Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-08, 23:25
  #1
Medlem
Hej alla glada!

Min absolut största dröm är att bli läkare. I Sverige är drömmen redan körd. Men jag har hört att man kan plugga till det utomlands. Billigast skulle det vara i Rumänien. Är det någon som vet vilka intagningspoäng de har där? Hur mycket det kostar per termin och livet där är dyrt?

Tacksam för svar
Citera
2011-02-08, 23:35
  #2
Medlem
Daineas avatar
Varför är det kört i Sverige? Pga intagningspoäng? Om så är fallet så bör du nog hålla dig undan, tvivlar på att Rumänien är lättare att utbilda sig i än andra östländer...
Citera
2011-02-08, 23:36
  #3
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Varför är det kört i Sverige? Pga intagningspoäng? Om så är fallet så bör du nog hålla dig undan, tvivlar på att Rumänien är lättare att utbilda sig i än andra östländer...

Av vilken anledning skall man hålla sig undan om det nästan är så när som att man måste lotta in studenter med högsta betyg i samtliga ämnen i Sverige?

Till TS. Rumänien har jag inte hört om tidigare men Polen har ju annars vart ett klassiskt ställe för svenskar utan tillräckliga betyg för de svenska universiteten.
Citera
2011-02-08, 23:47
  #4
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Av vilken anledning skall man hålla sig undan om det nästan är så när som att man måste lotta in studenter med högsta betyg i samtliga ämnen i Sverige?

Naturligtvis finns det ju alltid undantag, men snittbetyg brukar i många fall vara en pekpinne på korvstoppningskapaciteten, och för universitet i forna östblocket behöver man sjukt mycket av den kvaliteten. Om jag fick betalt för varenda västerlänning som kuggas från östuniversitet pga sina resultat så hade jag varit en rik man idag.
Men det är klart; det finns ju de som klarar av det, några få.
Citera
2011-02-08, 23:53
  #5
Medlem
General.Maximus.s avatar
Om det är din "absolut högsta dröm" så varför fixade du inte betygen?
Citera
2011-02-09, 00:05
  #6
Medlem
DonkenPonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Om det är din "absolut högsta dröm" så varför fixade du inte betygen?

Även med bästa betygen någonsin så behöver man inte komma in på en läkarlinje för
det här i Sverige.
Citera
2011-02-09, 00:10
  #7
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkenPonken
Även med bästa betygen någonsin så behöver man inte komma in på en läkarlinje för
det här i Sverige.

Nej men han hade konstaterat att bli läkare i Sverige redan var kört så jag antog att han inte hade betygen.
Citera
2012-09-17, 19:42
  #8
Medlem
Läkarlinjen i Rumänien

Hej fbare jag har en fråga till alla er som funderat på att studera i Rumänien år 2014 eller 2015? Det skulle var ganska roligt att fixa kompisar här som med ska ditt någon gång under dessa åren. Denna tråden är bara tillägnat till killar som ska plugga läkarlinjen i Cluj. Skulle vara bra att sitta och plugga tillsammans, hjälpa varandra till varje prov osv.

Tack och hej Kevin
Citera
2012-09-17, 20:17
  #9
Medlem
Cleptos avatar
Hej vad är det för behörihetskrav för att komma in i Rumänien? Du kan gärna skicka ett pm!
Citera
2012-09-17, 21:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Hej vad är det för behörihetskrav för att komma in i Rumänien? Du kan gärna skicka ett pm!

Ursäkta men jag har inte tagit reda på det sorry, men bara tänk på att ha 17 i snitt det är en bra start, typ det enda som krävs
Citera
2012-09-17, 21:54
  #11
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Hej vad är det för behörihetskrav för att komma in i Rumänien? Du kan gärna skicka ett pm!

500 euro till rektorn för institutionen som har läkarutbildningen
skämt åsido, läste nånstans att det inte fanns några behörighetskrav alls utöver grundläggande behörighet.
Nackdelen med att plugga där är att din utbildning inte kommer ha samma status som om du pluggat i ex. Danmark eller Sverige. Men om du kan tänka dig psykiatri så kommer du få jobb direkt, garanterat.
Citera
2012-09-17, 23:57
  #12
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
500 euro till rektorn för institutionen som har läkarutbildningen
skämt åsido, läste nånstans att det inte fanns några behörighetskrav alls utöver grundläggande behörighet.
Nackdelen med att plugga där är att din utbildning inte kommer ha samma status som om du pluggat i ex. Danmark eller Sverige. Men om du kan tänka dig psykiatri så kommer du få jobb direkt, garanterat.
Precis vad jag har tänkt göra. Börjar jag läkarprogrammet så får det bli psykiatri
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback