Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-02-26, 00:17
  #49
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtee
Jag kom att tänka på en intressant detalj.

.
Spoiler, snälla.
Citera
2010-02-26, 11:41
  #50
Medlem
10mgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Någonting som jag aldrig begripit är scenen med den prostituerade, med frugans föremål med mera, som han sedan eldar upp.
Jag kommer inte ihåg exakt vad som händer i den scenen då det var länge sedan jag såg Memento, men...

Citera
2010-02-26, 17:28
  #51
Medlem
denivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtee
Jag kom att tänka på en intressant detalj.

Någon, kommer inte ihåg vem, försöker riva sönder en av hans bilder utan att lyckas och han säger något i stil med "you have to burn them", sättet han säger det på ger mig känslan av att han minns när han eldar upp bilderna i slutet av filmen.

Nää, det har jag utomordentligt svårt att tro. Vi vet att han inte är kapabel till att få nya minnen.

"learn by reputation" eller "some things you just know for sure" låter som troligare förklaringar.
Citera
2012-07-07, 23:03
  #52
Avstängd
Såg denna för ett tag sen..

Grejen är väl att Lenny är den onda i filmen, ett jävla psychosvin som väljer att döda Teddy som hjälpt honom?

Det var Lenny som mördade sin egen fru, han mördade även den andre våldtäktsmannen med hjälp av Teddy och sen ska han mörda teddy som tack för hjälpen?
__________________
Senast redigerad av peterj76 2012-07-07 kl. 23:07.
Citera
2014-02-18, 03:24
  #53
Medlem
Såg den nyss, jävligt bra film! Har dock en fråga:

Citera
2018-01-30, 16:17
  #54
Medlem
Hej. Håller med alla, en väldigt bra film. Nu har det gått ett tag sedan jag såg den fösta gången. Nu kan man se den på sin smart tv med Netflix, vilket är bra, för då kan man oxå spola tillbaks

För att få den i korrekt följd, kolla först bara igenom alla de svartvita scenerna, från början till slut. Den sista svartvita scenen är ju slutet i filmen, då han dödar knarkhandlaren, sedan gör han "om" polisen, "John G" till den nya "mördaren". Därefter får man följa med i jakten, man börjar med den sista färgfilm scenen där han går in på tatuerarstudion, sedan backar man bara tillbaks, varje färgscen, tills han hittar sin nya mördare "polisen" i slutet,eller början av filmen. Filmen blir på så sätt, nästan bättre, då man får det kronologiskt.
__________________
Senast redigerad av johndoe7272 2018-01-30 kl. 16:23.
Citera
2018-02-08, 19:26
  #55
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Helt klart sevärd, har sett båda versionerna men föredrar "originalet".
Citera
2018-02-08, 22:08
  #56
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Helt klart sevärd, har sett båda versionerna men föredrar "originalet".
Båda versionerna? Vilken finns det förutom Nolans?
Citera
2018-02-08, 22:11
  #57
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Båda versionerna? Vilken finns det förutom Nolans?
Den "vanliga" och en "kronologisk".
http://www.imdb.com/title/tt0209144/alternateversions
Citera
2018-07-20, 02:46
  #58
Medlem
Väldigt många som försöker tolka filmen tror sig vara ganska säkra på att berättelsen om Sammy och hans fru egentligen är Lenny själv o hans fru. Det låter väldigt rimligt men om det nu är han själv som gett sin fru sprutorna o hela den baletten så har det hänt efter hans minnesförlust och han borde därmed inte kunna återberätta det (han gör ju det fast som Sammys händelse). Han berättar även jävligt detaljerat.
Han förnekar även att hans fru hade diabetes när han snackar med Teddy i slutet av filmen. Och eftersom han minns tiden innan olyckan så borde han ju minnas att hon inte hade diabetes.
Samtidigt får man ju se Sammy sittandes på hemmet efter frun har dött och så skiftas personen i stolen från Sammy till Lenny under nån millesekund...

Nån som har någon synpunkt på detta?
Är gött trött men hoppas ni förstår min text!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback