Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-18, 15:38
Medlem
Hej hopp!
Jag går tredje året på gymnasiet och ska nu börja med mitt projektarbete. Projektarbetet går ut på att folk som inte kan jonglera lär sig det och att man testar koncentrationsförmågan före och efter (kanske fler gånger under tiden). Mitt stora problem är att jag inte vet hur man ska testa koncentrationsförmågan?! SÅ därför rådfrågar jag de klocka flashbackarna om det vet något sådant? Testet måste helst vara "godkänt" och testat/använt i verkligheten. Endast seriösa svar!

Mod får gärna flytta tråden om det anses behövas!
Citera
2012-09-18, 15:41
Medlem
Eller ett test för att testa inlärningsförmågan!
Citera
2012-09-18, 16:14
Medlem
kalasetistans avatar
De flesta judar under andra världskriget kunde inte jonglera och deras koncentrationsförmåga visade sig vara bra ändå!

För att vara seriös: ett IQ-test, kanske?
Citera
2012-09-19, 00:45
Medlem
Blafsens avatar
Finns väl lite olika typer av såna tester, men i stridspiloternas utbildning ingår det väl en massa såna tester, där man ska kunna koncentrera sig trots en massa distraherande moment runtomkring. Samt tester på att kunna tillgodogöra sig annan information samtidigt som man är fokuserad på sin huvuduppgift.

Du kan ju kontakta Flygvapnet och höra om de kan ge dig nån information om såna tester. Bara säg som det är att du är gymnasist som ska göra ett projektarbete. De har nog inget emot om nån vill sprida mer intresse kring dem.

Edit: Någon av cirkusskolorna är nog inte heller fel att kontakta. Att ringa och fråga kostar ju inget mer än samtalstaxan.
Senast redigerad av Blafsen 2012-09-19 kl. 00:50.
Citera
2012-09-19, 16:01
Medlem
Tja, kanske flygvapnet men hade nog tänkt nåt i riktningen med ADHD för när man ställer diagnos så kollar man om det finns koncentrationssvårigheter, eller?
Någon som vet något? Har blivit rådd att prata med en psykolog/person med sådana kunskaper, är det en bra idé?
Citera
2012-09-19, 18:09
Medlem
Plastbunkers avatar
Be dem pröva jonglera. Lär väl krävas mycket koncentration.
Citera
2012-09-19, 18:24
Medlem
HarmonicAces avatar
Hur har du tänkt visa på kausalitet?

Alltså: genom att enbart göra tester övar sig testpersonen på den typen av test och kommer sannolikt prestera bättre, oavsett om denna jonglerat 3 ggr./ dag i 2 veckor eller onanerat 3 ggr./ dag i 2 veckor och inte jonglerat.
Citera
2012-09-19, 21:09
Medlem
Testet ska bara utföras 2-3 ggr. Ett test innan jongleringen börjar, kanske ett test när halva tiden har gått och ett avslutande test. Så om de inte övar hemma på testet så kommer deras resultat inte att förbättras så pass mycket.
Citera
2012-09-19, 23:00
Medlem
HarmonicAces avatar
Gör ett minnestest, låt testpersonerna titta på ett papper med ett antal föremål (säg 20 st., paraply, kam, hund, banan etc.) i 2 min. och därefter skriva ned hur många de kommer ihåg.

Byt ut föremålen mellan testtillfällena.

Viktigast av allt, ha en grupp testpersoner som INTE ska jonglera men som genomför testerna
Citera
2012-09-20, 19:49
Medlem
En sk referensgrupp alltså? Ska prata med min lärare. Men ditt test är mer ett minnes test, men kanske ska testa om minnet förbättras istället det verkar ju enklare att kolla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in