Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-14, 01:43
  #1
Medlem
Nu menar jag inte bostadskö såklart, för det kommer förmodligen först mina barnbarn kunna utnyttja.


Vi säger såhär: jag har ingen person som ska flytta eller så som kan skriva över den på mig.
Men finns det inga hemsidor där man kan ha turen och sitta och bevaka typ 15 sidor, så får man göra allt aktivt själv? Vad är det för sidor och hur funkar dom?

Jag vill verkligen fixa en lägenhet i stan, eller iaf vid tunnelbanorna, men att köpa en egen är absolut inget alternativ (har inga pengar och mina föräldrar är inte rika heller), andra hands är ocker och tidsbegränsat. Därför är förstahand det enda alternativet för mig att flytta hemifrån.

Så, om vi säger att jag vill satsa all min tid på att få ett förstahandskontrakt inom ett halv år, på egen hand. Hur gör jag det? Vilka hemsidor finns det? Var kan man söka? Vad kan jag göra? Vilka möjligheter finns det? Även om det är sidor där det är 2000 sökande per lägenhet, man kan ha tur.

Tack för svar!
Citera
2012-09-14, 02:18
  #2
Medlem
huntermcees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Nu menar jag inte bostadskö såklart, för det kommer förmodligen först mina barnbarn kunna utnyttja.


Vi säger såhär: jag har ingen person som ska flytta eller så som kan skriva över den på mig.
Men finns det inga hemsidor där man kan ha turen och sitta och bevaka typ 15 sidor, så får man göra allt aktivt själv? Vad är det för sidor och hur funkar dom?

Jag vill verkligen fixa en lägenhet i stan, eller iaf vid tunnelbanorna, men att köpa en egen är absolut inget alternativ (har inga pengar och mina föräldrar är inte rika heller), andra hands är ocker och tidsbegränsat. Därför är förstahand det enda alternativet för mig att flytta hemifrån.

Så, om vi säger att jag vill satsa all min tid på att få ett förstahandskontrakt inom ett halv år, på egen hand. Hur gör jag det? Vilka hemsidor finns det? Var kan man söka? Vad kan jag göra? Vilka möjligheter finns det? Även om det är sidor där det är 2000 sökande per lägenhet, man kan ha tur.

Tack för svar!

Utan cash blir de svårt Lycka till!
Citera
2012-09-14, 04:02
  #3
Medlem
larvenfs avatar
Hemnet har bra utbud, sitter och scannar själv efter en bostadsrätt.
Citera
2012-09-14, 06:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larvenf
Hemnet har bra utbud, sitter och scannar själv efter en bostadsrätt.

Asså jag menar en hyresrätt!

Och jag har ju jobb så jag kan betala en vanlig hyra liksom i en etta.
Citera
2012-09-14, 06:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huntermcee
Utan cash blir de svårt Lycka till!


Vart fan har jag sagt att jag inte har cash? Jag har ju jobb, det är bara att jag inte har en aning om hur man bär sig åt för att skaffa en hyresrätt inom, typ ett halvår.
Citera
2012-09-14, 07:26
  #6
Medlem
Haubits77Bs avatar
Antingen köa i +10 år, eller så arrangera ett svartbyte mot en lägenhet på en annan ort där du får lägga en helvetisk massa savrta pengar emellan.
Citera
2012-09-14, 07:40
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Vart fan har jag sagt att jag inte har cash?

Citat:
(har inga pengar och mina föräldrar är inte rika heller), andra hands är ocker och tidsbegränsat. Därför är förstahand det enda alternativet för mig att flytta hemifrån.

Goda och många kontakter och då gärna inom den privata fastighetsvärlden. En välfylld plånbok och munläder så kan detta vara en lösning.
Citera
2012-09-14, 08:12
  #8
Medlem
Spendera den tiden på att jobba mer istället. Spara ihop till handpenning och så tar du ett lån och köper en BR.
Citera
2012-09-14, 09:17
  #9
Medlem
Denoms avatar
Det finns inga magiska sätt att få tag på ett förstahandskontrakt utöver många års kötid eller att betala dyrt för det. Bäst för dig att spara tills du kan få lån för en billig BR.
Citera
2012-09-14, 10:43
  #10
Medlem
kurt-sunes avatar
Det finns dyrare hyreslägenheter bland annat i Hammarby Sjöstad, som man inte behöver köa till längre än 6-7 år. Men då får du betala +10 000 kr/månad för en 2:a.

Själv rekommenderar jag köp, då det oftast är billigare än att hyra trots allt. Mellanskillnaden kan man skicka direkt in i amortering.
Citera
2012-09-14, 11:22
  #11
Medlem
langben1s avatar
https://bokabostad.stockholm.se/Bostadssnabben.aspx

Kolla här varje dag

Lägenheter i Bostadssnabben är lägenheter som av olika skäl kräver snabb eller särskild hantering för att bli uthyrda i tid. Den som först anmäler intresse för en lägenhet i Bostadsnabben och uppfyller hyresvärdens krav blir den som föreslås som hyresgäst. Kötiden saknar betydelse. När du svarar ja till en lägenhet i Bostadssnabben behåller du din kötid i bostadskön.
Citera
2012-09-14, 12:04
  #12
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
https://bokabostad.stockholm.se/Bostadssnabben.aspx

Kolla här varje dag

Lägenheter i Bostadssnabben är lägenheter som av olika skäl kräver snabb eller särskild hantering för att bli uthyrda i tid. Den som först anmäler intresse för en lägenhet i Bostadsnabben och uppfyller hyresvärdens krav blir den som föreslås som hyresgäst. Kötiden saknar betydelse. När du svarar ja till en lägenhet i Bostadssnabben behåller du din kötid i bostadskön.

Bostadssnabben brukade vara relativt bra en gång i tiden, men nuförtiden är en stor del av bostäderna som hamnar där lägenheter som är väldigt svåra att få uthyrda.
Stora, nybyggda lägenheter ute i Haninge med hyra på 11.000 och inkomstkrav på över 500.000 är vad man kan förvänta sig. Har man de pengarna vill man dock inte bo i hyresrätt i Haninge, och bostadssnabben har alltså blivit en dumpningsplats för dessa lägenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback