2012-09-11, 19:39
Medlem
VenomXs avatar
Min dator dog plötsligt och utan förvarning (den har för vana att göra det då och då, blir precis som att man bara skulle rycka ur sladden/strömavbrott) när jag satt och uppdaterade lite scriptfiler - vanliga textfiler med LUA-kod som används till att modda en liten spelserver jag driver.

Efter uppstarten så verkar en av de filer jag hade öppna i texteditorn just då den dog plötsligt vara oläsbar. Filen är fortfarande 130+ kb stor och bör väl alltså fortfarande innehålla den kod den ska innehålla, men öppnar jag den i en texteditor så ser den inte ut att innehålla något alls, markören står låst uppe på 1:1 osv.

Jag testade dumpa ut filen med "type" i dos-prompten (eller vad den nu ska kallas i win7) men får då bara en massa blanka rader ungefär som att hela filen innehåller 130k mellanslag eller nåt, medan alla övriga textfiler i samma mapp förstås går att dumpa ut som vanligt så man ser scriptkoden.

När spelservern försöker läsa in filen som vanligt så ger den även ett Error "Unexpected Symbol" på rad 1 och kan inte läsa den. Eftersom den inte returnerar nåt error alls om man bara slänger en tom LUA-fil i mappen - eller en fil med en massa mellanslag - så är det ju uppenbarligen nåt fuffens på gång just med den berörda filen.

Vafan kan ha hänt? Har det hamnat nån teckenkod först i filen som signalerar end of file på nåt vis, och hur räddar man isåfall innehållet (om det ens går)?
Citera
2012-09-11, 20:09
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Efter uppstarten så verkar en av de filer jag hade öppna i texteditorn just då den dog plötsligt vara oläsbar.
Vilken texteditor använder du?

Hittar du någon .BAK, .BUP, eller ~-fil med snarlikt filnamn?
Citera
2012-09-11, 20:20
Medlem
VenomXs avatar
Näpp, finns inga filer alls i katalogen annat än de .lua-filer som används av servern ifråga, varav en då inte går att läsa in.

Jag kör med Editpad, gammal text-editor från slutet av 90-talet som jag använde när jag började koda html och sen bara hållit fast vid.

Kan det finnas nån chans att nån cachad temp-version av filen kan ha sparats nån annanstans på burken än i den aktuella mappen där huvudfilen finns? Kör win 7 som sagt.
Citera
2012-09-12, 19:30
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Näpp, finns inga filer alls i katalogen annat än de .lua-filer som används av servern ifråga, varav en då inte går att läsa in.

Jag kör med Editpad, gammal text-editor från slutet av 90-talet som jag använde när jag började koda html och sen bara hållit fast vid.

Kan det finnas nån chans att nån cachad temp-version av filen kan ha sparats nån annanstans på burken än i den aktuella mappen där huvudfilen finns? Kör win 7 som sagt.

Har du försökt öppna filen genom Anteckningar?
Citera
2012-09-13, 07:54
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Har du försökt öppna filen genom Anteckningar?

Japp, det blir samma sak. Skrev även ett litet script som dumpade ut ascii-värdet på alla tecken i filen och det blev bara nollor (ascii 0 alltså, inte "0") hela vägen igenom så jag antar att innehållet helt enkelt är borta.

Fattar fortfarande inte hur en fil kan fyllas med nollor bara för att den råkade ligga ÖPPEN i en texteditor när datorn stängde ner sig. Varför hände det inte med nån av de andra ca 10 scriptfilerna som var öppna samtidigt i samma program liksom? Jag skrev inte ens i den som pajade när strömmen bröts utan den låg bara som en bakgrundsflik i mängden

Inte skitkul när det råkade gälla en scriptfil man jobbat på i ett halvår men det är väl en nyttig läxa om att alltid ta backup på allting, eller nåt...
Citera
2012-09-13, 10:26
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Japp, det blir samma sak. Skrev även ett litet script som dumpade ut ascii-värdet på alla tecken i filen och det blev bara nollor (ascii 0 alltså, inte "0") hela vägen igenom så jag antar att innehållet helt enkelt är borta.

Fattar fortfarande inte hur en fil kan fyllas med nollor bara för att den råkade ligga ÖPPEN i en texteditor när datorn stängde ner sig. Varför hände det inte med nån av de andra ca 10 scriptfilerna som var öppna samtidigt i samma program liksom? Jag skrev inte ens i den som pajade när strömmen bröts utan den låg bara som en bakgrundsflik i mängden

Inte skitkul när det råkade gälla en scriptfil man jobbat på i ett halvår men det är väl en nyttig läxa om att alltid ta backup på allting, eller nåt...

Fy fan vad tråkigt sådant är när det händer. Har du forskat något i varför din dator bara dör? Det är inte ett normalt beteende, precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in