Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-17, 23:18
  #13
Medlem
goderaftons avatar
Du får ta o ge det lite tid. Ingen kan väl ha förväntat sig att den stora massan skulle bli alldeles till sig bara för att de sänder någon som spelar ett spel på tv. Man får låta det ta ett X-antal år, där folk som vuxit upp med e-sporten börjar nå den övre vuxna åldern.

Glöm heller inte att spel i allmänhet är något som förändras och utvecklas konstant, till skillnad från större sporter där man växer upp med samma regler och lär känna sporten etc.
Citera
2012-09-17, 23:18
  #14
Medlem
mongovolvos avatar
Var inte helgens event på aftonbladets löpsedlar i stockholm?
Citera
2012-09-17, 23:22
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av notebook
MASSA TEXT Vart är vi påväg? Varför har det inte slagit igenom? Blir det inte mer?
Problemet är att du är på fel plats på jorden. Åker du till Korea kommer du se att allt du snackar om redan har slagit igenom för länge sedan, eller Kina och Dota/Dota 2 för den delen. Dota 2 och lol växer som satan och prispengarna börjar bli riktigt stora även i andra delar av världen, antar att även sc2 fortfarande växer i väst?

Men klart ska du stirra dig blind på svenska scenen med en befolkning på 9 miljoner så kommer det ju såklart ta tiiiid/aldrig nå dit du vill. Folk måste börja inse att Sverige är ett litet pissland jämfört med andra länders potential när det kommer till E-sport (stämmer iofs inom det mesta). Vill du se och leva i ett sammhälle där E-sport är skitstort får du helt enkelt flytta till Korea eller Kina för tillfället.
__________________
Senast redigerad av kringlarn999 2012-09-17 kl. 23:25.
Citera
2012-09-17, 23:23
  #16
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
TS är ju alldeles för insnöad på Sverige.

Tittar vi i andra delar av världen så ser det betydligt ljusare ut.

Legue of Legends kommer om 1 månad slå rekord i prispool tror jag.

Sedan har vi Dota2 i framtiden som kommer satsa.

Jag tycker det ser väldigt ljust ut, och jag anser att det fortfarande är för tidigt för E-sport.

Datorspel har vadå funnits i 20 år bara? Vänta kanske 50 år och jag tror det ser annorlunda ut.

Vad jag vet så hade LoL störst prispool för Säsong 2, 10milj $. Den är ju snart över.


Tittar man på "huvud" streamen till stora lol event så är det över 100k som kollar och överfullt med folk som sitter i lokalen. Som ovan också skrev så är det nog fortf lite för tidigt för e-sport att slå igenom till den stora massan.
Citera
2012-09-17, 23:28
  #17
Medlem
lazycowboys avatar
Surfade förbi ngn livestream med engelska kommentatorer och då stod det drygt 15 miljoner viewers under bilden. Blåsning eller?
Plus att jag begrep inte mycket av spelet de 5 minuterna jag tittade. Har svårt att tro att det skulle slå igenom som en "soff-tittar sport".
Citera
2012-09-17, 23:32
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
Vad jag vet så hade LoL störst prispool för Säsong 2, 10milj $. Den är ju snart över.


Tittar man på "huvud" streamen till stora lol event så är det över 100k som kollar och överfullt med folk som sitter i lokalen. Som ovan också skrev så är det nog fortf lite för tidigt för e-sport att slå igenom till den stora massan.
Problemet är att Ts. tror att Sverige är nått superland där det finns möjligheter att ha $10m i prispool för en sesong, sen tror han även att 50 000+ pers ska gå o kolla på ett event med en befolkning med 9-10 miljoner i hela landet, vilket är rent utav efterblivet. E-sport är stort, och börjar bli jävligt stort, bara inte i Sverige, vilket är helt förståligt, och så kommer det fortsätta att vara.

Kolla bara på Allsvenskar, tjänar dom lika bra som övriga eruopa? Går lika mkt folk och kollar på allsvenskan som la liga? Nej jag trodde väll inte det....

E-sport är så stort i Sverige som det kan vara för tillfället. Med tanke på hur lite folk vi är i landet så vill jag faktiskt påstå att E-sport är Skitstort i Sverige och levt mer än väl upp till förväntingarna. Farsan maila mig till och med och sa att han sett Dota på tv'n hemma från Dreamhack. Gubbejäveln hade till och med kollat på hela matchen eftersom han vet att jag spelar Mkt dota och blev nyfiken på vad jag spendera all tid framför. Så nog går E-sport frammåt med stomsteg när min 60 åriga farsa kolla på TobiwanKenobi (allt han sa om matchen var; Jag fatta 0, men kommentatorn var välldigt exallterad iaf).
__________________
Senast redigerad av kringlarn999 2012-09-17 kl. 23:36.
Citera
2012-09-17, 23:35
  #19
Medlem
SuperMarioLands avatar
Till stor del är det också en generationsfråga. De första generationerna som spelade spel kompetativt är vuxna, underifrån kommer nya spelare.
Citera
2012-09-17, 23:36
  #20
Medlem
Det ska ha varit lite drygt 10 000 som såg ogn finalen 8 september i LoL.

Det ska också ha varit över 4 miljoner som såg den på tv i korea.
Citera
2012-09-17, 23:37
  #21
Medlem
Sen är det en förbannat stor skillnad på sport och idrott.

E-Sport är på fram-marsch, kommer inte att stagnera utan endast att växa. Morgondagens stjärnor.
Citera
2012-09-17, 23:41
  #22
Medlem
Amazingthings avatar
Problemet med E-sport är att man måste ha en ganska bred kunskap om spelet i fråga innan det överhuvudtaget blir någorlunda intressant att titta på, utan kunskapen är det bara ett stort blinkande clusterfuck på skärmen med två engelsktalande kommentatorer skrikandes ur högtalarna blandat med några snabba klipp på neckbeards i publiken. Jämför nu detta med fotboll där det inte krävs någon kunskap alls om sporten för att det ska vara underhållande, dessutom har varenda kotte någon gång sparkat på en boll så det är väldigt lätt för gemene man att sätta sig in.

Missförstå mig rätt, jag fullkomligt älskar E-sport och har tittat på mycket turneringar i mina dagar men på grund av kunskapen som krävs hos tittarna för att det ska bli intressant så förstår jag också att det aldrig kommer bli en riktig hit så som andra väletablerade sporter. Jag är imponerad över hur långt E-sporten har kommit, men jag tror inte vi kommer se det någonsin bli en stor succé hos den stora massan. E-sporten har nått sin peak.
__________________
Senast redigerad av Amazingthing 2012-09-17 kl. 23:43.
Citera
2012-09-17, 23:41
  #23
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Till stor del en generationsfråga. Vi ligger precis i skarven nu mellan de som inte är intresserade, de äldre alltså, och den yngre generationen som har spel som en naturlig del i rekreationen. I framtiden kommer det nog att ges möjlighet att kombinera fysisk prestation med det som den digitala underhållningen ger. Tänk augmented reality-arenor och dylikt.

Själv är jag 40+ och kollar på Let's Plays varje kväll som avkoppling.
Citera
2012-09-17, 23:50
  #24
Medlem
TotalyMoos avatar
Sen att ingen påpekar att TS har fel i saker som att streamen hade över 100k tittare, inte inkluderat Aftobladets svenska stream är lite konstigt.

Sverige har bara på ett par år växt otroligt snabbt inom eSporten. Tittarsiffrorna höjs, PK-media plockar upp intresset och marknaden går som smort smör. Du låter som att du förväntar dig att det över en natt ska bli den största sporten i världen.

Vet inte riktigt vart TS får sina idéer från men eSport lockar mer publik än många andra etablerade sporter och personligen tror jag att det bara kan gå ett håll - uppåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback