Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-22, 17:33
  #121
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Nej, det är inte heller den lättaste lösningen. Det är mycket enklare att fortsätta leva, och att ställa saker och ting till rätta, än att faktiskt ta sitt liv. Varför tror du att så många självmordsförsök misslyckas? Jo, för att de som försökt att ta sina liv ångrat sig, deras hjärnor och kroppar har sagt "STOPP!", och därför har det misslyckats. Man tar en för liten dos, man knyter inte snaran tillräckligt bra, man kliver åt sidan när tåget kommer. Det är mycket, mycket svårare än man tror att ta sitt liv.
Jag har då aldrig påstått att det är lätt att ta självmord. Jag säger att istället för att ta tag i ev. problem är det en lätt lösning på problemet. Att fly undan sina problem. Jag tror vi tycker likadant men uttrycker oss på olika sätt.
Citera
2012-09-22, 17:37
  #122
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Det går inte att få in i huvudet på en feminist dom har nog aldrig hört talas om överlevnings instinkt.

Absolut alla jag känner som tagit livet utav sig har drogat ner sig totalt innan för att klara utav det.
Jo är det nått jag har så är det just det. Du vet absolut inget om mig. Allt jag skriver här är bara ytligt trams. Jag vet att droger gör att man klarar av det enklare och jag har en extremt nära person som gjort just det.
Citera
2012-09-22, 17:37
  #123
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Det går inte att få in i huvudet på en feminist dom har nog aldrig hört talas om överlevnings instinkt.

Absolut alla jag känner som tagit livet utav sig har drogat ner sig totalt innan för att klara utav det.
Överlevnadsinstinkt.

Ja du ser, det är sjukt svårt i sinnes fulla bruk, de flesta tar diverse preparat innan för att våga och för att dämpa ångesten. Är inte det bevis nog för att ett självmord är sjukt svårt att genomföra?
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jag har då aldrig påstått att det är lätt att ta självmord. Jag säger att istället för att ta tag i ev. problem är det en lätt lösning på problemet. Att fly undan sina problem. Jag tror vi tycker likadant men uttrycker oss på olika sätt.
Nej, det är ingen lätt lösning, det är en svårare lösning. Det är det JAG säger. Det är lättare att ta tag i sina problem än att trotsa sina instinkter. För att överleva är vårt absoluta mål, det är det kroppen är gjort för att göra, oavsett vad. Vi kämpar och vi kämpar, även om vi står maktlösa. Om man är inträngd i ett hörn av en ilsken isbjörn, så kommer de flesta att göra ALLT som står i deras makt för att ta sig ur situationen. Så stark är människans vilja att överleva.
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jo är det nått jag har så är det just det. Du vet absolut inget om mig. Allt jag skriver här är bara ytligt trams. Jag vet att droger gör att man klarar av det enklare och jag har en extremt nära person som gjort just det.
Det han menar är att det är väldigt lätt att uttala sig om något man aldrig själv har upplevt. Att du säger att det är svårare att ta tag i sitt liv, än att ta sitt liv, tyder nämligen ganska starkt på att du inte har varit nära att begå självmord.
Citera
2012-09-22, 17:44
  #124
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jo är det nått jag har så är det just det. Du vet absolut inget om mig. Allt jag skriver här är bara ytligt trams. Jag vet att droger gör att man klarar av det enklare och jag har en extremt nära person som gjort just det.

Skulle du veta vad det var så skulle du inte babbla på som du gör. Verkligen moget och tramsa om sånt där
Jag har också några stycken som valt att avsluta sina liv som är extremt nära (beklagar dock förlusten aldrig roligt när det händer) men att kalla det för lättaste utvägen är ett stort jävla hån emot dom.
Jag har själv också försökt men pga att jag varit för feg/rädd så har jag inte lyckats.
Citera
2012-09-22, 17:46
  #125
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Överlevnadsinstinkt.

Ja du ser, det är sjukt svårt i sinnes fulla bruk, de flesta tar diverse preparat innan för att våga och för att dämpa ångesten. Är inte det bevis nog för att ett självmord är sjukt svårt att genomföra?

Nej, det är ingen lätt lösning, det är en svårare lösning. Det är det JAG säger. Det är lättare att ta tag i sina problem än att trotsa sina instinkter. För att överleva är vårt absoluta mål, det är det kroppen är gjort för att göra, oavsett vad. Vi kämpar och vi kämpar, även om vi står maktlösa. Om man är inträngd i ett hörn av en ilsken isbjörn, så kommer de flesta att göra ALLT som står i deras makt för att ta sig ur situationen. Så stark är människans vilja att överleva.

Det han menar är att det är väldigt lätt att uttala sig om något man aldrig själv har upplevt. Att du säger att det är svårare att ta tag i sitt liv, än att ta sitt liv, tyder nämligen ganska starkt på att du inte har varit nära att begå självmord.
Överlevnadsinstinkten slutar att fungera om man är tillräckligt under isen och man ser allt i nattsvart.
När man befinner sig i det tillståndet är det lättare att ta ett sånt beslut. Jag har aldrig sjunkit till just det stadiet även fast jag varit nära ett par gånger.
Citera
2012-09-22, 17:48
  #126
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Överlevnadsinstinkten slutar att fungera om man är tillräckligt under isen och man ser allt i nattsvart.
När man befinner sig i det tillståndet är det lättare att ta ett sånt beslut. Jag har aldrig sjunkit till just det stadiet även fast jag varit nära ett par gånger.
Nej, den finns där, det är den djupaste av alla människans instinkter, den är djupare inrotad än sexualdriften till och med, den försvinner inte bara för att man mår dåligt. Inte ens när man befinner sig i det tillståndet är det ett lätt beslut att ta, det kräver enorm psykisk styrka och viljekraft, som verkligen inte besitts av många. Hade den besuttits av många, så hade vi sett långt fler än 1500 självmord per år.
Citera
2012-09-22, 17:49
  #127
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Skulle du veta vad det var så skulle du inte babbla på som du gör. Verkligen moget och tramsa om sånt där
Jag har också några stycken som valt att avsluta sina liv som är extremt nära (beklagar dock förlusten aldrig roligt när det händer) men att kalla det för lättaste utvägen är ett stort jävla hån emot dom.
Jag har själv också försökt men pga att jag varit för feg/rädd så har jag inte lyckats.
Men det du fortfarande inte förstår är att jag menar att den lättaste utvägen menas att fly undan sina problem. Kan du inte förstå skillnaden?
Jag kan säga att såhär, du säger att du var för feg/rädd för att göra det. Jag säger att du var för stark för att göra det. Jag väljer att vända på det. Jag är iallafall glad över att du tog rätt beslut
Citera
2012-09-22, 17:51
  #128
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Men det du fortfarande inte förstår är att jag menar att den lättaste utvägen menas att fly undan sina problem. Kan du inte förstå skillnaden?
Jag kan säga att såhär, du säger att du var för feg/rädd för att göra det. Jag säger att du var för stark för att göra det. Jag väljer att vända på det. Jag är iallafall glad över att du tog rätt beslut
Visst, man flyr undan sina problem när man tar livet av sig, men det är ändå ingen lättare lösning än att göra något åt problemen. Att göra något åt problemen, att fortsätta leva, innebär att man gav vika för instinkterna och för naturen. Att däremot ta livet av sig innebär att man gav sina gener en riktig käftsmäll.
Citera
2012-09-22, 17:51
  #129
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Nej, den finns där, det är den djupaste av alla människans instinkter, den är djupare inrotad än sexualdriften till och med, den försvinner inte bara för att man mår dåligt. Inte ens när man befinner sig i det tillståndet är det ett lätt beslut att ta, det kräver enorm psykisk styrka och viljekraft, som verkligen inte besitts av många. Hade den besuttits av många, så hade vi sett långt fler än 1500 självmord per år.
Nu är jag ingen expert på det här området men du hävdar alltså att man har överlevnadsinstinkt kvar när man begår ett självmord ( utan droger inblandade)???
Citera
2012-09-22, 17:52
  #130
Medlem
Huckelberryfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Överlevnadsinstinkten slutar att fungera om man är tillräckligt under isen och man ser allt i nattsvart.
När man befinner sig i det tillståndet är det lättare att ta ett sånt beslut. Jag har aldrig sjunkit till just det stadiet även fast jag varit nära ett par gånger.

Förklara då att en person som hoppar ifrån en bro, på ett mirakulöst sätt överlever gör allt i sin makt för att simma i land och inte bara väljer att drunkna?

Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nu är jag ingen expert på det här området men du hävdar alltså att man har överlevnadsinstinkt kvar när man begår ett självmord ( utan droger inblandade)???

Nu har jag ingen statistik på det där men kan nästan med 100% säkerhet säga att dom flesta självmorden är något slags drogrelaterat.

Citat:
Självmord föregås ofta av en självmordskris,[2] och inte sällan ett intensivt intag av alkoholdrycker eller andra droger som en del i själva självmordet eller för att övervinna rädslan att ta steget att med andra medel ta sitt liv. Ibland väljer människor med smärtsamma sjukdomar att ta sitt liv istället för att invänta en oundviklig död.

Stod det på wikipedia iafall.
__________________
Senast redigerad av Huckelberryfin 2012-09-22 kl. 17:59.
Citera
2012-09-22, 17:52
  #131
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Nu är jag ingen expert på det här området men du hävdar alltså att man har överlevnadsinstinkt kvar när man begår ett självmord ( utan droger inblandade)???
Ja, överlevnadsinstinkten finns där, men eftersom människan är det djur som har bäst kontroll över sina instinkter så finns det vissa som kan kontrollera även den. De flesta klarar det dock inte, utan tar till droger eller alkohol för att bli modiga nog.
Citat:
Ursprungligen postat av Huckelberryfin
Förklara då att en person som hoppar ifrån en bro, på ett mirakulöst sätt överlever gör allt i sin makt för att simma i land och inte bara väljer att drunkna?
Exakt, det finns många exempel på folk som hoppat från Golden Gate-bron till exempel, som ångrat sig i fallet, och överlevt.
Citera
2012-09-22, 17:54
  #132
Medlem
Ibland kan självmord ta uttryck i olika former. Feta personer som äter ihjäl sig, män som röker alldelse för många cigaretter och dricker för mycket sprit - rika som fattiga.
Min farfar dog av alkohol och var en välbärgad man.

All statistik kan vara missvissande. Jag skulle inte kalla min farfar för självmordsbenägen, men när man dör av sprit och är framgångsrik så måste något äta en innerst inne.

Det jag stör mig på när jag ser feta människor överlag är att; ingen vill kritisera eller ta itu med problemen. Det är människor som är deprimerade eller vill inte leva längre.
Ja, jag äcklas själv över feta men önskar att någon kunde hjälpa dem.
Samma med alkoholism, det är en skam att t om rika dör av den sjukdomen. Indirekt är det i princip långsamt självmord.
__________________
Senast redigerad av quezen 2012-09-22 kl. 17:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback