2012-09-17, 18:24
Bannlyst
Hej Hallå !

Jag skulle behöva lite hjälp eller min kompis behöver hjälp, hon jobbar som någon kock och frågade mig häromdagen om jag hade tips på lite avancerande snittar och tanken föll hit. Jag tänkte hör med lite matkunniga personer. Någon som har något tips, hon ska typ ha till någon hemma fest med lite andra kockar och vill inte framstå som någon pajas.
Hon sa att hon ville ha något nytt, "speciellt" ?
Typ inte räkor och lax....
Citera
2012-09-17, 19:41
Medlem
OssoBuccos avatar
Det var det värsta. Den här kocktjejen frågar alltså dig om tips på "avancerade snittar"...

Det är roligt att folk som inte känner några kockar närmare alltid tror att dessa kräver exklusiv mat. Så är det inte. "Matbögeri" på fritiden är ganska sällsynt. Speciellt om man jobbar på lite exklusivare ställen då dessa kockar ofta längtar till det mer okomplicerade utanför arbetet.

Däremot skulle jag nog vilja påstå att kockar generellt har lite högre krav på själva hantverket. Vällagat uppskattas alltså lite extra. Det betyder inte att man har hummerkuber hoovrande över havstångsdimma utan kan innebära en riktigt smaskig ärtsoppa.

Men men, vill du ha ett "avancerat" tips ska du självklart få det:

Rosta jättetunna skivor surdegsbaguette med olivolja och örter under press. Bred med tryffelsmör och lägg på en skiva tunt utbankad välhängd oxfilé. Sedan en skiva bättre ankleverterrine. Glacera anklevern med en reduktion på kalvfond och marsalavin. Toppa med en blandning av finskuren gräslök, färgstarka ätbara blommor, friterad finriven potatis och flingsalt.
Citera
2012-09-18, 19:37
Bannlyst
Det du skrev sista är kanske något man skulle göra själv när man har gott om pengar och väldigt gott om tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in