Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-15, 04:06
  #1
Medlem
Akte till USA med ett vanligt Visa Waiver i januari 2010 (20 ar gammal), det var forsta gangen jag besokte USA och jag hade varken bekanta eller slaktingar i landet. Trivdes trots det sa bra att jag valde att efter 90 dagar att stanna kvar, trots konsekvenserna och blev darmed fran dag 91 kvar i landet olagligt.

Jobbar inom byggbranchen och jag har en dagslon pa: $120 dagen, jobbar 5 dagar i veckan och far ut $2400 i handen varje manad. Jag ar alltsa botten skrapet av byggbranchen, ar bara en hjalpreda och gor grovjobbet, hade ingen erfarenhet av nagot liknande yrke innan.

Jobbet kan bli upp till 12 timmar men brukar oftas hamna pa 10 timmar beroende pa vilket jobb det ar. Det positiva med dagslon ar att om vi jobbar pa ett projekt 10 timmar en dag sa far jag $120, nasta dag for att avsluta projektet jobbar vi bara 4 timmar, da far jag fortfarande $120 for en hel dag och sen ar man ledig.

Jobbet ar mycket hart, men jag trivs riktigt bra, som stereotypen ar sa ar jag den enda vita killen forrutom chefen och hans son som ar vita amerikaner. Alla arbetare ar latinos, men som sagt, bra manniskor och jag gillar att ga till jobbet. Lar mig aven mer spanska an vad jag gjorde i gymnasiet, vilket ar en bonus.

Chefen ar en riktig reko kille. Aldrig problem med betalningen, bjuder alla pa bra lunch varje dag och fragar alltid vad vi ar sugna pa, bidrar med kalla laskedrycker utover kallt vatten som finns tillgangligt 24/7. Efter varje arbetsdag aker han och koper whiskey och ol at alla och sa aker vi till ett av hans hus och roker cigarr och snackar om allt mellan himmel och jord. Det ar en schysst gest som far alla att verkligen trivas. Inte konstigt att hans team ar sa sammansvetsat och alla jobbat tillsammans i over 10 ar. I jamforelse med andra sma byggfirmor dar arbetarna blir uttnytjade till max, klagar, byter jobb eller far sparken varje vecka for att arbetsmoralen ar sa lag.

Skulle vilja saga att 80% av alla arbetare pa mitt jobb ar papperslosa.

Mina manadskostnader ar som foljer:

Hyra for 3 rum, el, varme, vatten, kabel-TV/Bredband gar pa: $1200 manaden delat pa 2 = $600 (Delar kostnaderna med en kompis)

Har darefter cirka $1800 att leva for varje manad, bor aven tillaggas att du far mer for $1800 i USA an vad du far i Sverige (alltsa cirka 11 000 SEK)

Ater ute eller bestaller hemlevererad mat varje dag, raknar aldrig pengarna nar helgerna kommer, jag har rad att ga ut och roa mig, har val rad med det mesta som mina likgiltiga i bade USA och Sverige har rad med, om inte mer. Ur ett ekonomiskt perspektiv sa ar livet i USA battre an i Sverige. Jag kanner verkligen att jag kan fa mer for pengarna har.

Det daliga ar praktiska saker, som att jag inte ar forsakrad, om jag inte ar kapabel till att jobba pga sjukdom eller skada sa forlorar jag pengar. Sjukvarden ar till for alla, sa om jag blir akutsjuk ar jag inte orolig over att jag ar papperslos.

Men om olyckan val ar framme och nagon inte kan jobba (amerikan som illegal invandrare) ar kollegor och bekanta solidariska och staller upp med pengar, oftas genom trevliga “fundraiser events”. Amerikaner ar valdigt solidariska, osjalviska och hjalpsamma faktiskt, aven ifall deras ideologiska system inte ar det och resten av varlden ser de som giriga egoister. Ska jag vara riktig arlig sa tror jag att Amerikaner ar mer solidariska an Svenskar, i USA blir det som att man maste man ta hand om varandra, medan i Sverige betalar man hog skatt och later staten ta hand om en. Det marks verkligen i vardagslivet och det skapar en annan typ av samhorighet. Men men...

Jag har heller inga semesterdagar, men vadfan, hela min vistelse har kanns ju som nagot av en semester.

En annan dalig sak med att vara papperlos har ar ju det uppenbara, att man kan bli deporterad, vilket skulle skada mitt psyke ganska rejalt da jag verkligen skapat mig ett trivsamt liv har. Men som jag brukar saga: For att bli deporterad masta man fortjana det. Bega brott eller var en allman skitstovel, sa far du en gratis biljett hem av ICE. Men de springer inte runt och jagar papperlosa.

Sen ar det lite daligt att jag inte kan aka hem till Sverige eller semestra i Europa utan att bli utvisad fran USA i 10 ar. Ar val egentligen ingeting jag deppar om forrutom vid juletid eller nar man blir riktigt sugen pa en “svensk” kebab.

Jag angrar mig ingenting, i overlag sa kanner jag att livet i USA har gjort mig till en battre och tuffare manniska, var en riktig soffpotatis i Sverige och allmant slapp, bade nar det gallde min installning till livet och arbete.

Framtiden? Tja, giftemal ar val det anda alternativet for mig om jag ska stanna har och bli legal. Livet leker nu nar jag ar ung, men jag kommer val till en tidpunkt i livet da jag vill skaffa barn, kopa lagenhet, bil och starta ett eget foretag.

Stall garna fragor mellan himmel och jord, har en ganska bra ide om hur livet funkar i USA dock. , ma handa att jag skrev nagot ointressant eller orrelevant. Jag forsokt beratta sa mycket som jag hade undrat over om situationen var ombytt.

Ber aven om ursakt ifall texten ar rorig, kan inte heller skriva hela svenska alfabetet och min svenska ar val allmant slo da jag inte anvander spraket. Har inte traffat en svensk sen i snart 2 ar.

En sak jag undrar i alla fall, finns det nagra andra Svenskar som bor i USA och ar papperslosa? Beratta! Ibland kanns det som jag ar den enda.
__________________
Senast redigerad av Chief-Keef 2012-09-15 kl. 04:09.
Citera
2012-09-15, 04:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief-Keef
Akte till USA med ett vanligt Visa Waiver i januari 2010 (20 ar gammal), det var forsta gangen jag besokte USA och jag hade varken bekanta eller slaktingar i landet. Trivdes trots det sa bra att jag valde att efter 90 dagar att stanna kvar, trots konsekvenserna och blev darmed fran dag 91 kvar i landet olagligt.
Låter soft och skoj att du trivs. Mitt råd till dig är väl egentligen bara att lägga undan lite pengar, risken är ju att tillvaron en dag förändras och har du en undanlagd budget kommer det underlätta mycket för dig. Du kanske vaknar upp en dag och börjar fundera på att åka någon annanstans, då kan det vara bra med lite cash.

I övrigt lät det ju jäkligt skoj. Synd att du inte kan resa ut/in igen bara, kanske.
Citera
2012-09-15, 04:49
  #3
Medlem
Det finns många papperslösa svenskar i US. Som svensk kan du ha ett bra liv där utan att fuska. Se till att de inte fångar dina uppgifter på vägen tillbaka till sverige, ty då kan du få svåra problem att komma tillbaka, och du kommer inte att vilja bo i sverige efter att en gång levt i amerika. Många svenskar lever i usa utan riktiga papper, eller stannar över sin visa period, de kommer ofta sedan att ångra detta.
Citera
2012-09-15, 05:03
  #4
Avstängd
-IASIP-s avatar
Skriv inte papperslösa, illegala invandrare är vad ni är och visar landet ni befinner er i noll respekt.
Äcklande faktiskt...
Citera
2012-09-15, 05:03
  #5
Avstängd
Jezeres avatar
Ingen tanke på att söka tillstånd att bo där lagligt?
Citera
2012-09-15, 05:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Ingen tanke på att söka tillstånd att bo där lagligt?

Inte sa enkelt som att bara soka, for min del ar att gifta sig det enda alternativet.

Citat:
Ursprungligen postat av -IASIP-
Skriv inte papperslösa, illegala invandrare är vad ni är och visar landet ni befinner er i noll respekt.
Äcklande faktiskt...

Har skrivit papperslos kanske en tva-ganger och illegal flera ganger, sa jag forsoker inte ge nagon forskonad bild har. Men i alla fall beror lite pa vem man fragar, USA funkar lite annorlunda an Sverige ocksa. Till att borja med behover USA ganska manga av de 9 miljoner illegala invandrare som jobbar, Amerikaner utfor inte grovjobb som illegala gor. Som sagt du finner det acklande, men manga Amerikaner (valdigt konservativa) har annat tycke. Sjalv vet jag att en dag kommer jag fixa mina papper, jag utnyttjar inte systemet, hade jag velat utnyttja systemet hade jag stannat i Sverige. Man aker inte pa rakmackor i USA, varken som medborgare eller annu mindre som illegal. Jag gor ratt for mig och har inga skuldkanslor. USA har bara tjanat pengar pa mig sen jag kom hit, och om det finns nagot land jag har respekt for sa ar det USA, annu mer an Sverige.

Men jag forstar att vad jag gor vacker manga blandade kanslor.
Citera
2012-09-15, 05:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan73
Det finns många papperslösa svenskar i US. Som svensk kan du ha ett bra liv där utan att fuska. Se till att de inte fångar dina uppgifter på vägen tillbaka till sverige, ty då kan du få svåra problem att komma tillbaka, och du kommer inte att vilja bo i sverige efter att en gång levt i amerika. Många svenskar lever i usa utan riktiga papper, eller stannar över sin visa period, de kommer ofta sedan att ångra detta.

Jassa? Nagra du kanner eller?

Hur menar du fangar mina uppgifter pa vagen tillbaka till sverige? Aker jag till sverige sa ar det oundvikligt att de kommer inse att jag ar illegalt i landet. Och jag kan inte fa, utan garanterat far en 10 ars utvisning fran landet om jag nu skulle besluta mig for att passera gransen.

Sen har jag last mycket om svenskar som sager att det ar enkelt som svensk att ha ett bra liv i USA utan att fuska. Men hur sant ar det verkligen? Hur manga kanner du som akte till USA och skaffade arbetstillstand bara sadar? Om du vill bo och jobba i USA ar Green Card eller medborgarskap den anda vagen. Och det ar faktiskt inte sa latt att fa som vissa kan tro, vissa blir sponsrade, men tro mig, det kostar mycket pengar och tid for alla involverade.
Citera
2012-09-15, 05:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -IASIP-
Skriv inte papperslösa, illegala invandrare är vad ni är och visar landet ni befinner er i noll respekt.
Äcklande faktiskt...

Vadå noll respekt. Killen jobbar arslet av sig!!!
Citera
2012-09-15, 05:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parantes
Låter soft och skoj att du trivs. Mitt råd till dig är väl egentligen bara att lägga undan lite pengar, risken är ju att tillvaron en dag förändras och har du en undanlagd budget kommer det underlätta mycket för dig. Du kanske vaknar upp en dag och börjar fundera på att åka någon annanstans, då kan det vara bra med lite cash.

I övrigt lät det ju jäkligt skoj. Synd att du inte kan resa ut/in igen bara, kanske.

Mycket sant, jag har till nyligen varit valdigt dalig pa att spara pengar, men har nu borjat spara lite pengar varje vecka for renginga dagar (bokstavligt talat). Regnar det ar jag utan jobb, till vinter sasongen finns det jobb inomhus, fast mindre jobb tyvarr. Men det ar bara att bita ihop, vill man sa kan man. Men jag sparar aven pengar for framtiden, som sagt, en dag kommer jag nog gifta mig.

Tack for ditt inlagg.
Citera
2012-09-15, 06:16
  #10
Medlem
vad händer när ditt pass går ut? kan du förnya det på svenska ambassaden? och i så fall bryr de sig när de förstår att du är kvar i landet illegalt?
Citera
2012-09-15, 06:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quidam2
vad händer när ditt pass går ut? kan du förnya det på svenska ambassaden? och i så fall bryr de sig när de förstår att du är kvar i landet illegalt?

Bra fraga, en kompis till mig fran Ryssland ar har illegalt och hans pass har gatt ut, vad som hander ar att han kan inte flyga inom USA, samt att det har hant att kroger har nekat honom intrade. Men ytterst sallsynt, for vem fan kollar passets giltighets datum vid dorren.

Mitt pass gar ut 2015, om jag kan fornya det i Washington vet jag inte, men jag tror inte det, ambassaden kan bara bidra med ett provisoriskt pass, men som sagt, jag vet inte helt sakert. Tror inte Svenska ambassaden 1. bryr sig, 2. kan ta reda pa att jag ar har illegalt.

Det ar inte sa att for att kunna komma in pa svenska ambassaden som svensk medborgare att man maste bevisa att man har ett green card eller ar befinner sig i USA pa ett visum osv.
Citera
2012-09-15, 06:40
  #12
Medlem
ihisus avatar
Ogillar att du kallar dig själv papperslös, du har fortfarande ditt pass hoppas jag? Du är illegal, inte papperslös.

Hur som helst, hur fungerar det med flygbiljetten hem du hade bokad men inte utnyttjade? Är du registrerad som illegal nu eller kommer du bli det när du försöker lämna landet? Jag kan nämligen tänka mig att om du vill till Sverige någon gång skulle du kanske kunna åka till Mexico och flyga därifrån. Vet inte hur grundlig gränspolisen är åt andra hållet där nere (USA-Mexico) men jag flyttade nyligen till 4 timmar från gränsen (lagligt) så jag kommer nog åka till Mexico någon gång och då får jag ju reda på det. Jag vet att de kollar papper, men frågan är om de typ söker igenom bilen osv? Du skulle ju kunna gömma dig i bakluckan om de inte gör det. Mexico-USA är givetvis hårdare, men som sagt, jag undrar hur hårt det är USA-Mexico. Någon annan som vet? Förresten så du vet så finns det stationer på lite olika ställen nere i sydväst där de kollar papper och de ligger inte alltid särskilt nära gränsen. Sådana stationer finns framför allt i Arizona.

Om du nu är registrerad någonstans blir det ju dock svårt att komma tillbaka, varför jag frågade om du visste. Om du inte är registrerad är det väl bara att göra om samma procedur igen. Tvivlar dock på att de inte har koll på att du aldrig flög tillbaka till Sverige.

I vilket fall som helst är det nog smartast att inte riskera 10 års inreseförbud, men om suget efter en svensk kebab någon gång blir för stort KANSKE mitt scenario ovan funkar, jag vet som sagt inte.


Hur som helst, några frågor: Var i USA bor du? Du säger att du antagligen kommer gifta dig någon gång, vad tycker folk i allmänhet och brudar i synnerhet om att du är svensk illegal? Dessutom, har du fulla rättigheter om du helt plötsligt gifter dig efter att ha varit i landet illegalt i ett antal år? Det är inte bara att gifta sig så är man fullvärdig medborgare, om de exempelvis misstänker att du betalar henne så blir det intervjuer och dylikt. Möjligt att de har andra restriktioner om du innan giftermålet har befunnit dig i landet illegalt, även om giftermålet är på riktigt.

Jag flyttade hit väldigt nyligen, men jag känner igen mig så otroligt mycket i en sak du säger. Amerikaner är mer solidariska än svenskar. Svenskar tvingas på solidaritet genom att betala hög skatt och sedan tar staten hand om allt, och folket klagar ofta på det. Amerikaner däremot, vars samhälle inte tvingar på dem solidaritet, är mer givmilda och frivilligt solidariska.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1962897

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback