• 48 229 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 556 443 inlägg
  • 1
  • 2
2012-09-17, 15:15
Medlem
kvints avatar
Tänkte köpa en retrodator (emulator är ju inte samma sak!), vilken tycker ni en nybörjare ska satsa på?

Helst skulle jag vilja ha en ZX Spectrum men dessa verkar sällan dyka upp på Blocket och Tradera, kanske man får leta på brittiska ebay efter dessa?

Annars funderar jag på antingen en Commodore-64 eller Amiga(Amiga 600?) eftersom dessa är vanligare på våra svenska auktionssidor.

(Är det Blocket och Tradera som gäller för denna typ av hårdvara eller ska man gå runt och leta på loppmarknader?)

Vad har ni själva för retrodatorer? Berätta om era minnen och upplevelser!
Senast redigerad av kvint 2012-09-17 kl. 15:44.
Citera
2012-09-17, 16:11
Medlem
Personligen tycker jag du ska ha något som knyter an till din barndom. Jag har själv märkt att skaffa retroprylar som man själv inte upplevt är inte alls samma sak, såvida det inte är något med maskinen som är riktigt awesome.

Men om du mer är ute efter vilken modell du ska ha av någon maskin? Ptja, kolla på utgångar och uppgraderingsmöjligheter. Amiga 600 har pcmcia, så du kan stoppa in lite av varje i den, vilket gör maskinen roligare i min mening. Alltid kul att kunna pilla med hårdvaran likväl som mjukvaran.

Något många glömmer när de kollar retromaskiner är hur otroligt trist det är att sitta och mata disketter, vänta på laddningstider eller upptäcka att disketter har gått sönder eller inte går att fylla med deras PC. Så kolla om din maskin kan läsa någon form av flash eller om du kan stoppa in en hårddisk i den. Om det går att länka den med din vanliga dator på något sätt.

Kolla även på hur det är med att få tag kringutrustning, är värdelöst om det är omöjligt att hitta en vettig joystick eller mus till datorn.
Citera
2012-09-17, 17:03
Medlem
TriciaMcMillans avatar
ZX Spectrum... har jag minnen av. Min pappa kom hem med denna grej 82/83. Han hade fått med sig ett provexemplar från England där han hade varit med och utvecklat tangentbordet. Han visste nog knappt själv vad man skulle ha den till. Men på något sätt så kunde han några kommandon så vi gjorde små "program" så att det blev linjer och figurer. När jag förstod hur koden fungerade var det jättekul men tyvärr fanns det ju ingen som kunde lära mej mer så jag tröttnade snart. Något spel hade vi inte till den så då var vårt TV-spel roligare! Något år senare fick en kille i klassen apparaten. Han hade storebrorsor som höll på med sånt och visste vad det var.
Citera
2012-09-17, 17:28
Medlem
robotwos avatar
Tror att C64 och Amigan är lättast att hitta saker till i sverige definitivt.

Om du funderar på att skaffa gamm-data bara måste du ju dra på Retro Gathering
Du kan säkert köpa på dig någe fina saker där.

http://retrogathering.se/

Knapp månad kvar, dom brukar ha grymt med retrodatorer och konsoler du kan prova samt massa som säljer

Bilder från förra året:
http://picasaweb.google.com/10912766...sd89GI6iyq90Bg

Har själv en Amiga 500 och 600 som jag brukar köra lite spel på nu o då
(2 player North & South <3 )
Lyckades grymt nog köpa dom utav vaktmästarna på en gammal skola för kostnaden utav en påfyllning till deras kaffekoppar (runt 1.50kr styck).
Senast redigerad av robotwo 2012-09-17 kl. 17:33.
Citera
2012-09-17, 18:57
Medlem
Blifullidags avatar
Håller med om att du ska köpa en dator som knyter an till din barndom eller ungdom.

Jag har kvar min Amiga 500 med extraminne. Borde dra igång den och lira nåt gammalt fint spel. Pinball Dreams, Wing Commander, Alien Breed. Vilka klassiker alltså.
Citera
2012-11-07, 13:34
Medlem
Klaus Meines avatar
Skule välja Amiga eftersom att jag haft den själv och klart bästa datorn! Tror att Amiga 600 kommer med inbyggd hårddisk så du får nog in i princip alla spel om du vill! Annars har jag sett ett youtube klipp där en kille stoppat in ett 4gigs flashminne och det funkade alldeles utmärkt!
Citera
2012-11-21, 16:45
Medlem
har precis satt upp min gamla amiga. kan tänka mig göra av med den.. Vad kan en sådan vara värd?? Har två boxar med disketter också (spel mest)

mvh
Citera
2012-11-21, 17:37
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dahla85
har precis satt upp min gamla amiga. kan tänka mig göra av med den.. Vad kan en sådan vara värd?? Har två boxar med disketter också (spel mest)
mvh

Det beror på vilken modell det är. En Amiga 500 är inte värd många hundralappar. Mer ovanliga modeller kan dock ge x-antal tusen.
Citera
2012-11-23, 01:01
Avstängd
MacHeaths avatar
Själv hade jag en Amiga en gång i tiden och den var jag väldigt nöjd med kommer jag ihåg. Rätt lätt att använda och så fanns det ju en del sköna spel till om jag inte minns fel. By the way, nån som vet var man kan hitta en sådan för en billig peng idag?
Citera
2012-11-23, 19:16
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacHeath
Själv hade jag en Amiga en gång i tiden och den var jag väldigt nöjd med kommer jag ihåg. Rätt lätt att använda och så fanns det ju en del sköna spel till om jag inte minns fel. By the way, nån som vet var man kan hitta en sådan för en billig peng idag?

Du hittar dem framför allt på aktionssiter (det brukar komma upp en hel del på tradera). Ibland kan man även ha tur på loppmarknader.
Citera
2014-03-07, 01:04
Medlem
Amiga 500 är som en bitterljuv gammal ungdomskärlek.
Citera
2014-03-09, 14:40
Moderator
C-3POs avatar
ZX Spectrum ger ljuva minnen från barndomen men jag undrar om det verkligen skulle vara så kul att hålla på med den idag. Vissa saker gör sig nog bättre som just minnen.
Citera
  • 1
  • 2