• 31 706 online
  • 1 139 609 medlemmar
  • 59 029 599 inlägg
2012-09-17, 22:09
Medlem
Hej,

Slår man upp ordet luftslott hittar man: "fantastiska och storslagna drömmar utan grund i verkligheten", och när man nu beskådat och spelat E-sport i snart 15 år kan man tyvärr inte säga annat än att liknelsen är slående.

Under E-sportens genomslag (Quake-eran) led den stora massan både av dålig uppkoppling och dålig datorkraft som hindrade "sporten" mot att slå igenom fullt ut det fina rummet. Det blev lite turneringar här och var och även om "EM" och "VM" spelades var den aktiva spelarbasen för liten för att det skulle bli intressant, både publikmässigt och spelarmässigt.

Quake rann mer eller mindre ut i sanden och ersättes av CS under 2000-talet. CS blev det stora genombrotten och samlade miljoner spelare i FPS-genren samtidigt som starcraft växte i asien. Nu började problemet med internetuppkoppling bli mindre påträngande och CS var heller inte särskilt krävande vad gäller datorkraft och tillsammans med enkelheten i spelet blev det en stor succe världen över. Det spelades hundratals cuper och turneringar både stora och små. Men CS fall ur ett E-sportperspektiv är att det är för svårt att följa ur TVsoffan, samtidigt som det är ganska fult med dagens mått mätt. CS lyckades aldrig ta sig vidare ur fanbasen som redan spelade. Det gick inte som utomstående sätta sig ner och lära sig och njuta av matcher utan att ha en egen dator och spela själv. Alla som tittade på CS var själva spelare, det är problemet. Jämför med tex fotboll där nästan alla kan sätta sig ner och "fatta" spelet och därav även kunna njuta av upplevelsen av när två bra lag möts. Det gick aldrig med CS.

Nu är det två år sedan Starcraft 2 släpptes och det har till och från varit det dominerande spelet för många stora organisationer, även för Dreamhack här i Sverige. SC2 är betydligt enklare att följa från TVsoffan och det går efter lite tid lära sig enheterna och vad som händer i spelet. Det borde tillsammans med en stor spelarbas och utan yttre påverkningar såsom datorkraft och internetuppkoppling vara det dominerande E-sportspelet och visas på både SVT och TV4 men så är icke fallet. På sin höjd kan man se halvdåliga streams från aftonbladets webb eller möjligtvis svtplay.

I helgen spelades EM-finalen i självaste Globen här i Sthlm. Halva arenan var avskärmad och även om ett antal personer var där för att kolla stod större delen av arenan tom. Det gick inte ens på TV, knappt en notis i tidningarna och själva huvudstreamen hade inte mer än 50-60 k tittare. Det låter mycket men ställ det i proportion till antalet som tittar på typ... skidskytte eller curling. Det är helt enkelt inte större och det går heller inte att skylla på yttre omständigheter. Om SC2 är det största vi har, med mest prispengar och antalet "proffs". Ja då blir det inte mer. Jo jag vet att DOTA/LOL/HON/WOW samlar både fler spelare och prispengar men faktum kvarstår. Vart är vi påväg? Varför har det inte slagit igenom? Blir det inte mer?
Citera
2012-09-17, 22:22
Medlem
Utan att analysera för mycket så skulle jag säga att det är alldeles för tråkigt. Enligt mig. Jag har spelat i alla år - visserligen inte så mycket på senaste tiden - och jag är insatt i spelen som är aktuella för E-sport. Men att sitta och titta på spel i allmänhet tilltalar inte mig alls, därför har jag svårt att se hur det skulle tilltala mindre insatta personer.
Citera
2012-09-17, 22:30
Medlem
Jag kan tänka mig att se SC2 matcher när TB och Apollo kommenterar, annars så tycker jag det är trist oavsett spel. Spel fungerar sällan som något att bara titta på, speciellt inte FPS eller RTS.
Citera
2012-09-17, 22:32
Medlem
Jag tror man måste skapa en relation med spelet innan det är något som man kollar på.
Citera
2012-09-17, 22:35
Avstängd
Enoch.Thulins avatar
Hur kul är det att år efter år glo på en gubbe som springer runt med en pistol/valfritt vapen i ett jävla TV-spel?
Citera
2012-09-17, 22:36
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
TS är ju alldeles för insnöad på Sverige.

Tittar vi i andra delar av världen så ser det betydligt ljusare ut.

Legue of Legends kommer om 1 månad slå rekord i prispool tror jag.

Sedan har vi Dota2 i framtiden som kommer satsa.

Jag tycker det ser väldigt ljust ut, och jag anser att det fortfarande är för tidigt för E-sport.

Datorspel har vadå funnits i 20 år bara? Vänta kanske 50 år och jag tror det ser annorlunda ut.
Citera
2012-09-17, 22:42
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur kul är det att år efter år glo på en gubbe som springer runt med en pistol/valfritt vapen i ett jävla TV-spel?
Hur kul är det att år efter år glo på en bög som endast är intresserad av sin frisyr som springer runt med en boll på en jävla gräsmatta?

Många verkar tycka att det är rätt kul, av någon outgrundlig anledning.

Ont: Jag håller med om att man måste ha någon form av relation till spelet för att det ska vara underhållande, detta då många spel har rätt invecklade regler/subtila detaljer som det krävs kunskap för att kunna uppskatta. Detta i motsats med riktig sport, man kan uppskatta hockey utan att ens känna till grundläggande regler.
Senast redigerad av VonFanderblad 2012-09-17 kl. 22:45.
Citera
2012-09-17, 22:46
Medlem
Citat:
E-sport är ju inte ett spel, sen spelas det inte bara på "ett jävla TV-spel" utan även på datorer.
Citera
2012-09-17, 22:50
Medlem
jonasgrillars avatar
Så TS säger att e-sport för alltid är dömt att misslyckas för att det, efter att ha existerat i 15 år, inte är lika accepterat och lätt att ta till sig som fotboll?

Ok.
Citera
2012-09-17, 22:51
Avstängd
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almgreenn
E-sport är ju inte ett spel, sen spelas det inte bara på "ett jävla TV-spel" utan även på datorer.
Att kalla det för "sport" när några lönnfeta nördar sitter & bankar på ett tangentbord är ju bara tramsigt.
Citera
2012-09-17, 23:02
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Att kalla det för "sport" när några lönnfeta nördar sitter & bankar på ett tangentbord är ju bara tramsigt.
Och av det där kan vi ju dra slutsatsen att du inte har en aning om vad du pratar om.
Citera
2012-09-17, 23:09
Medlem
Citat:

Inte en enda person skrev att det var en sport utan en E-sport och inte din älskade "riktiga" sport, japp lite skillnad faktiskt.

OnT: Det har ju faktiskt blivit bättre senaste tiden, det var runt 100k personer som tittade på finalen när den sändes igår vilket ändå inte är för pjåkigt, det finns även andra e-sport scener som LoL som går upp i 100k siffrorna ständigt. Även om det inte alls kan jämföras med en traditionell sport så går det ju fram extremt fort.
Citera