Powerblade, etc, etc)
Citera
2012-09-19, 21:25
  #8
Medlem
Beror ju lite på vilken budget du har, men satsa tex på att köpa ett spel i veckan eller så.

Billigast kommer du undan om du ägnar en timma åt att sitta och uppdatera tradera gång på gång (helt plötsligt säljer någon ett spel för typ 15kr (köp nu) och då gäller det att vara snabb. Annars, loppisar!

Vill du snabbt få många spel så kolla typ blocket efter paket där folk säljer flera spel tillsammans.

Själv tycker jag man ska samla på spel till flera konsoler (har personligen alla Nintendo konsoler förutom några handkonsoler). Men roligast är enligt mig Super Nintendo. Hur du ska förvara dem vet jag inte, men jag ska precis bygga ett spelrum vilket känns skitkul!
Citera
2012-09-19, 23:05
  #9
Medlem
M0wes avatar
att börja samla på nintendospel blir inte lätt om du vill "catch them all" så att säga world championchips och cheetamen är ju spel som går för ofantliga summor och det gjorde ju sjukt många också. men! skulle leta i USA där nes-spelen är vanligare och billigare köpa hela samlingar billigt etc. tråkigt är att många auktionssiter i sverige tar hutlösa priser för n64 och snes spel som inte en är värda särskilt mycket. lycka till!
Citera
2012-09-22, 00:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Prince-
Man ska ju alltid försöka sikta på att samla spel som är kompletta(box&manual), hur förvarar man dessa spel bäst som fortfarande är i boxen?

Hjälp mig vilken väg ska jag ta för att bli en riktig Nintendo Collector ?

1) Finns skräddarsydda transparenta plastboxar som passar SNES, NES och N64-kartonger. Använder själv sådana till dyrgriparna. Är man riktigt noga kan det säkert vara bra att förvara dem torrt i syrafria arkivkartonger eller något, men man vill ju såklart ha dem på display. Direkt solljus är väl bra att undvika men det säger ju sig självt. Gäller ju även konsollen, om man inte vill ha den ostfärgad.

De här plastboxarna finns ofta ute på Tradera, här är en t ex:

http://www.tradera.com/plastfodral-s...1509_159344660

Vissa säljer dem i paket om flera.

2) Bestäm dig för hur hårt du vill nörda. Du vill helst ha en samling med kompletta spel i kartong med manual, fundera på om region och språk är viktigt. Det är avgörande för priset. Svenska SCN-utgåvor är ofta dyra, och kompletta spel som dessutom är ovanliga kan dra iväg rejält i pris. Finns många som kostar över tusenlappen nuförtiden.

Är regionen oviktig kan du få i princip helt nya spel för en spottstyver.

Vill du bara ha en omfattande samling utan krav på skick annat än att de fungerar kan du köpa paket om många spel till ganska bra pris. Men det är svårt att fynda svensksålda retrospel nuförtiden, samlarna och spekulanterna blir allt fler, de kompletta spelen i cirkulation färre och medvetenheten om värdet ökar. Ibland går det nästan till överdrift då många säljare tror att de sitter på en guldgruva bara för att de har en drös gamla spel, detta delvis tack vare exempel som Aftonbladet som publicerade en artikel om någon som råkade hitta ett komplett Stadium Events, ett av de mest eftertraktade och värdefulla spelen till NES, hemma på vinden. Sålde hela kitet och fick summan av en ny personbil modell mindre ungefär.

Ingen tycktes notera att det var Stadium Events som ensamt drog upp slutbudet till fantasisummor, och att utan det spelet skulle paketet bara varit värt någon tusenlapp.

Så skaffa koll på priserna. Tyskt betyder i regel billigt. Hur hårt man vill nörda, som sagt.
__________________
Senast redigerad av deadpixel 2012-09-22 kl. 00:16.
Citera
2012-09-22, 10:06
  #11
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadpixel
1) Finns skräddarsydda transparenta plastboxar som passar SNES, NES och N64-kartonger. Använder själv sådana till dyrgriparna. Är man riktigt noga kan det säkert vara bra att förvara dem torrt i syrafria arkivkartonger eller något, men man vill ju såklart ha dem på display. Direkt solljus är väl bra att undvika men det säger ju sig självt. Gäller ju även konsollen, om man inte vill ha den ostfärgad.

De här plastboxarna finns ofta ute på Tradera, här är en t ex:

http://www.tradera.com/plastfodral-s...1509_159344660

Vissa säljer dem i paket om flera.

2) Bestäm dig för hur hårt du vill nörda. Du vill helst ha en samling med kompletta spel i kartong med manual, fundera på om region och språk är viktigt. Det är avgörande för priset. Svenska SCN-utgåvor är ofta dyra, och kompletta spel som dessutom är ovanliga kan dra iväg rejält i pris. Finns många som kostar över tusenlappen nuförtiden.

Är regionen oviktig kan du få i princip helt nya spel för en spottstyver.

Vill du bara ha en omfattande samling utan krav på skick annat än att de fungerar kan du köpa paket om många spel till ganska bra pris. Men det är svårt att fynda svensksålda retrospel nuförtiden, samlarna och spekulanterna blir allt fler, de kompletta spelen i cirkulation färre och medvetenheten om värdet ökar. Ibland går det nästan till överdrift då många säljare tror att de sitter på en guldgruva bara för att de har en drös gamla spel, detta delvis tack vare exempel som Aftonbladet som publicerade en artikel om någon som råkade hitta ett komplett Stadium Events, ett av de mest eftertraktade och värdefulla spelen till NES, hemma på vinden. Sålde hela kitet och fick summan av en ny personbil modell mindre ungefär.

Ingen tycktes notera att det var Stadium Events som ensamt drog upp slutbudet till fantasisummor, och att utan det spelet skulle paketet bara varit värt någon tusenlapp.

Så skaffa koll på priserna. Tyskt betyder i regel billigt. Hur hårt man vill nörda, som sagt.

Stadium events var ju i NTSC utgåva det är den som är värd mycket pengar men sen är det så att dom där skyddsboxarna är ju bra men flärparna slits om man tur ut och in spelen hela tiden,men jag har fått käsnlan av at tjejer som hade Nintendo spel var mer rädd om dom än killarna,kan det stämma?
Citera
2012-09-22, 14:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Stadium events var ju i NTSC utgåva det är den som är värd mycket pengar men sen är det så att dom där skyddsboxarna är ju bra men flärparna slits om man tur ut och in spelen hela tiden,men jag har fått käsnlan av at tjejer som hade Nintendo spel var mer rädd om dom än killarna,kan det stämma?

Hehe, men varför ska man riva i och ur spelen hela tiden? Då räcker det ju att ha kartong och manual i plastboxen och kassetten någon annanstans. Det är ju pappersmaterialet som är känsligast och svårast att bevara i fint skick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback