Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-14, 12:51
  #13
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Bostadssnabben brukade vara relativt bra en gång i tiden, men nuförtiden är en stor del av bostäderna som hamnar där lägenheter som är väldigt svåra att få uthyrda.
Stora, nybyggda lägenheter ute i Haninge med hyra på 11.000 och inkomstkrav på över 500.000 är vad man kan förvänta sig. Har man de pengarna vill man dock inte bo i hyresrätt i Haninge, och bostadssnabben har alltså blivit en dumpningsplats för dessa lägenheter.

Åhfan, det visste jag inte
Citera
2012-09-14, 14:28
  #14
Medlem
Men alla dom där hemsidorna som fixakontraktet etc?
Läste i någon tråd här att det finns sidor där folk med förstahands kontrakt kan lägga ut och då gäller det först till kvarn eller något. Finns det inget sådant?

Det jag menade om pengarna också, var lite otydlig:
Jag har jobb så att jag kan betala hyra, men inte tillräckligt mycket för att kunna ta lån att köpa eget. Och jag vill liksom flytta inom ett halvår, inte jobba 10 år och sen spendera precis alla pengar jag har tjänat ihop på en lägenhet.

Kontakter: Menar ni då att man ska känna folk som har hyresrätter och vill inte ha dem längre så de skriver över dem?
Citera
2012-09-14, 15:48
  #15
Medlem
Kolla aktuella nyproduktioner då?
Citera
2012-09-14, 19:43
  #16
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Men alla dom där hemsidorna som fixakontraktet etc?
Läste i någon tråd här att det finns sidor där folk med förstahands kontrakt kan lägga ut och då gäller det först till kvarn eller något. Finns det inget sådant?

Det jag menade om pengarna också, var lite otydlig:
Jag har jobb så att jag kan betala hyra, men inte tillräckligt mycket för att kunna ta lån att köpa eget. Och jag vill liksom flytta inom ett halvår, inte jobba 10 år och sen spendera precis alla pengar jag har tjänat ihop på en lägenhet.

Kontakter: Menar ni då att man ska känna folk som har hyresrätter och vill inte ha dem längre så de skriver över dem?

Som du själv nämner, fixakontraktet.se kan vara värt att prova. Jag känner två personer som har lyckats få rätt trevliga lägenheter genom den sidan, men då gäller det också att ligga i, spendera mycket tid på sidan och F5:a hundra gånger om dagen. Sen har jag en känsla av (kan vara ogrundat) att hyresvärdarna på den sidan inte alltid går efter vem som har anmält intresse först utan att de litegrann väljer sina hyresgäster. Men är man skötsam och har jobb så ska ju det inte vara några problem.

Sen ska man inte underskatta att det ibland kan vara värt att höra direkt med hyresvärdarna, speciellt lite mindre privatvärdar. Med lite flyt råkar de precis ha fått något ledigt och om du gör ett bra intryck är det bekvämt för dem att helt enkelt låta dig få den.
Citera
2017-06-24, 12:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Nu menar jag inte bostadskö såklart, för det kommer förmodligen först mina barnbarn kunna utnyttja.


Vi säger såhär: jag har ingen person som ska flytta eller så som kan skriva över den på mig.
Men finns det inga hemsidor där man kan ha turen och sitta och bevaka typ 15 sidor, så får man göra allt aktivt själv? Vad är det för sidor och hur funkar dom?

Jag vill verkligen fixa en lägenhet i stan, eller iaf vid tunnelbanorna, men att köpa en egen är absolut inget alternativ (har inga pengar och mina föräldrar är inte rika heller), andra hands är ocker och tidsbegränsat. Därför är förstahand det enda alternativet för mig att flytta hemifrån.

Så, om vi säger att jag vill satsa all min tid på att få ett förstahandskontrakt inom ett halv år, på egen hand. Hur gör jag det? Vilka hemsidor finns det? Var kan man söka? Vad kan jag göra? Vilka möjligheter finns det? Även om det är sidor där det är 2000 sökande per lägenhet, man kan ha tur.

Tack för svar!

Du begriper väl själv att om du ska ha en lägenhet i en av världens top-10 dyraste huvudstäder får du väl betala för dig? Det är omkring fyra miljoner människor som letar efter en bostad belägen centralt i Stockholm.

Det finns bara en bostadskö i Stockholm och om du ska ha en lägenhet i innerstan via den tar det mellan 17 och 20 år. Förorterna kanske 10 år. Det finns en funktion som innebär att de slumpar ut bostäder sporadiskt. Men vad jag förstått är dessa impopulära objekt, alltså lägenheter belägna i ytterstaden med dyra hyror.

Det enda alternativet för dig är att hyra i andrahand om du har familj annars rekommenderar jag att söka efter inneboende kontrakt.

Jag förselår att du jobbar ihop pengar, lägg undan varje månad effektivt under 2,3 år så har du kanske en kontantinsats till en lägenhet, gå ihop med en kompis och köp den tillsammans kanske.

Lycka till!
Citera
2017-06-25, 10:36
  #18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Men alla dom där hemsidorna som fixakontraktet etc?
Läste i någon tråd här att det finns sidor där folk med förstahands kontrakt kan lägga ut och då gäller det först till kvarn eller något. Finns det inget sådant?

Det jag menade om pengarna också, var lite otydlig:
Jag har jobb så att jag kan betala hyra, men inte tillräckligt mycket för att kunna ta lån att köpa eget. Och jag vill liksom flytta inom ett halvår, inte jobba 10 år och sen spendera precis alla pengar jag har tjänat ihop på en lägenhet.

Kontakter: Menar ni då att man ska känna folk som har hyresrätter och vill inte ha dem längre så de skriver över dem?

Du förstår säkert själv att det är rätt många som har jobb som gärna skulle ha en enrummare i innerstaden. Av den anledningen är det inte enkelt att få tag på. Antingen får man stå längre i kö, eller så får man betala mer än de övriga.

Kontakter är kontakter hos privata hyresvärdar som inte behöver ta hänsyn till någon kö om de inte vill. Du behöver alltså känna hyresvärdar så pass bra att de vill ge dig ett hyreskontrakt. Eller så betalar du dem under bordet för att få kontraktet.

"Jag vill ha ett förstahandskontrakt i Stockholm på 6 månader utan att betala för det" faller på sin egen orimlighet.
Citera
2017-06-26, 22:30
  #19
Medlem
Satte mina barn I bostadskö 1998 och 2015 resulterade det i ett "rivningskontrakt" (etta på nedre botten) tyvärr det är kört för de flesta, inte ens de kontrakt som finns är så att vanliga arbetande personer har råd att flytta in. kraven är högre och höge för varje år

Dina föräldrar borde ha ställt dig i bostadskö alternatift ett bostads sparande.. vet att det tidigare fanns möjlightet att hyra små stugor hos folk som har stora tomter med typ större friggebodar, en kompis hyrde ett ombyggt garage (superfint inrett 2 rum och kök) på Värmdö för några tusen i månaden men då krävs kanske bil osv,

Det är massa år sen - så nu går säkert inte ens det
Försök spara peng köp en bostad även om långt åt skogen och lång pendla du kommer aldrig flytta annars, visa att du har sparande för banken och forsök hitta med låntagare kanske?
Citera
2017-07-09, 21:10
  #20
Medlem
Pröva akelius
Citera
2017-07-10, 23:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Kontakter: Menar ni då att man ska känna folk som har hyresrätter och vill inte ha dem längre så de skriver över dem?

Värt att nämna (nu när vi ändå återupplivat tråden) är att man inte kan "skriva över" hyresrätter på folk till korsan och tvärsan.
Citera
2017-07-11, 00:02
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broward-county
Satte mina barn I bostadskö 1998 och 2015 resulterade det i ett "rivningskontrakt" (etta på nedre botten) tyvärr det är kört för de flesta, inte ens de kontrakt som finns är så att vanliga arbetande personer har råd att flytta in. kraven är högre och höge för varje år

Det där är dock något av ett bisarrt fall, vet inte vilka sjuka krav dina ungar hade (eller hur gamla de var när de väl kunde flytta). Jag fick lägenhet 2009 med 3,5 års kö (och utan fast jobb), det var väl smådyrt men inte SÅ farligt. Förstahand såklart, bytte sedan ett par gånger till en väldigt trevlig sekelskiftesetta i innerstan.

Må så vara att situationen i Stockholm är prekär, men SÅ omöjligt är det inte att skaffa lägenhet. Man behöver bara börja någonstans och jobba sig uppåt, och absolut är det svårare att göra idag än för tio år sedan - men långt ifrån omöjligt.
Citera
2017-09-12, 21:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det där är dock något av ett bisarrt fall, vet inte vilka sjuka krav dina ungar hade (eller hur gamla de var när de väl kunde flytta). Jag fick lägenhet 2009 med 3,5 års kö (och utan fast jobb), det var väl smådyrt men inte SÅ farligt. Förstahand såklart, bytte sedan ett par gånger till en väldigt trevlig sekelskiftesetta i innerstan.

Må så vara att situationen i Stockholm är prekär, men SÅ omöjligt är det inte att skaffa lägenhet. Man behöver bara börja någonstans och jobba sig uppåt, och absolut är det svårare att göra idag än för tio år sedan - men långt ifrån omöjligt.
Jag fick en studentlgh i Skrapan med 4 månaders kötid 2009. Det var andra tider då ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback