• 1
  • 2
2012-09-15, 17:40
Medlem
Är det någon bamba här inne som har snott receptet på skolans remouladsås? Den här remouladsåsen är populär på många skolor (högstadium och gymnasium serverar den) och är vitare i färgen jämfört med di rödes gula och fettiga remouladsås.
Citera
2012-09-15, 19:35
Medlem
Fråga mattanten. Med största sannolikhet är den redan färdigköpt.
Citera
2012-09-17, 00:53
Medlem
jajahars avatar
Jag brukar använda gräddfil eller créme fraiche som bas och smaksätta med majonäs och hackade saker. Oftast så använder jag bara dill och citron men den här såsen blir inte så fet och joxig.
Citera
2012-09-18, 14:24
Medlem
Moffins avatar
Jag gör en egen som jag själv tycker blir rätt lik skolans (jag gillade också den)

Creme fraiche
Majonnäs (ungefär 1/3 av mängden creme fraiche brukar jag ha)
Bostongurka (inte för mycket)
Lite socker, salt och citronpeppar
Ytterst lite italiensk salladskrydda

Låter kanske överdrivet simpelt men det blir gott. Avnjuts till pommes och fiskpinnar
Citera
2012-09-18, 15:08
Medlem
dePauls avatar
Skolorna använder för det mesta såsbas, som t ex Alba. Till detta tillsätter man visserligen egna ingredienser men den grundläggande smaken är den samma.

~Paul~
Citera
2012-09-18, 17:24
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag gör en egen som jag själv tycker blir rätt lik skolans (jag gillade också den)

Creme fraiche

Låter kanske överdrivet simpelt men det blir gott. Avnjuts till pommes och fiskpinnar

Ungefär samma delar majonäs och gräddfil som jag gör på och sockret ger en mjuk smak (speciellt om man använder köpemajonäs eller salladsdressing. Lite finhackad rödlök ger god smak och curry (stark) är gott som variation.
Citera
2012-09-18, 17:43
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaio
Är det någon bamba här inne som har snott receptet på skolans remouladsås? Den här remouladsåsen är populär på många skolor (högstadium och gymnasium serverar den) och är vitare i färgen jämfört med di rödes gula och fettiga remouladsås.

Jag vet en sås som smakar precis likadant (om vi nu tänker på samma) vilket jag verkligen tror vi gör då den är extremt smaskig. Den heter i alla fall "hawaii dressing" och görs av Botnia fisk i västernorrland.
Den är dyr dock men försök få hem några från din lokala matbutik.
Citera
2012-09-18, 18:06
Medlem
Skolans remouladsås är extreeeemt god. Recept uppskattas mycket varmt.
Citera
2012-09-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Creme fraiche

Det där ska jag testa i veckan. Låter gott.
Citera
2012-09-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Jag vet en sås som smakar precis likadant (om vi nu tänker på samma) vilket jag verkligen tror vi gör då den är extremt smaskig. Den heter i alla fall "hawaii dressing" och görs av Botnia fisk i västernorrland.
Den är dyr dock men försök få hem några från din lokala matbutik.

Aldrig hört talas om namnet. Men lätt värt ett försök. Om det skulle visa sig att den är väldigt snarlik skolan remolä då jag ska banne mig spåra upp dig. Och ge dig en kram.
Citera
2012-09-18, 19:20
Medlem
Lite offtopic men när vi ändå är inne på sås-snack så vill jag varmt rekommendera denna kebabsås, gjord på:

Gräddfil 3dl
Lättmajonäs 3 skedar
Matlagningsgrädde 15% 2 dl
Cayennpepper efter smak
Italiensk örtkrydda ca 2 tsk
1/2 vitlöks klyfta
Grillkrydda 1 tsk
Finhackad smörgåsgurka 1/2 dl (själv kör jag utan då jag tycker den är riktigt god utan smörgåsgurka)

Jag letade länge efter en kebabsås enligt pizzeria-standard och banne mig föll jag för ovanstående recept. Njut!
Citera
2012-09-18, 21:18
Medlem
Maardhufvuds avatar
Kan mycket väl vara Alba Handels Remoulade: http://www.alba.se/saser.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto