Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-08, 02:56
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av telefonstolpe
Vad menar du med dedär, en möjlig väg in eller?


Om man orkar lyfta upp alla stenar, vilket man inte gör. Det är för stora stenar

Men snart kommer vi komma in ändå...
Var på väg upp dit idag med lite grejjs. Men det började ju regna så vi sket i det idag.
Citera
2007-09-08, 03:00
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cunten
Kanske funderat på att ta bort ex:antal stenar så ni kommer in?

Dom är tyvärr för stora för det
Citera
2007-10-24, 16:20
  #123
Medlem
gorby_s avatar
nån som har nå bra tips på att ta sig igenom en fet murad väg med en massa armering järn i? syfta på stället i bärsgårn.. var ut dit för ett par dagar sen..
Citera
2007-10-24, 18:25
  #124
Medlem
telefonstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorby_
nån som har nå bra tips på att ta sig igenom en fet murad väg med en massa armering järn i? syfta på stället i bärsgårn.. var ut dit för ett par dagar sen..

Tid, tålamod och våld!
En rejäl betongkap borde kunna vara till hjälp, men det är nog tjockt nog för att man kan behöva bila och borra.
Ingen som kontrollerat hålen ovanför, i den lilla "borgen"?
Citera
2007-10-24, 19:25
  #125
Medlem
gorby_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonstolpe
Tid, tålamod och våld!
En rejäl betongkap borde kunna vara till hjälp, men det är nog tjockt nog för att man kan behöva bila och borra.
Ingen som kontrollerat hålen ovanför, i den lilla "borgen"?

i "borgen" ovanför så kan man komma in, men tyvär så sitter de nå gallar i så man kan ej ta sig ner. man kommer in, men då står på på gallerna
Citera
2007-10-24, 19:33
  #126
Medlem
lordos avatar
Hrm, det där övergivna sjukhuset/lager/whatever uppe i Järlinden...

Jag var och cyklade uppe i Järlinden för några dagar sedan men kunde inte hitta någon övergiven, stor byggnad.
Jag medger, det var inte en lång visit.
Kan någon lite mer exakt säga hur man tar sig till denna mystiska övergivna byggnad på lättast sätt ifrån Lugnets sporthall?
Citera
2007-10-24, 21:45
  #127
Medlem
telefonstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorby_
i "borgen" ovanför så kan man komma in, men tyvär så sitter de nå gallar i så man kan ej ta sig ner. man kommer in, men då står på på gallerna

Sisst jag var där och stack in huvude så såg jag gallret men inte hur långt ner i övrigt de går.
Dessa galler såg dock ut att vara fullt forscherbara. Har varit med om värre.
Så om tillfälle ges..
Citera
2007-10-26, 11:38
  #128
Medlem
gorby_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonstolpe
Sisst jag var där och stack in huvude så såg jag gallret men inte hur långt ner i övrigt de går.
Dessa galler såg dock ut att vara fullt forscherbara. Har varit med om värre.
Så om tillfälle ges..


får undersökas då!
Citera
2007-10-26, 17:38
  #129
Medlem
Grabbar, ni är nykomlingar till oljeberget, har sett ritningar och avvecklingsplanen över hela anläggningen.

Finns enbart två ingångar, huvudingången som är ingengjuten, och ventelationstornet, nackdelen med vent ingångarna är att dom är spärrade med balkar, det ser ni om ni kryper in.

Sågar man bort dessa, är det frittfall på 15-20 meter eftersom de har tagit bort stegen ner.

Dessa kupolrum ni nämner leder som sagt ingenstans utan är enbart skyddsrum, finns två till om ni letar lite. Dessa benäms SK10

Så det finns två sätt, såga balkar och fira sig ner med rep i venten, eller skaffa den kraftfullaste slagborrmaskinen och elaggregat och forcera huvudingången. Alternativt spränga
Citera
2007-10-28, 02:05
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s920
Grabbar, ni är nykomlingar till oljeberget, har sett ritningar och avvecklingsplanen över hela anläggningen.

Finns enbart två ingångar, huvudingången som är ingengjuten, och ventelationstornet, nackdelen med vent ingångarna är att dom är spärrade med balkar, det ser ni om ni kryper in.

Sågar man bort dessa, är det frittfall på 15-20 meter eftersom de har tagit bort stegen ner.

Dessa kupolrum ni nämner leder som sagt ingenstans utan är enbart skyddsrum, finns två till om ni letar lite. Dessa benäms SK10

Så det finns två sätt, såga balkar och fira sig ner med rep i venten, eller skaffa den kraftfullaste slagborrmaskinen och elaggregat och forcera huvudingången. Alternativt spränga


Vi var där med dieselaggregat och försökte borra oss igenom "betongen" med vanlig slagborr o.s.v... Vilket inte gick=/ Det måste vara någon slags "superbetong" den är verkligen stenhård. Vi stog å borrade i 10 minuter och kom in kanske 5-10cm in i den igenmurade väggen. Så nu finns de spränghål om nån har/vill det "Borgen" där uppe som man kan hoppa in i en liten glugg är inget att ens tänka på. Det är ju ingjuten järnvägsrälls som galler plus att vent systemet kan inte ens en dvärg krypa i... Men vi jobbar på det. det är stort som fasen, mycke gångar o.s.v. där inne. Pratade med en som jobbat där... Keep on movin Vi ska in^^
Citera
2007-10-28, 02:08
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordo
Hrm, det där övergivna sjukhuset/lager/whatever uppe i Järlinden...

Jag var och cyklade uppe i Järlinden för några dagar sedan men kunde inte hitta någon övergiven, stor byggnad.
Jag medger, det var inte en lång visit.
Kan någon lite mer exakt säga hur man tar sig till denna mystiska övergivna byggnad på lättast sätt ifrån Lugnets sporthall?

En sak bara...visst det är ett nerlagt Sjukhus/BB/Invandrarförlägging. Men inget att rekommendera. Varit där på alla våningar och plan som går. Bland det tråkigaste som finns faktiskt. Men annars ska du cykla/gå/åka bil från sporthallen mot kiosken, vänster där. sen upp mot hoppbackarna. Följ vägen. Tills du kommer uppåt. Sen är det vänsterkorsning typ. Sväng av den första där. Det är typ skola där nu eller något nu. Men inget att rekommendera.
Citera
2007-11-26, 20:18
  #132
Medlem
Grudaxs avatar
Menar du det gamla hopptornet? Jag har varit uppe i det.

Man kan (kunde) ganska enkelt komma upp genom att gå genom stängslet, och sedan klättra upp via själva backen. Det finns trappsteg på sidan om backen.

Fin utsikt, men inte mycket mer. Rätt läskigt att gå neråt sedan bara.

/G

Citat:
Ursprungligen postat av MrGrieves
Jag och några kompisar var nyligen upp till det gamla tornet allra längst upp på Kvarnberget (nån som vet vilket jag menar?). Vi kunde inte komma in då, men ska minsann göra ett till försök. Nån som varit allra längst upp?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback