Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-15, 15:52
  #1
Medlem
LikeAGloves avatar
Ok gott folk, då bär det av i början av januari. Rutten går Mexico - Guatemala - El Salvador - Nicaragua - Honduras - Costa Rica - Panama - Colombia - Brasilien (Rio)

Jag vet att Belize erbjuder väldigt bra dykning, men är det värt att lägga om hela rutten? Taganga i Colombia blir ett givet stopp men överlag känns det lite lite. Hur är det med länder som Nicaragua och Honduras? Personligen värdesätter jag ett rikt djurliv mest. Andra tips och saker man bör göra är givetvis också välkommet.
Citera
2012-09-15, 16:12
  #2
Avstängd
Inge-Munds avatar
Bocas del toro i Panama hade utmärkt dykvatten när jag var där!
Citera
2012-09-15, 19:23
  #3
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge-Mund
Bocas del toro i Panama hade utmärkt dykvatten när jag var där!

Tack så mycket för tipset, ett stopp där är redan inplanerat så det vore ju perfekt. Fanns det någon möjlighet att se haj?
Citera
2012-09-15, 19:31
  #4
Avstängd
Inge-Munds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Tack så mycket för tipset, ett stopp där är redan inplanerat så det vore ju perfekt. Fanns det någon möjlighet att se haj?
absolut,i området finns både tjurhaj och revhaj mm.
Citera
2012-09-17, 06:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Ok gott folk, då bär det av i början av januari. Rutten går Mexico - Guatemala - El Salvador - Nicaragua - Honduras - Costa Rica - Panama - Colombia - Brasilien (Rio)

Jag vet att Belize erbjuder väldigt bra dykning, men är det värt att lägga om hela rutten? Taganga i Colombia blir ett givet stopp men överlag känns det lite lite. Hur är det med länder som Nicaragua och Honduras? Personligen värdesätter jag ett rikt djurliv mest. Andra tips och saker man bör göra är givetvis också välkommet.

När åker du och hur länge blir du borta? Låter som en fantastiskt fin rutt men tänk på att ha gott om tid på dig. Själv dyker jag inte men jag var sugen på att åka till Utila (ska vara billigare än Roatán) utanför Honduras kust för att dyka. Var i kontakt med ett ställe där, där de verkar både professionella och trevliga och så vitt jag hört ska Honduras ha Centralamerikas bästa dykning.

Jag bor i Guate just nu och här är väl gringo-trailen Lago Atiatlán, Antigua, Flores och Tikal samt Río Dulce och Livingston. Jag har varit i Antigua och vid Atitlán men skulle gärna ta en sväng om Río Dulce om jag fick chansen för att se lite karibisk kultur.

Nica har jag varit i i två veckor och då hann jag med Managua-Leon-Masaya-Granada-Ometepe-San Juan del Sur-Estelí, men då höll jag ett hyffsat högt tempo. Om jag hade mer tid i Nica skulle jag absolut vilja åka flodbåt på Río San Juan, men då måste man ta sig till en stad som ligger på Atlantsidan om Nicaraguasjön så att säga. Lite off the beaten track men de som har varit där säger att det är fantastiskt.

Längre söderut än så har jag inte varit i Centralamerika har jag inte varit, men det jag hört från resenärer som jag träffat är att Costa Rica är förhållandevis dyrt så budgetera för att det kommer att gå lite dollar där.

Trevlig resa!
Citera
2012-09-17, 23:56
  #6
Medlem
O.J-Kushs avatar
Om du åker till Stilla havskusten i Colombia tror jag du kan hitta underbara dyk! Iallfall vad folk berättat för mig, dock ska det vara dyrt.. Sen San Andres y Provencia har jag hört ska ha Colombias bästa dykning (även om det inte riktigt ligger i "Colombia")..
Citera
2012-09-18, 16:48
  #7
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panela
När åker du och hur länge blir du borta? Låter som en fantastiskt fin rutt men tänk på att ha gott om tid på dig. Själv dyker jag inte men jag var sugen på att åka till Utila (ska vara billigare än Roatán) utanför Honduras kust för att dyka. Var i kontakt med ett ställe där, där de verkar både professionella och trevliga och så vitt jag hört ska Honduras ha Centralamerikas bästa dykning.

Jag bor i Guate just nu och här är väl gringo-trailen Lago Atiatlán, Antigua, Flores och Tikal samt Río Dulce och Livingston. Jag har varit i Antigua och vid Atitlán men skulle gärna ta en sväng om Río Dulce om jag fick chansen för att se lite karibisk kultur.

Nica har jag varit i i två veckor och då hann jag med Managua-Leon-Masaya-Granada-Ometepe-San Juan del Sur-Estelí, men då höll jag ett hyffsat högt tempo. Om jag hade mer tid i Nica skulle jag absolut vilja åka flodbåt på Río San Juan, men då måste man ta sig till en stad som ligger på Atlantsidan om Nicaraguasjön så att säga. Lite off the beaten track men de som har varit där säger att det är fantastiskt.

Längre söderut än så har jag inte varit i Centralamerika har jag inte varit, men det jag hört från resenärer som jag träffat är att Costa Rica är förhållandevis dyrt så budgetera för att det kommer att gå lite dollar där.

Trevlig resa!

Tack för ditt svar. Tid har vi ärligt talat inte så mycket av, vi kommer dock beta av Centralamerika hyfsat snabbt då Colombia/Amazonas/Brasilien är resans primärmål. Med reservation för Panama och resan mellan Panama - Colombia också. Det kanske blir att titta närmare på Nicaragua och Honduras ändå eftersom det lovordas så mycket


Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Om du åker till Stilla havskusten i Colombia tror jag du kan hitta underbara dyk! Iallfall vad folk berättat för mig, dock ska det vara dyrt.. Sen San Andres y Provencia har jag hört ska ha Colombias bästa dykning (även om det inte riktigt ligger i "Colombia")..


Frågan är - om man reser med hyfsad liten budget och i alla fall vill göra ett par dyk och Taganga redan är självskrivet - om man ska skippa Caye Caulker i Belize och köra på Bocas Del Toros istället. Eller kanske både och... Är Caye Caulker ett måste någon som vet?
Citera
2012-10-14, 13:22
  #8
Medlem
RolexVonSniders avatar
Kompisen var i Mexico och dök i diverse grottor. Han har dykt på väldigt många ställen i världen och detta var enligt han den bästa dykupplevelsen i hans dykliv. Har sett bilder och film från resan. Riktigt häftigt och otroligt klart vatten
Ska kolla med honom vad de hette när han kommer hem i dagarna från annan resa
Citera
2012-10-16, 00:27
  #9
Medlem
Gjorde Centralamerika för två år sedan och dök på lite olika ställen. Det jag kan rekommendera är Corn Islands (Nicaragua), främst little corn som enligt mig är sjukt fint. Ruggigt bra sikt under dyken där vi bla såg hajar av olika slag och mantarockor.
Citera
2012-11-11, 15:54
  #10
Medlem
LikeAGloves avatar
Som det verkar nu blir det dykning i Utila (Honduras) och i Taganga (Colombia) finns tid kanske det bjuds i Bocas Del Toro (Panama) också

Hur som helst hade jag gärna åkt även till Corn Island men det ligger lite för off track för mitt tidsschema. Kostar det inte skjortan kanske det även blir ett dyk i Blue hole (Belize) om det verkligen rekommenderas
Citera
2012-11-11, 22:31
  #11
Medlem
Utila tycker jag var helt ok, tog AOW där vilket var minst sagt prisvärt, men de bästa dyken jag har haft i centralamerika har varit på Corn Islands. Blue Hole ska ju vara väldigt spektakulärt, men också väldigt dyrt, vilket gjorde att jag struntade i att dyka där.
Citera
2012-11-11, 23:39
  #12
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasE88
Utila tycker jag var helt ok, tog AOW där vilket var minst sagt prisvärt, men de bästa dyken jag har haft i centralamerika har varit på Corn Islands. Blue Hole ska ju vara väldigt spektakulärt, men också väldigt dyrt, vilket gjorde att jag struntade i att dyka där.

Tack för din input, jag hade väldigt gärna besökt Corn Island, men det verkar som att det bara går att ta sig dit med flyg vilket skulle skära för mycket i dykbudgeten
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1963216

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback