Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 21:03
  #277
Medlem
Moll-Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mestroni
Fick bli en druid och normal svårighetsgrad. Spelat några timmar nu grymt kul spel! Var precis som jag väntade mig, kommer bli många roliga timmar.
Roligt att du gillar det! Det finns även två expansioner, eller rättare sagt en expansion i två delar. Sen är även en uppföljare på gång. Jag håller Pillars of Eternity som ett av de bättre spelen de senaste åren. Jag blev som uppslukad av deras värld och vill lära mig mer om den. Storyn (och slutet) var enligt mig väldigt intressant och bra.

Är det något jag saknat så är det just den här typen av rollspel.
Citera
2017-08-30, 20:17
  #278
Medlem
Läthers avatar
Har köpt complete edition på xbox och gillar det. Gillade BG-spelen väldigt mycket och får liknande känsla av detta.
Citera
2017-08-31, 00:03
  #279
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läther
Har köpt complete edition på xbox och gillar det. Gillade BG-spelen väldigt mycket och får liknande känsla av detta.

Ja det är mycket inspirerat av klassikerna runt millenieskiftet. Utvecklarna till PoE är ju i mångt och mycket samma folk som gjorde Fallout 2, Planescape: Torment och Icewind Dale-spelen, samt var utgivare åt BG-liren du nämner.
Citera
2020-10-25, 21:09
  #280
Medlem
Germanofils avatar
Köpte spelet för två år sedan men kom aldrig igång riktigt med att lira. Tog upp det nu igen för några veckor sedan och herrejävlar vilket spel jag nästan missat!

Riktigt kul att återigen få lira ett spel i stil med Baldurs Gate fast i en ny värld med nya äventyr. Riktigt stark story och bra dialoger. Utvecklarna har verkligen lagt ner sin själ i detta. Snygga miljöer också.

Har påbörjat White March nu men har kört fast på Alpine Dragon. Mitt party har lvl 10 vilket jag antar är för lågt. Appropå party så är följeslagarna också bra gjorda med starka personligheter och bra dialoger. Kör på de fem jag träffade på först: Aloth, Eder, Durance, Kana och Sagani. Känns bäst så istället för att byta ut gubbar.
Citera
2020-10-26, 09:06
  #281
Medlem
Embas avatar
Så sugen på att börja lira. Men är lite nojjig över allt lore. Blir det för mycket dialoger och cutscenes så ledsnar jag.
Citera
2020-10-26, 09:45
  #282
Medlem
Rasande-Roses avatar
Ett av Obsidians bästa spel enligt mitt tycke.
Kör det på Nintendo Switch då jag har svårt för att sitta i timtal med ett crpg, men nice när man kan spela det bärbart. Det är dock långt ifrån perfekt. Konsolversioner av crpg-spel med realtidsstrid är ju aldrig optimalt och laddningstiderna är direkt plågsamma. Det jag ogillar i själva speldesignen är att tonen i spelet är inkonsekvent. Det känns från början som ett rått, seriöst och allvarligt spel, men både här och där så blir dialogerna direkt tramsiga där de pulat in moderna begrepp och uttryck, vilket tyvärr bryter sönder illusionen något. Har hört att det är värre i uppföljaren. Obsidians humor brukar sällan vara lyckad enligt mitt tycke, t.ex. så sabbade den överdrivna och smått långtråkiga humorn the outer worlds då hela spelet kändes som en dåligt gjord parodi. Tycker att de ska våga göra allvarliga spel utan humor. Härligast med Pillars är i alla fall den gammaldags designen. Visst, spelmekaniken i sig hade mått bra av att förnyas lite, men de klassiskt förrenderade 2D-miljöerna är riktigt fina och stämningsfulla på ett sätt som 3D-miljöer aldrig kan bli.
__________________
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-10-26 kl. 09:49.
Citera
2020-10-26, 09:51
  #283
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Ett av Obsidians bästa spel enligt mitt tycke.
Kör det på Nintendo Switch då jag har svårt för att sitta i timtal med ett crpg, men nice när man kan spela det bärbart. Det är dock långt ifrån perfekt. Konsolversioner av crpg-spel med realtidsstrid är ju aldrig optimalt och laddningstiderna är direkt plågsamma. Det jag ogillar i själva speldesignen är att tonen i spelet är inkonsekvent. Det känns från början som ett rått, seriöst och allvarligt spel, men både här och där så blir dialogerna direkt tramsiga där de pulat in moderna begrepp och uttryck, vilket tyvärr bryter sönder illusionen något. Har hört att det är värre i uppföljaren. Obsidians humor brukar sällan vara lyckad enligt mitt tycke, t.ex. så sabbade den överdrivna och smått långtråkiga humorn the outer worlds då hela spelet kändes som en dåligt gjord parodi. Tycker att de ska våga göra allvarliga spel utan humor. Härligast med Pillars är i alla fall den gammaldags designen. Visst, spelmekaniken i sig hade mått bra av att förnyas lite, men de klassiskt förrenderade 2D-miljöerna är riktigt fina och stämningsfulla på ett sätt som 3D-miljöer aldrig kan bli.

Rekommenderar du att spela det på PC före Xone?
Citera
2020-10-26, 10:14
  #284
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Rekommenderar du att spela det på PC före Xone?


Det är ett crpg, spelmekaniken är i grund och botten gjord för att man ska ge kommandon med mus. Det fungerar hjälpligt på konsol, då blir kontrollen mer lik andra isometriska spel där man styr sina karaktärer direkt med styrspak, i alla fall utanför striderna. Men själva striderna blir helt klart bökigare och mer tidskrävande, svårare att kontrollera utan mus. Du kan tänka dig att det blir lite grann som att spela ett realtidsstrategispel som Age of Empires med kontroll istället för mus, så hajar du ungefär vad jag åsyftar. Så det är är utan tvekan bättre att spela på PC om man i övrigt gillar att spela på datorn. Själv så föredrar jag spela på konsol.
Citera
2020-10-26, 10:25
  #285
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Det är ett crpg, spelmekaniken är i grund och botten gjord för att man ska ge kommandon med mus. Det fungerar hjälpligt på konsol, då blir kontrollen mer lik andra isometriska spel där man styr sina karaktärer direkt med styrspak, i alla fall utanför striderna. Men själva striderna blir helt klart bökigare och mer tidskrävande, svårare att kontrollera utan mus. Du kan tänka dig att det blir lite grann som att spela ett realtidsstrategispel som Age of Empires med kontroll istället för mus, så hajar du ungefär vad jag åsyftar. Så det är är utan tvekan bättre att spela på PC om man i övrigt gillar att spela på datorn. Själv så föredrar jag spela på konsol.

Tack för bra input. Läste precis att tvåan är turnbased, hade inbillat mig att båda var det. Blir helt klart ett försök på PCn.
Citera
2020-10-26, 12:16
  #286
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Tack för bra input. Läste precis att tvåan är turnbased, hade inbillat mig att båda var det. Blir helt klart ett försök på PCn.

Inget av dem var turordningsbaserat från början, faktiskt. Det turordningsbaserade läget i tvåan lades till ett halvår efter release (för att det var så pass efterfrågat).
Citera
2020-11-02, 22:22
  #287
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Så sugen på att börja lira. Men är lite nojjig över allt lore. Blir det för mycket dialoger och cutscenes så ledsnar jag.
Cut scenes är få men om du inte gillar dialoger så är det inget spel för dig. Betydligt mer dialog än i t.ex. Baldurs Gate-spelen. Men bra jävla dialog! Utmärkt skrivet manus till detta spel. Något av det bästa jag upplevt.

Annars håller jag med om att de isometriska 2d-miljöerna är spelets höjdpunkt. Ger en svårslagen spelkänsla.

Klarade spelet idag och det tog ca. 50 timmar inklusive The White March. Men då gjorde jag långt ifrån allt i spelet. Hoppade t.ex. helt över den stora dungeonen under Caed Nua. Ska visst vara 15 levels i den. Hade egentligen sparat den till sist men kände inte för mer dungeon crawl utan ville hellre avsluta den fantastiska storyn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback