2012-09-14, 01:00
Medlem
Tjockstarks avatar
Har för närvarande 130k :- på kontot och är lite kluven hur jag ska göra?

Hyra=2500/mån (bostadsrätt bor ihop med en annan) Värderad till 300k mer än vad vi köpte den för.

Resa till skolan= 1100/mån

Mobil=349/mån

Mat= Ungefär 1000 :-

Övrigt= 1500? (försäkring,el,krök, etc)

Är klar med utbildningen i januari 2013, 95% chans till jobb.

Jag håller jävligt hårt i mina pengar och har sparat som fan för att ha lite extra när plugget började. Känns lite surt att leva på mina besparingar tills dom är slut men även att ta ett till lån svider.

Givetvis tänker jag inte ta fullt lån av csn utan 4-5k + själva bidraget så jag liksom går jämt ut varje månad. Eller ska jag skita i att låna?

Gud vad svårt.
Citera
2012-09-14, 01:16
Medlem
Erikons avatar
Jag tycker inte du ska ta lån, men samtidigt tänka ekonomiskt och kreativt, kanske kan du dra ner på vissa kostnader, och så finns det möjligheter att få in pengar eller dylikt genom att erbjuda dina tjänster för samhället. Lämna blod till exempel, brukar man få valuta för blodet, pengar eller motsvarande pengarnas värde. Eller jobba drop in på olika företag eller tjänster, Har man bara kontakter kan man få en 500:- efter en kvälls hårt arbete.
Citera
2012-09-14, 11:31
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Jag tycker inte du ska ta lån, men samtidigt tänka ekonomiskt och kreativt, kanske kan du dra ner på vissa kostnader, och så finns det möjligheter att få in pengar eller dylikt genom att erbjuda dina tjänster för samhället. Lämna blod till exempel, brukar man få valuta för blodet, pengar eller motsvarande pengarnas värde. Eller jobba drop in på olika företag eller tjänster, Har man bara kontakter kan man få en 500:- efter en kvälls hårt arbete.

Grejen är ju att jag inte har några direkta kostnader som jag kan dra ner på, hyra etc är ju "fasta". Att jobba finns inte på kartan då jag har en rätt krävande fritid som jag prioriterar högt.

Övrigt på 1500 är högt avrundat iof.
Citera
2012-09-14, 17:29
Medlem
Hej,

Till januari 2013 har du 3 månader i runda slängar. Du verkar behöva ha enligt dig själv ca 6500 per månad för att gå runt, dvs runt 20 000 tom januari. I bidrag från CSN får du 2000 i månaden? vilket ger 6000

Då har du 14000 kvar. Det är inga stora pengar så jag skulle ta av de 130 000 och lägga tillbaka när man har jobb. Det för att göra det enkelt + att man håller lite hårdare i pengarna när man behöver ta från sina sparade

Du skulle också kunna låna av CSN, räntan ligger på runt 1,5% vilket är väldigt lågt. Det tillkommer lite administrativa kostnader osv men det är inte heller några större summor.

Däremot om dina 130 000 ligger på ett konto utan ränta så skulle jag flytta dessa till ett räntesparkonto med insättningsgaranti. Man kan få dryga 3% rörligt ränta utan att låsa pengarna och utan några avgifter. Det gör att du inflationsskyddar dina pengar.

Själv använder jag mig av Hoist spar och tycker det funkar smidigt.

Skulle man tänka rent ekonomiskt så skulle du låna pengarna från CSN, säg 14 000 som du behöver. På det kommer du betala en årlig ränta på 1,5% dvs 0,015*14 000= 210 kr
Sen skulle jag tro att det administrativa avgiften ligger på 150-200 kr per år.

Så för att du lånar 14 000 av CSN under ett år kostar det dig 410 kr. Om du samtidigt tar 14 000 av dina 130 000 och lägger in dem på ett räntekonto med 3,15% (Hoist) så får du efter skatt 0,0315*0,7*14 000= 308 kr på ett år

Med det ville jag visa att det skulle kosta dig 410-308= 102 kr att låna av CSN förutsatt att du betalar tillbaka lånet till CSN under ett år och att du inte behöver ha dina 14 000 under det året så de kan ligga på räntekontot.

Lycka till
Citera
2012-09-14, 20:07
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoli
Hej,

Till januari 2013 har du 3 månader i runda slängar. Du verkar behöva ha enligt dig själv ca 6500 per månad för att gå runt, dvs runt 20 000 tom januari. I bidrag från CSN får du 2000 i månaden? vilket ger 6000

Då har du 14000 kvar. Det är inga stora pengar så jag skulle ta av de 130 000 och lägga tillbaka när man har jobb. Det för att göra det enkelt + att man håller lite hårdare i pengarna när man behöver ta från sina sparade

Du skulle också kunna låna av CSN, räntan ligger på runt 1,5% vilket är väldigt lågt. Det tillkommer lite administrativa kostnader osv men det är inte heller några större summor.

Däremot om dina 130 000 ligger på ett konto utan ränta så skulle jag flytta dessa till ett räntesparkonto med insättningsgaranti. Man kan få dryga 3% rörligt ränta utan att låsa pengarna och utan några avgifter. Det gör att du inflationsskyddar dina pengar.

Själv använder jag mig av Hoist spar och tycker det funkar smidigt.

Skulle man tänka rent ekonomiskt så skulle du låna pengarna från CSN, säg 14 000 som du behöver. På det kommer du betala en årlig ränta på 1,5% dvs 0,015*14 000= 210 kr
Sen skulle jag tro att det administrativa avgiften ligger på 150-200 kr per år.

Så för att du lånar 14 000 av CSN under ett år kostar det dig 410 kr. Om du samtidigt tar 14 000 av dina 130 000 och lägger in dem på ett räntekonto med 3,15% (Hoist) så får du efter skatt 0,0315*0,7*14 000= 308 kr på ett år

Med det ville jag visa att det skulle kosta dig 410-308= 102 kr att låna av CSN förutsatt att du betalar tillbaka lånet till CSN under ett år och att du inte behöver ha dina 14 000 under det året så de kan ligga på räntekontot.

Lycka till

Tack för ett superb svar!

Blev lite fel på en siffra, 2014* blir jag klar med utbildningen. Jag kommer ju tillslut bli tvungen att låna.

Det där med rörlig ränta borde jag kolla upp snarast.

Väl möt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in