Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-21, 00:25
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
Falun är tyvärr inte bättre, eller ja, det beror på vad som vill ses?
Har tjatat ut Falun, Borlänge, Hedemora och Avesta och runtikring men jag är strikt (nästan) militär anläggningar iofs.
Vi har tänkt besöka Rottnebyherrgård, gamla TBC sjukhuset och det där huset/tunnlarna bakom Kings Arms någon talade om tidigare i tråden.

Hur ser det ut idag på dessa ställen?


(FB) Falu tips

Sen detta, vilka tunnlar? Vart menar denne Slarga att tunnlarna börjar? Och vart leder dom?

Frågorna är många.
Citera
2014-01-27, 19:54
  #230
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=gniKFrPslkY
Citera
2014-03-17, 18:45
  #231
Medlem
Hollizinis avatar
Frågar igen, någon som har bilder från Grafsberget/Oljeberget? Alla verkar försvunnit och vill gärna se andras bilder därifrån, har besökt stället själv men kul att se andras vyer.
Citera
2014-03-22, 11:13
  #232
Medlem
Någonstans utanför Falun utbildades en bataljon norrmän under WWII. Bataljonen skulle sättas in i Norge om tyskar och quislingar försökt fortsätta kriget i Norge och vägrat ge upp, när Tyskland kapitulerade våren 1945. Min farfar som bott i Falutrakten påstår att denna norska "polisbataljon" hade sin utrustning lagrad i förråd i skogarna runt Falun. Även en del tyska stridsfordon ska av någon anledning ha förts dit efter kriget och att förråden glömdes bort och ännu finns kvar. Misstänker att det sistnämnda är en skröna.
Vidare stod bevisligen ett stort antal ånglok undanställda i förråd kring Falun och framförallt kring Grängesberg under hela kalla kriget. De skulle sättas in, då järnvägarnas el-nät sannolikt skulle ha slagits ut tidigt vid ett sovjetiskt angrepp.
Vet någon om dessa minnen från WWII och kalla kriget fortfarande finns kvar?
Citera
2014-03-22, 11:37
  #233
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Någonstans utanför Falun utbildades en bataljon norrmän under WWII. Bataljonen skulle sättas in i Norge om tyskar och quislingar försökt fortsätta kriget i Norge och vägrat ge upp, när Tyskland kapitulerade våren 1945. Min farfar som bott i Falutrakten påstår att denna norska "polisbataljon" hade sin utrustning lagrad i förråd i skogarna runt Falun. Även en del tyska stridsfordon ska av någon anledning ha förts dit efter kriget och att förråden glömdes bort och ännu finns kvar. Misstänker att det sistnämnda är en skröna.

Vidare stod bevisligen ett stort antal ånglok undanställda i förråd kring Falun och framförallt kring Grängesberg under hela kalla kriget. De skulle sättas in, då järnvägarnas el-nät sannolikt skulle ha slagits ut tidigt vid ett sovjetiskt angrepp.
Vet någon om dessa minnen från WWII och kalla kriget fortfarande finns kvar?

Absolut en skröna!

Sådana beredskapslok har stått lite varstans i hela landet, ett stort antal i Falu trakten är fel. 2 lok stod fram tills bara något år sedan i Hofors i sina lokstall, de hämtades därifrån 2010.
De va loken SJ E2 904 och E2 1084 som stod där om jag inte minns fel. Idag finns bara lokstallet kvar, nästan alla lok har idag hämtats från sina beredskapsplatser.
Citera
2014-04-05, 23:12
  #234
Medlem
tips- på oljeberget i falun så uppe på berget finns det även luckor ner där man kommer till gamla bunkrar runda, har för mig att dom var målade orange/gul invändigt
Citera
2014-05-01, 10:55
  #235
Medlem
Angående HC Järlinden,man får leta bra efter stora ingången,
Och blir besviken när man ser att det numera är en jordslänt.
När man vet att innanför fins ett tvåvånings komplex med
Sovrum och kök på övervåningen och kommunikation och
Annat på neder våningen.som det är i HC Sländan utanför Avesta.
Det kan kanske finnas nån service ingång från gamla pumpstationen
Vid ristippen på Högbo eller "nya"pumpstationen svart o vitmålad
På vänster sida på vägen upp till Högbo.
HC Järlinden finns mittemot husen på Ryttarvägen 20-22.
Citera
2014-05-03, 11:55
  #236
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windz0r
tips- på oljeberget i falun så uppe på berget finns det även luckor ner där man kommer till gamla bunkrar runda, har för mig att dom var målade orange/gul invändigt

Det är en SK10a uppe där, finns en till fast nere vid ingången.
Citera
2014-05-11, 21:05
  #237
Medlem
Nerveuxs avatar
Jag var vid oljeberget för inte länge sen med några polare och klättrade ner i bunker och kröp in i hålet till "stora" ingången. Det fanns inte mycket att se där. Men finns det kvar nåt kul att se på runt falun och byarna utanför då detta är en gammal tråd?
Citera
2014-10-04, 18:28
  #238
Medlem
Jag och en kompis gav oss upp till sjukhuset vid, om jag mins namnet rätt, högbo. Aja till saken, det finns en veranda på sjukhuset, på baksidan av den finns det ett, just nu, upprivet hål. Där är det alltså fri ingång in i det gamla sjukhusets källare och så vidare upp i det! Dock varning för att hela det huset är JÄVLIGT kusligt. Detta gordes 2014 så nu är det värt att testa ta sig in där innan dom stänger igen. Någon är där och bommar igen dörrar osv med buntband nästan varje natt, det upptäckte vi då vi var där ett antal dagar i rad. lägenheterna där som ser totalt övergivna ut bor det faktiskt folk i! Men enligt mej är detta ställe ett riktigt bra mål! 10 av 10 varmkorvar enligt mej.
Citera
2016-10-01, 18:02
  #239
Medlem
Besökte berget i grycksbo och som tidigare säger så kommer man bara in ca 10 - 15 meter i berget vid tidigare entré. Finns två grova dörrar som är flyttade och bakom dessa äre plomberat. Går man upp på berget så finns två gångar till ett mindre skyddsrum.

Huset uppe på Högbo är idag lägenheter och ägs av HSB. Bliv sjukt fin.


Vad jag har hört så ska en Riksbangs gömma finns i Falun. Kan detta stämma?

Även hört att det ska finns något bergrum inne på området som försvaret har i skogen? (Deras övningsområde)

Ryggen finns det iaf en utgång uppe på berget skulle man kosta på sig 10 min och skotta fram bara. Va endast jord vid utgången där uppe. Följer man spåren efter skogsmaskinen så hittar man den rätt lätt
Citera
2018-02-13, 17:17
  #240
Medlem
dalkarlskillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Det finns ett gammalt nerlagt militärområde mellan bergsgården och grycksbo. Enligt rykten är tunnlarna 200m långa och 10m höga, det har varit ett gammalt oljelager. Nu är det igen bommat men går nog att bryta upp. Uppe på berget finns det gångar med diverse skydsrum men är övertäckt med jord så det är svårt att hitta. Det kanske går att gräva sig in för det är igenmurat.

Åk från falun ut på grycksbo när ni passar en skylt som det står bergsgården på forsätt 1km och sen ligger det på höger sida, det står en ensam kåk efter väken precis innan den på höger sida ligger det.
Bor i grycksbo och har varit vid oljelagret väldigt många gånger.Min farbror var inne i det när det skulle läggas ned han säger att gångarna är långa och stora i närheten finns två identiska lador där oljan pumpades upp från tåg en av ladorna ligger precis vid tåg spåret i centrum av bergsgården vid huvud entrén där man körde in med lastbilar har dom kört igen med sten fyllning men nån har grävt så man kan komma in men när man kommer in är det stora betong gjutna dörrar det sägs att en grupp ungdomar har borrat en hel natt men kom inte igenom dörrarna det är ett borr hål vid ena dörren och vid den andra ett hål under ena dörren men hålet tar stopp en bit in tyvärr.där uppe vid skyddsrummet på toppen av berget har det varit plåtskivor för gångarna ned till det lilla skyddsrummet men nu är dom borta och det är fritt fram att komma ned till skyddsrummet men det är väldigt litet på mitten av den branta stigen till skyddsrummet på toppen så är det en liten ventilations byggnad med några typ fönster gluggar jag klättrade in en sån det var ett antal stora stål balkar som sitter typ en decimeter över golvet vid golvet går det ett litet ventilations rör in i berget den där ensama kåken vid vägen ägs av en gubbe som försvaret typ har sagt att han ska hålla koll på berget i fall nån åker upp dit med bil eller ser nån skum typ går där så om någon ska dit så passa er för den kåken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback