2012-09-13, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av Thekimp
Jag ser vad du försöker göra och förstår varför du gör det, men katten kommer inte längre vara under min ägo det är en sak som är säker. Jag har försökt nästintill så gott jag kan och orkar som sagt inte lägga ner mera energi på han.
Jag vill ha en hund relation annars är jag inte riktigt nöjd har jag insett därutav så funkar det inte mellan mig och denna katten iaf, som sagt ifall jag haft den som kattunge hade det vart annorlunda. Ifall folk inte hade anklagat mig för vanvård så hade det väll funkat att ha den relation vi har nu, även om jag inte är nöjd med den relation vi har. Men så fort min granne påpekade detta till mig så ser jag inte att denna katt har en framtid i mitt hushåll tyvärr.
Hoppas det löser sig till det bästa för både katten och för dig.
Men lova att inte bara dumpa katten tex ute i skogen och lämna den åt sitt öde.
Citera
2012-09-13, 13:55
Medlem
micro113s avatar
Jag vill bara säga att med "platonisk" så avses normalt "icke sexuell" eller "icke erotisk".

En platonisk relation är alltså vad man förväntar sig att människor skall ha med barn och djur.
Citera
2012-09-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Du skall INTE släppa katten lös och hoppas någon tar hand om den, det är ditt ANSVAR att nu skaffa ett nytt vettigt hem åt den eller avliva den.

Tycker inte man bara ska ge katten till någon utan sälja den via blocket tex betala ska man göra annars tänker man sällan efter om man verkligen vill ha djuret.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Tigre-Falcao
Släp den inte lös bara försök ge den till djurförening eller nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cirke
Hoppas det löser sig till det bästa för både katten och för dig.
Men lova att inte bara dumpa katten tex ute i skogen och lämna den åt sitt öde.

Efter alla dessa inlägg så kommer jag definitivt inte släppa den lös, det är bra att ni säger till när man kommer på dumma idéer.
Var precis ute och gick med min vän även förra ägarens pojkvän, och på honom verkade det som att hans flickvän den förra ägaren är ännu mera inriktad på att hitta en kärleksfullt och tryggt hem till honom.
Jag har lagt ut han på blocket, och man kan inte skänka bort katter där man måste ta minst 100 kr för alla katter, Vilket är bra.
Ifall intresse finns kan jag meddela här när vi hittar ett hem eller ger upp.
Citera
2012-09-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vill bara säga att med "platonisk" så avses normalt "icke sexuell" eller "icke erotisk".

En platonisk relation är alltså vad man förväntar sig att människor skall ha med barn och djur.

Hm det där visste jag inte, trodde det var benämning på att inga känslor var involverade. då har jag lärt mig hur man stavar det rätt och dess rätta användnings område. Tack för det.

Du vet möjligtvis inte vilket ord jag borde använt mig utav ist?.
Citera
2012-09-13, 14:18
Citat:
Efter alla dessa inlägg så kommer jag definitivt inte släppa den lös, det är bra att ni säger till när man kommer på dumma idéer.
Var precis ute och gick med min vän även förra ägarens pojkvän, och på honom verkade det som att hans flickvän den förra ägaren är ännu mera inriktad på att hitta en kärleksful och tryggt hem till honom.
Jag har lagt ut han på blocket, och man kan inte skänka bort katter där man måste ta minst 100 kr för alla katter, Vilket är bra.
Ifall intresse finns kan jag meddela här när vi hittar ett hem eller ger upp.
Intresse finns! Hoppas som sagt att det löser sig för er! Håll oss uppdaterade
Citera
2012-09-13, 15:11
Medlem
Citat:
Hej och tack för din åsikt. För att vara helt ärlig så trodde jag att varenda person som kommenterade denna tråden skulle hytta finger åt mig iaf lite, för det känns fruktansvärt fel att avliva den. Jag funderar på att kanske släppa han i ett trevligt bostads område, då denna katten är en mästare på att trollbinda folk så dom ger han mat osv. Jag har inte nämnt detta innan för att jag inte tänkt på det, men det spelar ingen roll då mina grannar inte borde gett den mat i vilket fall som helst.

Jag kan beskriva min naiva bild utav hur jag trodde det skulle vara å ha katt. Katten väcker mig på morgon någon timme innan jobbet, han får mat och vatten jag sätter mig vid datorn med en kopp kaffe han hoppar upp i knät och blir klappad tills jag inte orkar mera eller ska till jobbet.
Jag släpper ut den medan jag är på jobbet, då trodde jag att den skulle springa runt i den stora fina skogen jag har bakom mig med en sjö.
När jag kommer hem så väntar katten på mig för att få mat, den följer självmant med upp, jag ger den mat och den kommer fram till mig efter och vill bli klappad sen släpper jag ut den.
Precis innan jag ska lägga mig så kollar jag ut genom fönstret och ser ifall den vill bli insläppt över natten. Som sagt min naiva bild så gör inte för mkt åtlöje utav mig för att jag har den .

När jag fick katten så var det väldigt tjock, den personen som hade tagit hand om den innan hade köpt hans kärlek med mat. Det satte jag genast stopp för, jag läste på förpackningen hur många gram en vuxen katt ska ha per dag. Det är ungefär 70-80 tror jag då la jag upp ett schema för den där jag gav den 30 gram på morgonen sen 10 gram när jag kom hem och resten av maten utspridd ungefär varannan timme tills jag gick och la mig.
Detta funkade fint den första veckan då den bodde inne hos mig. Men så fort jag släppte ut den så försökte jag iaf ge den 30 på morgon ifall den var inne, 30 när jag kom hem, och sista 20 när jag skulle lägga mig. Lyckades väldigt sällan med detta då den inte alltid gick att hitta.
Katten gick från att vara tjock till att vara knubbig. Men en dag så kommer denna pensionärs grannen ut till mig och nästan kräver mig på 100 kr för att han säger att han köpt mat till katten. Jag skulle iväg på semester några dagar så jag ville inte sätta mig på tvären med han så jag gav han 100 kr och frågade ifall han kunde mata honom medans jag var borta. Vilket han med glädje gjorde så jag gick upp till mig och fyllde upp en ganska stor plastlåda med den kattmat jag hade köpt, säkert 400 500 gram. När jag kom hem från semestern så tog jag aldrig tillbaka denna lådan, för den enkla anledningen att jag inte vill punga ut 100 kr till honom titt som tätt.
För att beskriva denna grannen fullt ut så har han även lånat 50 kr av mig som jag inte fått tillbaka, vilket inte gör mig så mkt förutom att jag personligen alltid ser till att betala mina skulder så det känns lite konstigt. Jag kom även hem med en pizza en gång och då var han på örat och frågade ifall han kunde få ta del utav pizzan, jag själv var fruktansvärt hungrig då men kände att jag självklart kan dela med mig utav en liten bit vilket han fick. Jag tycker dock detta är skumt beteende, men det förgyller ju dagarna lite för en ganska billig peng men jag hade helst klarat mig utan det.

Min bild utav katthem förändrades helt plötsligt, jag trodde att man kunde lämna in den där lite hur som helst. Men det är bra att du nämnde det så jag vet.
Jag hade kanske kunnat fråga min granne ifall han kunde ta hand om den ifall jag stog för allt det har varit en tanke jag haft, men jag gillar inte tanken att behöva betala för ngt som inte ger mig ngt. Det låter kanske själviskt men det är tyvärr så det är. Jag hoppas med hela mitt hjärta att jag hittar ett nytt hem till Nisse.

Nu har jag skrivit sådär sjukt mkt igen, insåg att jag inte gjorde ngt bra jobb med styckindelning i mina förra texter så jag försökte här. Det finns mkt att skriva om i denna situation

Jag skriver också massor när jag kommer igång Ja det känns ju fel att avliva den, och det tycker jag inte ni ska göra om det inte verkligen finns något sätt för katten att få ett nytt hem. Jag tror ju att med idogt arbete och annonserande så kan i princip alla katter få ett nytt hem. Bra att även förra ägaren hjälper till.

Nu vet jag ej hur annonsen ser ut, men när du annonserar så försök stå ut bland alla "omplacerar pga ändrade förhållanden bla bla". Sällan skriver någon om det man vill veta, t ex vad det är för en katt? Är han en rolig katt, en råttjägare, eller någon egenskap som är kul att veta? Nåt som liksom fångar intresset. Du kanske inte vet så mycket om honom, men om du kan komma på något positivt att säga. Och gärna en närbild. Ja det var bara lite tips

Bra att du inte tänker släppa ut den till sitt eget öde, tamkatter i Sverige är inte gjorda för det och det finns många hemlösa katter som lider på vintern. De är vana oss människor och behöver den kontakten och ett hem att komma till.

Jag förstår att du fått den romantiserade bilden för dig. Som du själv säger är du nog en hundmänniska, för en hund skulle bete sig så som du beskriver det. Bra att du insett det tidigt för då kan du ju göra något åt det nu.

Grannen låter ju lite skum alltså. Vem frågar om man får smaka på sin grannes pizza Fan vad full i skratt jag blev nu.

Ja tyvärr så funkar inte katthem så som den allmänna bilden är av dem. Det finns så många hemlösa katter som måste ha hem. Men du kan självklart höra med dem OM ni inte hittar ett hem och det har gått en tid. Men i första hand omplacera själv, och inte räkna med att det finns katthem som kan hjälpa till.

Lycka till och jag är jätteintresserad av uppdateringar om hur det går!
Citera
2012-09-13, 15:13
Medlem
http://www.katter.nu/omplacering.htm

http://www.kattmarknad.com/default.asp?page=transfer

http://raddadjuren.org/kontakt/

Sätt in annonser här (är troligtvis också gratis) Dessa sidor besöks av kattintresserade människor som inte räds för att ta en omplaceringskatt.
Citera
2012-09-13, 16:51
Medlem
Citat:
Intresse finns! Hoppas som sagt att det löser sig för er! Håll oss uppdaterade

Då ska jag absolut informera här när något nytt händer, trevligt att se folk som bryr sig, gör än alltid glad.

Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
Jag skriver också massor när jag kommer igång Ja det känns ju fel att avliva den, och det tycker jag inte ni ska göra om det inte verkligen finns något sätt för katten att få ett nytt hem. Jag tror ju att med idogt arbete och annonserande så kan i princip alla katter få ett nytt hem. Bra att även förra ägaren hjälper till.

Nu vet jag ej hur annonsen ser ut, men när du annonserar så försök stå ut bland alla "omplacerar pga ändrade förhållanden bla bla". Sällan skriver någon om det man vill veta, t ex vad det är för en katt? Är han en rolig katt, en råttjägare, eller någon egenskap som är kul att veta? Nåt som liksom fångar intresset. Du kanske inte vet så mycket om honom, men om du kan komma på något positivt att säga. Och gärna en närbild. Ja det var bara lite tips

Bra att du inte tänker släppa ut den till sitt eget öde, tamkatter i Sverige är inte gjorda för det och det finns många hemlösa katter som lider på vintern. De är vana oss människor och behöver den kontakten och ett hem att komma till.

Jag förstår att du fått den romantiserade bilden för dig. Som du själv säger är du nog en hundmänniska, för en hund skulle bete sig så som du beskriver det. Bra att du insett det tidigt för då kan du ju göra något åt det nu.

Grannen låter ju lite skum alltså. Vem frågar om man får smaka på sin grannes pizza Fan vad full i skratt jag blev nu.

Ja tyvärr så funkar inte katthem så som den allmänna bilden är av dem. Det finns så många hemlösa katter som måste ha hem. Men du kan självklart höra med dem OM ni inte hittar ett hem och det har gått en tid. Men i första hand omplacera själv, och inte räkna med att det finns katthem som kan hjälpa till.

Lycka till och jag är jätteintresserad av uppdateringar om hur det går!

Jag har faktiskt inget bra att säga om denna katten, den är allt det jag inte ville att den skulle vara. Men det är ju också bara från min synvinkel andra hade ganska vart överförtjust med den.
Jag har satt in en annons på alla dom tre hemsidorna du rekommenderade, och att du hittade dom är jag fantastiskt glad över tack så hemskt mkt..

Min annonser lyder ungefär så här:
För 4 månader sen blev jag ombedd att ta hand om en katt pga av allergi, jag var väldigt skeptiskt till det men efter att min vän använt sig av meningen det skadar inte att testa flertal ggr så gick jag med på det.
Jag har nu insett att jag inte är någon kattmänniska så jag trivs inte med att ha katten. Därutav så vill jag hitta ett varmt och kärleksfullt hem till den. Så länge den får mat regelbundet och kel då och då så är den väldigt självständig.
Ifall ni väljer att ta er an Nisse så medföljer även: mat och vattenskål, koppel och sele, kattbur/toalett, schampoflaska, kattsand och 2 leksaker.

Jag hoppas verkligen jag kan hitta ett varmt och kärleksfullt hem till Nisse.

Mvh XXX.

Jag hoppas verkligen jag får napp även om det inte är riktigt så specificerad som du beskrev att man borde vara.

Tack för alla tips ni kommit med det har hjälpt mkt. Och som jag skrev till Cirke så kommer jag hålla er uppdaterade på hur det går.

Min granne är väldigt skum det första han sa till mig när jag flyttade in var att han har goda kontakter med polisen och kriminella mc gäng i den staden jag bor, jag skakade mest på huvudet och gick iväg i förvirring jag har bara bott här i 2 år bara så jag tror det kommer hända mera saker.
Ifall han inte blir arg och slutar prata med mig för att jag gör mig av med katten .
Senast redigerad av Thekimp 2012-09-13 kl. 16:53.
Citera
2012-09-14, 00:50
Medlem
Jag tycker det var en fin annons! Ärligt men ingen tjafs om att du "bara vill bli av med den" som en del skriver, utan man får intrycket att den är värd att ta hand om. Och som du skrev, om den bara får lite mat och kel nån gång så är den självständig, det är ju sant. Han låter enkel att ha att göra med, det är bra

En sak jag tänkte på är att det faktiskt var bra att du skrev varför han ska omplaceras. Många gånger så vill folk inte säga varför pga att katten har problem, och då står inget alls. Då undrar man ju varför den annonseras ut? I ditt fall förstår man av texten att det inte är något fel på katten. Bra skrivet!

Lycka till
Citera
2012-09-14, 12:38
Bra skrivet! Håller tummarna att det är någon som nappar!
Citera
2012-09-14, 13:22
Medlem
losfers avatar
Citat:
.
Förövrigt ringde en person på annonsen som jag la ut på blocket förut och frågade ifall man kunde penetrera katten även om den var kastrerad . Lite komiskt men osmakligt prank call ofc och jag la på direkt.

Ot: Vi hade en kille i skolan som hade ett rykte om sig att ha penetrerat en katt. Kattknullarn kallades han. Jag tror det var bara BS men inte så roligt rykte att ha.

Din granne verkar skum. Skulle inte lämna min katt till honom, baserat på hur du beskrivit grannens beteende.
Din annons var bra och jag tror du får napp via den.
Citera
2012-09-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Ot: Vi hade en kille i skolan som hade ett rykte om sig att ha penetrerat en katt. Kattknullarn kallades han. Jag tror det var bara BS men inte så roligt rykte att ha.

Din granne verkar skum. Skulle inte lämna min katt till honom, baserat på hur du beskrivit grannens beteende.
Din annons var bra och jag tror du får napp via den.

Citat:
Bra skrivet! Håller tummarna att det är någon som nappar!

Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
Jag tycker det var en fin annons! Ärligt men ingen tjafs om att du "bara vill bli av med den" som en del skriver, utan man får intrycket att den är värd att ta hand om. Och som du skrev, om den bara får lite mat och kel nån gång så är den självständig, det är ju sant. Han låter enkel att ha att göra med, det är bra

En sak jag tänkte på är att det faktiskt var bra att du skrev varför han ska omplaceras. Många gånger så vill folk inte säga varför pga att katten har problem, och då står inget alls. Då undrar man ju varför den annonseras ut? I ditt fall förstår man av texten att det inte är något fel på katten. Bra skrivet!

Lycka till

tack så mkt alltid bra att få andras åsikter. Det ringde precis ett par som ville ha Nisse allt verkade frid och fröjd tills jag nämnde att Nisse är van att vara en ute katt.
Då förklarade dom att dom letade efter en inne katt, jag undrar nu ifall det kan påverka han mkt att göra om han till inne katt. Han var det första året eller så av sitt liv har jag för mig, men han trivs bäst ute.
Till dessa personer sa jag att han måste få vara ute, men som sagt vad tror ni?.

Det första tjejen gjorde var att börja snacka spanska, trodde det var ett prank call till så jag började snacka tillbaka på hemma snickrade spanska (med andra ord inget vettigt alls). Hon frågade ifall jag inte pratar spanska, vilket jag svarade nej och vad är det för förväntningar?. Sen efter började hon prata svenska och vi pratade om katten .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in