Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-10, 23:21
  #1
Medlem
Joakwims avatar
Hej,

Efter att försökt uppgradera firmware till "tomato-Netgear-3500Lv2-K26USB-1.28.RT-N5x--083V-BT-VPN.chk2" stannade uppgradering på ~100%, varpå anslutningen till 192.169.1.1 bröts. Då väntade jag 2~3min på att anslutningen skulle återupptas men det gjorde den inte och testade därför att starta om routern.

Nu visar powerikonen endast orange. Inget annat lyser. Sekund jag stängde av routern upptäckte även min dator ett virus.

Unboxade routern idag och till mitt missnöje fick jag endast ut ~3Mbit/s när vi får ut 100Mbit/s när man kopplar direkt till modemet. Därav tänkte jag att en firmware upgrade hade funkat.

Vad fan gör jag nu?

Edit: Verkar som att den är "bricked" (jag är färsk på router firmwares osv..). Finns det inget annat sätt att lösa problemet än att köpa USB-TTL och öppna upp routern?

LÖSNING: Efter att ha haft ett smärre nervsammanbrott testade jag att hålla inne "restore settings" samtidigt som jag bootade upp routern, utan att släppa någon av knapparna i ca 30sek. Nu funkar det helt plötsligt. Tomato installerat!

Ber om ursäkt för den onödiga tråden, förhoppningsvis kan någon annan själ dra nytta av min erfarenhet!
__________________
Senast redigerad av Joakwim 2012-09-10 kl. 23:51.
Citera
2012-09-11, 16:21
  #2
Medlem
Hur kom du fram till den där lösningen? snyggt jobbat!

och blev det någon skillnad på hastigheten? jag har nämligen en likadan router, men med dd-wrt. Jag får inte ut mina 30mbit/s genom det trådlösa.

edit: Googlade runt lite och fann information på att dd-wrt ska tydligen dra ner hastigheten med ca: 30 %. Och att Tomato drar ner cpu freq till 133, så man får gå in manuellt och ändra tillbaka till 480.
__________________
Senast redigerad av stiffy420 2012-09-11 kl. 16:37.
Citera
2012-09-11, 16:29
  #3
Medlem
Lysande! Tråden är absolut inte onödig. Jag har själv en sån rackare på väg med posten och detta var nyttiga tips ifall någon mer springer på pumpen.
Citera
2012-09-17, 11:29
  #4
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Hur kom du fram till den där lösningen? snyggt jobbat!

och blev det någon skillnad på hastigheten? jag har nämligen en likadan router, men med dd-wrt. Jag får inte ut mina 30mbit/s genom det trådlösa.

edit: Googlade runt lite och fann information på att dd-wrt ska tydligen dra ner hastigheten med ca: 30 %. Och att Tomato drar ner cpu freq till 133, så man får gå in manuellt och ändra tillbaka till 480.

Jag fick ut 100 megabit över ett WDS med två st WNR3500Lv2 med Tomato.

De senaste versionerna av Shibby drar inte ner hastigheten till 133 iaf. Han är uppe i build 101. http://tomato.groov.pl/

dd-wrt är väl inte officiellt supportat på denna router ännu? Fast du kanske har v1?
Citera
2012-09-17, 22:17
  #5
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiffy420
Hur kom du fram till den där lösningen? snyggt jobbat!

och blev det någon skillnad på hastigheten? jag har nämligen en likadan router, men med dd-wrt. Jag får inte ut mina 30mbit/s genom det trådlösa.

edit: Googlade runt lite och fann information på att dd-wrt ska tydligen dra ner hastigheten med ca: 30 %. Och att Tomato drar ner cpu freq till 133, så man får gå in manuellt och ändra tillbaka till 480.
Hastigheten är märkbart bättre. Ifrån ~3mbit till ~90mbit. Lösningen fanns att hitta på något forum på internet. Dock tror jag knappast att det är meningen att installationen av tomato ska krascha varpå man är tvungen att göra en sådan reset.. Men det funkade iaf!
Citera
2012-10-14, 19:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag fick ut 100 megabit över ett WDS med två st WNR3500Lv2 med Tomato.

De senaste versionerna av Shibby drar inte ner hastigheten till 133 iaf. Han är uppe i build 101. http://tomato.groov.pl/

dd-wrt är väl inte officiellt supportat på denna router ännu? Fast du kanske har v1?

Ja, det stämmer. Jag har v1. Nu har reflashat till factory firmware då jag bara fick ut drygt 10mbit/s genom det trådlösa med dd-wrt. Med nuvarande får jag ut 25/20mbit. Skulle vara intressant att testa Tomato.
Citera
2014-03-11, 23:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Hej,

Efter att försökt uppgradera firmware till "tomato-Netgear-3500Lv2-K26USB-1.28.RT-N5x--083V-BT-VPN.chk2" stannade uppgradering på ~100%, varpå anslutningen till 192.169.1.1 bröts. Då väntade jag 2~3min på att anslutningen skulle återupptas men det gjorde den inte och testade därför att starta om routern.

Nu visar powerikonen endast orange. Inget annat lyser. Sekund jag stängde av routern upptäckte även min dator ett virus.

Unboxade routern idag och till mitt missnöje fick jag endast ut ~3Mbit/s när vi får ut 100Mbit/s när man kopplar direkt till modemet. Därav tänkte jag att en firmware upgrade hade funkat.

Vad fan gör jag nu?

Edit: Verkar som att den är "bricked" (jag är färsk på router firmwares osv..). Finns det inget annat sätt att lösa problemet än att köpa USB-TTL och öppna upp routern?

LÖSNING: Efter att ha haft ett smärre nervsammanbrott testade jag att hålla inne "restore settings" samtidigt som jag bootade upp routern, utan att släppa någon av knapparna i ca 30sek. Nu funkar det helt plötsligt. Tomato installerat!

Ber om ursäkt för den onödiga tråden, förhoppningsvis kan någon annan själ dra nytta av min erfarenhet!

HA!

Be om ursäkt för den onödiga tråden!!!

Jag hade precis dragit in Tomato på min Netgear och den vart stendöd!

Sen hittade man denna tråden vilket hjälpte mig DIREKT!!!

Vanligtvis är jag inte glad i !!!!! men här kan det inte bli nog av de.

Nu kan jag tanka grejor samt surfa samtidigt, vilket var en omöjlighet innan.

TACK Joakwim!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback