Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-11, 20:31
  #1
Medlem
ducells avatar
någon som vet om man får backa med öppendörr istället för att backa med backspeglarna, på uppkörning för E-kort..en körlärare påstod det, om det såg "proffsigt" ut ,men det var för 5 år sedan, någon som vet om reglerna ändrats??
ps jag övar som F*n men det känns MYCKET bättre att bara öppna dörren o backa rätt bak, ps jag har inte ens en vecka på mej att öva att backa med speglar
mågon som vet??
snälla behöver hjälp med denna fråga ..
Citera
2012-09-11, 20:32
  #2
Medlem
addehenrikssons avatar
Tyvärr så är det nog speglarna som gäller.
Citera
2012-09-11, 20:33
  #3
Medlem
ducells avatar
vill inte ha "NOG så" vill veta säkert!!!
Citera
2012-09-11, 20:46
  #4
Medlem
men ska man inte vända sig om i bilen och titta bakåt genom bilen när man backar?
Citera
2012-09-11, 20:46
  #5
Medlem
Du får ju gå ut och kolla bakom, då borde du ju få öppna dörren och kolla. Så länge det sker utan att du riskerar att demolera din dörr/bebyggelser/andra fordon etc.

Det är väl inte så svårt att fråga din körlärare?

Edit:


Citat:
Ursprungligen postat av analabertil
men ska man inte vända sig om i bilen och titta bakåt genom bilen när man backar?

Jag tror TS menar CE-kortet. Eller?
Citera
2012-09-11, 20:47
  #6
Medlem
micaeles avatar
Nu var det många år sedan jag körde upp för E (CE, så kanske lite hårdare krav där) men då var det rödstämpel direkt om man ens funderade på att öppna dörren istället för att använda speglarna.
Jag kan inte tänka mig att det är accepterat att undvika speglarna ens vid rakbackning, eftersom man då inte kan påvisa kunskaper om att framföra fordonet bakåt utan att tappa uppmärksamhet framåt och åt sidorna.
Citera
2012-09-11, 21:26
  #7
Medlem
ducells avatar
jag ska köra upp för BE inte CE för där vet jag att det bara får användas speglar!! men tror att det är annorlunda på BE
jag har ingen körskolelärare för att ta BE kort,då jag kört med släp i20 års tid men inte tungtsläp..
Citera
2012-09-11, 21:29
  #8
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
jag ska köra upp för BE inte CE för där vet jag att det bara får användas speglar!! men tror att det är annorlunda på BE
jag har ingen körskolelärare för att ta BE kort,då jag kört med släp i20 års tid men inte tungtsläp..
Det är ingen större skillnad på att köra med tyngre släp på bil. Lite mer risk för wobbel när man nöter 80, och längre / slöare fordon vid backning. Vad exakt är det du har problem med vid backning, så du måste öppna dörren?
Att hålla koll i speglarna vid rakbackning ska inte vara något problem. Kanske lite jävligare när man ska 90-grada, men då fungerar det ju lika bra att titta ut genom fönstret för att se läget istället för att fysiskt öppna dörren och tappa uppsikt från högersidan.
Citera
2012-09-11, 21:29
  #9
Medlem
ducells avatar
glömde att skriva att det kan vara lite svårt att se igenom bilensbakrutor när du är tvungen att köra upp med "täckt släp" ,själv kör jag upp med ett hästsläp
Citera
2012-09-11, 21:35
  #10
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det är ingen större skillnad på att köra med tyngre släp på bil. Lite mer risk för wobbel när man nöter 80, och längre / slöare fordon vid backning. Vad exakt är det du har problem med vid backning, så du måste öppna dörren?
Att hålla koll i speglarna vid rakbackning ska inte vara något problem. Kanske lite jävligare när man ska 90-grada, men då fungerar det ju lika bra att titta ut genom fönstret för att se läget istället för att fysiskt öppna dörren och tappa uppsikt från högersidan.

jag har inga problem, jag frågade vad som var tillåtet att göra på uppkörningen

personligen så funkar det alldeles utmärkt att backa med dörren öppen, men inte att använda speglarna..o jag antar att den som ska köra upp måste vara kapabel att backa, sen tycker jag väll inte det spelar någon roll hur du gör det igentligen, men det är mitt tycke det,undrar vad körläraren tycker??? jag tycker det verkar bättre att man får ha dörren öppen o baka rakt bakåt än att vingla som en idiot via backspeglarna!?
Citera
2012-09-11, 21:49
  #11
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
glömde att skriva att det kan vara lite svårt att se igenom bilensbakrutor när du är tvungen att köra upp med "täckt släp" ,själv kör jag upp med ett hästsläp

Har du hästsläpet inne i bilen då?

Att backa en personbil med öppen dörr måste vara rätt jobbigt i fall det är trångt.
Citera
2012-09-11, 21:59
  #12
Medlem
toby79s avatar
Du får ha fönstret öppet och kika ut, men det är så förbannat lätt backning att du knappast kommer att behöva. Du ska bara göra antingen en sidoförflyttning, eller så kommer du få backa lite snett. Det är en baggis om du inte är alkoholpåverkad.

Här har du i detalj hur uppkörningen kommer och ska gå till.

https://korkortsportalen.se/upload/d...lista%20BE.pdf
__________________
Senast redigerad av toby79 2012-09-11 kl. 22:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback