Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-12, 02:28
  #1
Medlem
MaterDeis avatar
Hej Flashback!

Jag är verkligen ingen talare, men...
likförbaskat måste jag ändå hålla ett relativt snart.

Kravspecen;
Mitt problem;

Jag tror att jag kan uttrycka mig relativt väl, men jag har bara så himla svårt att spika nåt att tala om.
Är nervös.
Toknervös.
Helt åt hallabaloba faktiskt.

Vad tusan ska jag tala om och hur går man tillväga för att bestämma lämpligt ämne? Har ni tips på tekniker för detta?


Mitt liv & mina intressen kretsar kring kvinnor, alkohol, träning, lite extremsport och givetvis studier. Har väl i övrigt en god allmänbildning vad gäller politik, samhällsfrågor och historia.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få, det här är viktigt för mig och det måste gå åtminstone bra, helst bättre.
Citera
2012-09-12, 02:37
  #2
Medlem
TheBluesBrothers avatar
Låter ju som en sjukt rolig kurs (jag antar att det är en kurs)! Har du inte fått några pointers från läraren?

Som tips kan jag väl bara säga att det är lättast att tala om någonting du kan/brinner för. Vad det än må vara så låter det alltid trovärdigare om du själv är insatt i ämnet och kan det relativt bra. Lyssna på andra talare (jag tänker mig youtube) när de håller tal på lite mer sociala tillställningar (typ Obama på nån välgörenhetsbankett) så får du kanske en idé om hur du håller det casual och underfundigt roligt..
Citera
2012-09-12, 03:08
  #3
Medlem
MaterDeis avatar
Tusen tack för tipsen!

Men jag är fortfarande bekymrad.

Säg att jag pratar om minigolf. Hur ska man lägga upp det?

Varför minigolf är den bästa publiksporten?
Varför minigolf ger de vackraste kropparna?
Minigolfens kulturella betydelse för det samhälle vi ser idag?
Minigolfens inverkan på sveriges framgång som I-land?

Har svårt för det här.

Det är ingen kurs förövrigt, utan en... social tillställning, kan man väl säga. Svävar lite i det blå hur ett optimalt tal för just denna publik ser ut och kommer förmodligen inte få hjälp med pekpinne, så att säga.
Citera
2012-09-12, 09:26
  #4
Medlem
sasos avatar
gör reklam för flashback
prata om oss
Citera
2012-09-12, 09:36
  #5
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei
Det är ingen kurs förövrigt, utan en... social tillställning, kan man väl säga.

Ska du göra ett inträdesprov till scenskolan eller Round Table?

För övrigt tycker jag att du ska hålla ditt tal om kamratskap och hur det kontrasterar mot vänskap.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2012-09-12 kl. 09:41.
Citera
2012-09-12, 11:04
  #6
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei

Det är ingen kurs förövrigt, utan en... social tillställning, kan man väl säga. Svävar lite i det blå hur ett optimalt tal för just denna publik ser ut och kommer förmodligen inte få hjälp med pekpinne, så att säga.

Enligt min uppfattning är du alldeles för vag i din beskrivning för att få någon riktig hjälp. Argumenterande (enligt kravspecen) låter mer som en presentation än ett tal vilket innebär helt skilda förutsättningar.
Citera
2012-09-12, 22:42
  #7
Medlem
egon2bs avatar
Inte politiskt men ändå humoristiskt. Då återstår väl bara den biologiska evolutionen och de kosmiska förloppen. Rubriken kan lämpligen utformas som en fråga.
DNA – evolutionens största innovation?

Tarmen – evolutionens största innovation?

Den akvatiska apan – varför är den teorin iskall? (Ref. Elaine Morgan)

Är gener själviska? (Ref. Richard Dawkins)

Pengar – den största illusionen i kosmos? (Ref. Andreas Cervenka)
Pengar och politik hänger ihop kanske någon säger. Kanske, kanske inte. Se där ytterligare ett ämne att ägna 10 minuter åt. Ekonomin har nu nått den kosmiska nivån med svarta hål och allt.

Ref.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product...=Vad+är+pengar
http://www.bokus.com/bok/97801992911...-selfish-gene/
http://www.bokus.com/bok/97802856351...pe-hypothesis/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback