• 19 520 online
  • 1 202 487 medlemmar
  • 62 218 381 inlägg
2012-09-14, 16:48
Medlem
Frågan passar i många olika forum men jag testar här.

Vilka är för- respektive nackdelarna med om vi avskaffade den kvinnliga rösträtten!?

Kvinnor skulle ju kunna fortsätta att delta i samhällsfrågor och politik och ha en ( indirekt sk) metapolitisk påverkan på politiken men utan rösträtt.

Kvinnor är ju mer känslostyrda och har svårare för de abstrakta aspekterna av övergripande samhällsfrågor så det kanske vore bra att de inte fick rösta?

Samtidigt så utgör kvinnor i regel de som till störst del straffar oliktänkande socialt. Både i offentligheten, på facebook och i det privata livet. Det talar iofs för att den metapolitiska och den sociala förföljelsens makt är väsentligare än själva rösträtten i sig. Det kanske är kvinnors absoluta reträtt ifrån det politiska livet som vore det mest önskvärda?

Även på kvinnliga arbetsplatser brukar kvinnor själva efterlysa en manlig chef för att slippa allt tröttsamt pladder och skvaller.

Handen på hjärtat alla kvinnor och män, vilket samhälle skulle du helst vilja leva i, det som var helt styrt av kvinnor eller helt styrt av män?
Citera
2012-09-14, 16:50
Medlem
Perfektionists avatar
Vi tillåter invandrare och människor med låg IQ få rösta, så det är svårt att försvara att emtionella hondjur inte ska få rösträtt.
Citera
2012-09-14, 16:51
Medlem
Fördelen är att rösterna på miljöpartiet skulle minska kraftigt
Citera
2012-09-14, 17:08
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfektionist
Vi tillåter invandrare och människor med låg IQ få rösta, så det är svårt att försvara att emtionella hondjur inte ska få rösträtt.

Håller med, vi kan börja med att avskaffa rösträtt för personer som inte ens kan svenska. Folk som fått PUT efter 2 år får alltså rösta idag, helt sjukt. Det ska vara minst 10 års medborgarskap i Sverige tycker jag plus svenskakrav, så att personer som Mona Sahlin inte ska kunna fiska billiga röster hos invandrare.

Sen kan vi börja diskutera kvinnlig rösträtt...
Citera
2012-09-14, 17:26
Avstängd
Badbollen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfektionist
invandrare får inte rösta, bara om de är svensk medborgare
Citera
2012-09-14, 17:50
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Vad gör ett beslut till ett bra beslut?
Känslor, logik, själviskhet, osjälviskhet, snålhet, adrenalin,

Finns rätt mycket som påverkar de beslut som sker innanför maktens portar.

Om man resonerade som du skulle väl inte karlar få ta hand om barn.
Är det ett önskvärt samhälle?
Citera
2012-09-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Handen på hjärtat alla kvinnor och män, vilket samhälle skulle du helst vilja leva i, det som var helt styrt av kvinnor eller helt styrt av män?
Är själv kvinna och skulle förmodligen föredra ett samhälle styrt av kvinnor, främst på grund av den enkla anledningen att när man fråntar en grupp något så pass grundläggande som möjligheten att påverka den förda politiken så förvandlas denna grupp oftast snabbt till andra klassens medborgare... vilket förmodligen är det främsta argumentet mot att införa den typen av kriterium för att få delta i val.
Citera
2012-09-14, 19:28
Avstängd
Burross avatar
Finns väl bara fördelar egentligen, mer makt till mig, mindre tramsande med miljö och djur oh kvinnor kan gå tillbaka till att sköta sina kvinnliga plikter i hemmet och bli lyckliga igen.
Nu finns det kanske en och annan riktig kvinna där ute som läser och blir en aning upprörd men se då dig själv som collateral damage.

Att ta rösträtten från feminister vore bara så underbart jävla roligt.
Citera
2012-09-14, 20:07
Medlem
Nackdelen för kvinnor är uppenbar och för män som tycker att din idé är strålande, skulle den största vara att det inte längre går att skylla allt elände på kvinnor, även om det naturligtvis inte skulle hindra dem ifrån att fortsätta försöka. Vad ska de ta sig till då, stackarna?

Någon fördel finns det förstås inte för någon tänkande människa.
Citera
2012-09-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Är själv kvinna och skulle förmodligen föredra ett samhälle styrt av kvinnor, främst på grund av den enkla anledningen att när man fråntar en grupp något så pass grundläggande som möjligheten att påverka den förda politiken så förvandlas denna grupp oftast snabbt till andra klassens medborgare... vilket förmodligen är det främsta argumentet mot att införa den typen av kriterium för att få delta i val.

Kvinnor påverkar enormt mycket genom att upprätthålla en stark konsensuskultur i nästan alla viktiga samhällsfrågor. Kanske är hemmets lugna vrå och barnens (då menar kag inte de 30-åriga flyktingbaarnens) väl det som passar kvinnor bäst att sköta?

Feminismen är ju också ett bevis på hur en hel irrlära utan substans appelerar till nästan enbart kvinnor på samma sätt som astrologi, tarotkort, aurafotografering och rosenoljeterapi enbart tilltalar kvinnans vidskepliga intellekt.

I Norge har ju feminismen vid akademiska institutioner avskaffats p.g.a. att den inte har med vetenskap att göra. (se NRKs Hjernevask på youtube) Kvinnans tankvärld domineras av det vidskepliga och känslans seger över tanken, just därför ska hon skonas ifrån statsangelägenheter.
Citera
2012-09-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Kvinnor påverkar enormt mycket genom att upprätthålla en stark konsensuskultur i nästan alla viktiga samhällsfrågor. Kanske är hemmets lugna vrå och barnens (då menar kag inte de 30-åriga flyktingbaarnens) väl det som passar kvinnor bäst att sköta?
Förvisso framträder detta något tydligare bland kvinnor, men jag har svårt att tro att kvinnor skulle vara enhälligt ansvariga för den starka samstämmigheten i svensk politik. Jag ser inte hur din tro till att kvinnans plats är i hemmet är relevant för frågeställningen.

Citat:
Feminismen är ju också ett bevis på hur en hel irrlära utan substans appelerar till nästan enbart kvinnor på samma sätt som astrologi, tarotkort, aurafotografering och rosenoljeterapi enbart tilltalar kvinnans vidskepliga intellekt.

I Norge har ju feminismen vid akademiska institutioner avskaffats p.g.a. att den inte har med vetenskap att göra. (se NRKs Hjernevask på youtube) Kvinnans tankvärld domineras av det vidskepliga och känslans seger över tanken, just därför ska hon skonas ifrån statsangelägenheter.
Jag vet ärligt talat inte någon som har en seriös tilltro till astrologi eller spådomar, och jag vet inte vad rosenoljeterapi är för något (men jag antar att det ligger i samma område), så jag kan överhuvudtaget inte uttala mig om huruvida kvinnor är överrepresenterade inom konsumtionen av dessa saker, däremot så får jag väl hävda att det är väldigt ovanligt i allmänhet. När det gäller feminismen kan jag emellertid konstatera att den trots allt åtnjuter stöd från så väl kvinnor som män, om du mot förmodan har missat detta.

Det jag måste fråga är dock hur du förväntar dig att kvinnoförtryck inte skulle uppstå ur ett sådant system, när du placerar kvinnan i en så pass stark beroendeställning till mannen.
Citera
2012-09-14, 21:11
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Nackdelen för kvinnor är uppenbar och för män som tycker att din idé är strålande, skulle den största vara att det inte längre går att skylla allt elände på kvinnor, även om det naturligtvis inte skulle hindra dem ifrån att fortsätta försöka. Vad ska de ta sig till då, stackarna?

Någon fördel finns det förstås inte för någon tänkande människa.
Trevligt att du tycker synd om mig. Du är en väldigt varm och godhjärtad människa.
Citera