Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-28, 19:14
Medlem
Huvudförhandling i hovrätten – mål 1870-12

En kallelse skickades ut i förra veckan till läkaren Kl*us F*rch – gällandes huvuvudförhandling i Göta hovrätt 4–5 april.

Här kan detta ses i aktbilaga 22 per den 21 februari.

Vad tror ni domen blir i hovrätten?
Citera
2013-03-01, 20:52
Medlem
Nytt beslut från HSAN angående denne läkare för ett par veckor sedan

Jag får fortsätta rapporteringen om denne doktor mer eller mindre för egen maskin på Flashback.

Socialstyrelsen yrkade den 14 december att HSAN skulle förlänga giltighetstiden av beslutet om interimistisk återkallelse av KF:s legitimation som läkare.

Den 7 februari fattade Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd beslut om förnyad interimistisk återkallelse av legitimation som läkare.

I beslutet kan man läsa att ansvarsnämnden biföll begäran om förlängning med ytterligare sex månader.

Ett hårt besked för doktorn. Ett beslut som Kl*us F*rch sannolikt inte mår så bra av.
Han uppgav inför att HSAN fattade sitt beslut bland annat detta:
Citat:
Att återkalla min legitimation och därmed min enda möjlighet att försörja mig och min familj anser jag som en orimlig åtgärd. Ju längre tid som går, ju svårare kommer det dessutom att bli för mig att någonsin kunna utöva mitt yrke igen och detta kommer påverka såväl mina resterande 22 yrkesaktiva år samt nivån på min pension livet ut. Jag ber er att invänta hovrättens dom innan ni tar ställning till min legitimation.

Jag kan påminna er om att den här läkaren var en av förhållandevis få doktorer som under 2012 fick sin legitimation återkallad (inklusive interimistiskt). (Förvisso var det fler läkare som fick legget indraget ifjol jämfört med året innan t.ex.)

Hur ser ni på saken? Är HSAN (alltför) hårda i detta fall?
Och hur hårt drabbar detta Klau* *orch, tror ni?

Ansvarsnämndens beteckning är alltså HSAN 2012/8*:B2 (där * = 8).
Citera
2013-03-02, 12:31
Medlem
Intressant historia denna här och samtidigt äcklig. Soc gör sannolikt rätt som drar in legitimationen, för en läkare som är dömd för sexuellt övergrepp mot barn vill nog ingen träffa. Samtidigt är ju domen mot KF ganska motsägelsefull – det man gör är ju att tro på en möjligtvis neurotisk tonårsflicka framför en tidigare ostraffad läkare som tidigare inte visat pedofila tendenser under ett 44-årigt liv. Om KF skaffar sig en verkligt duktig advokat har han nog en chans att klara sig i hovrätten.
Citera
2013-03-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Intressant historia denna här och samtidigt äcklig. Soc gör sannolikt rätt som drar in legitimationen, för en läkare som är dömd för sexuellt övergrepp mot barn vill nog ingen träffa. Samtidigt är ju domen mot KF ganska motsägelsefull – det man gör är ju att tro på en möjligtvis neurotisk tonårsflicka framför en tidigare ostraffad läkare som tidigare inte visat pedofila tendenser under ett 44-årigt liv. Om KF skaffar sig en verkligt duktig advokat har han nog en chans att klara sig i hovrätten.
En speciell historia är det. För mig är det rätt obegripligt att den inte väcker större intresse hos folk här på Flashback.
En korrigering här först bara i att du säger att det är Socialstyrelsen som drar in legitimationen. Så här är det: SoS är de som anmäler och yrkar till HSAN. Det har skett i det här fallet. Den 14 december yrkade SoS att ansvarsnämnden skulle förlänga giltighetstiden av beslutet om interimistisk återkallelse av KF:s leg. som läkare – och den 7 februari biföll och beslutade HSAN om dettasamma.

Läser man SoS:s anmälan och HSAN:s beslut ser man att KF hänvisar till hovrätten/Göta hovrätt och förhandlingen, utfallet där. Detta dröjer som bekant. Fr.o.m. i dag är det en knapp månad till förhandling.
I TR-domen på sidan 16 skrivs:
Citat:
Sammanfattningsvis anser tingsrätten att påföljden bör bestämmas till fängelse och
att fängelsestraffets längd ska motsvara straffmätningsvärdet, det vill säga åtta månader.

Om det visar sig att Klau* Fo*ch trots allt kommer att bli avskedad eller uppsagd
från sin anställning, finns det en möjlighet för honom och åklagaren att ansöka hos
tingsrätten om att den utdömda påföljden ska undanröjas och att en ny påföljd ska
bestämmas för brottet (38 kap. 2 a § brottsbalken).
Jag vet inte om han är avskedad eller uppsagd. Hur som helst – precis som med andra läkare som ljussatts på Flashback – skulle det vara intressant att höra om vad doktorn här sysselsätter sig med idag. Arbetar han med annat i väntan på? Är han sjukskriven?
Citera
2013-03-09, 10:47
Medlem
sanctissimuss avatar
här säger han att han kände sig oskyldig och att det gick bra att hålla förhör utan försvarare. "satt kvar och pratade och avslutade diskussionen om bibeln". "säger ofta att hon är fin och har en vacker kropp".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in