Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-23, 17:58
  #901
Medlem
santacls avatar
http://www.svt.se/historieatarna/his...-tredje-gangen

I höst visar SVT tredje säsongen av Historieätarna. Den här gången står bland annat 1950-talet, den gustavianska tiden, 1990-talet och 1600-talet på menyn.
Citera
2016-08-23, 19:37
  #902
Medlem
Danieloss avatar
Det ska bli kul att kunna titta på avsnitten från de tre säsongerna i kronologisk ordning efteråt!
Citera
2016-08-28, 14:01
  #903
Medlem
Danieloss avatar
Tänk om programmet hade kunnat vara två timmar istället för en. Det är ett otroligt bra program men det känns otroligt hafsigt, hetsigt och ytligt. Mängder av historia, maträtter och experter ska klämmas in vilket gör att allt blir onödigt lättsmält och man hinner inte gå på djupet med någonting. Det känns som ett otroligt slöseri med resurser och det måste ligga mängder av bra och intressant material på klippbordet.
Citera
2016-08-29, 10:41
  #904
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Tänk om programmet hade kunnat vara två timmar istället för en. Det är ett otroligt bra program men det känns otroligt hafsigt, hetsigt och ytligt. Mängder av historia, maträtter och experter ska klämmas in vilket gör att allt blir onödigt lättsmält och man hinner inte gå på djupet med någonting. Det känns som ett otroligt slöseri med resurser och det måste ligga mängder av bra och intressant material på klippbordet.

Tycker det har funkat rätt bra ändå, det är ju en hel timme istället för 42min med reklam.
Dessutom har de ju tagit upp väldigt likadana perioder i olika avsnitt.
Citera
2016-08-29, 22:30
  #905
Medlem
lazystars avatar
Vad bra den serien är!
Jag hoppas att de kan ha ett avsnitt vikt för finlandssvensk mat någon gång.
Riktigt bra av Svt att sända denna serie.
Citera
2016-08-30, 08:50
  #906
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Tänk om programmet hade kunnat vara två timmar istället för en. Det är ett otroligt bra program men det känns otroligt hafsigt, hetsigt och ytligt. Mängder av historia, maträtter och experter ska klämmas in vilket gör att allt blir onödigt lättsmält och man hinner inte gå på djupet med någonting. Det känns som ett otroligt slöseri med resurser och det måste ligga mängder av bra och intressant material på klippbordet.

Jag personligen hade inte haft något mot längre avsnitt men jag tror en timme är lagom för majoriteten, en timme blir lättsamt och ändå lärorikt samt är en tid folk orkar koncentrera sig under. Blir det två timmar börjar det kännas för långt och man lär tappa tittare.
Jag tycker inte det känns det minsta stressat i avsnitten heller för den delen.
Citera
2016-08-30, 09:09
  #907
Medlem
Har bara sett historieätarna som julkalender och då var de enbart pinsamma, Erik skulle alltid föreställa en korkad tönt. Är den normala serien bättre?
Citera
2016-08-30, 11:16
  #908
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Har bara sett historieätarna som julkalender och då var de enbart pinsamma, Erik skulle alltid föreställa en korkad tönt. Är den normala serien bättre?
Jag har inte sett julkalendern men Erik är ofta en korkad tönt även i den normala serien. Men den är även rätt kul och värd att kolla in.
Citera
2016-08-30, 11:18
  #909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har inte sett julkalendern men Erik är ofta en korkad tönt även i den normala serien. Men den är även rätt kul och värd att kolla in.
Då skall jag nog inte se den. Att skratta åt att folk förlöjligas är väldigt vanligt inom svensk humor, men jag står inte ut med det - det bara kryper inom mig. Tack för recensionen!
Citera
2016-08-30, 11:27
  #910
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Då skall jag nog inte se den. Att skratta åt att folk förlöjligas är väldigt vanligt inom svensk humor, men jag står inte ut med det - det bara kryper inom mig. Tack för recensionen!
Alltså. Han är inte töntig så att det är störande och programmet i sig är intressant nog. Det bästa är givetvis om du kollar ett avsnitt innan du avgör. Det du gör är att säga att du inte vill äta hamburgare för att McDonald's är äckligt och kan inte tänka dig att testa en bättre burgare.
Citera
2016-08-30, 13:59
  #911
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Har bara sett historieätarna som julkalender och då var de enbart pinsamma, Erik skulle alltid föreställa en korkad tönt. Är den normala serien bättre?

I Julkalendern var han överdriven, antagligen för att tillgodose kidsens behov så att säga.
Basera inte din uppfattning om Historieätarna på kalendern.
Det är lite som att bedöma "mitt i naturen" efter att bara ha sett "gissa bajset" på barnkanalen.
Citera
2016-08-30, 18:56
  #912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
I Julkalendern var han överdriven, antagligen för att tillgodose kidsens behov så att säga.
Basera inte din uppfattning om Historieätarna på kalendern.
Det är lite som att bedöma "mitt i naturen" efter att bara ha sett "gissa bajset" på barnkanalen.
OK. tack. Julkalendern var rent pinsam och jag är svårt allergisk mot förnedringshumor men jag kan ju ge dem en chans då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback