Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-10, 19:15
  #1
Medlem
En 45-årig i England har grips misstänkt för hmf för att ha postat på facebook.

Citat:
45-åringen greps misstänkt för hets mot folkgrupp efter att på Facebook bland annat skrivit:

"Bra jobbat Anders Breivik, jag lyfter på hatten för dig"

Länk

Finns det verkligen yttrandefrihet i England?
Har även läst om en som vart stormad av poliser efter en facebook post.
Är även Sverige påväg att möta detta öde?
Citera
2012-09-10, 19:27
  #2
Medlem
Samma sak som hets mot folkgrupp fast med ett hårdare ingripande
Citera
2012-09-10, 20:11
  #3
Moderator
Fear2bes avatar
Människor pratar ofta utan att tänka, ska man kunna hamna i fängelse för det? Går det verkligen att förbjuda folk att vara idioter, oavsett vilket land och vilka lagar det landet har? Har folk inte längre rätt att vara skitstövlar om dom känner för det?

I Tyskland (och kanske även England?) kan man få fängelse om man uttrycker vissa åsikter. Det kan vara så illa att man bara presenterar vanliga fakta, men att dessa anses vara så rasistiska att det kan ge fängelse. Jag tänker då på att man inte får kalla profeten Muhammed för pedofil, trots att han gifte sig med 9 och 11-åringa barn.

Jag hittade en artikel från 2005, där Runar Sögaard angriper islam. Tror du att han i dagens Sverige 2012 skulle våga uttrycka samma åsikter? Det har hänt mycket de senaste sju åren...

Vi får njuta av vår yttrandefrihet nu, för den är på väg bort känns det som.
Citera
2012-09-10, 22:15
  #4
Medlem
birgerburgers avatar
"bland annat skrivit", skriver Expo.

Blir lite tunt diskussionsunderlag när man inte vet vad han har skrivit i övrigt.
Citera
2012-09-11, 00:41
  #5
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
En 45-årig i England har grips misstänkt för hmf för att ha postat på facebook.



Länk

Finns det verkligen yttrandefrihet i England?
Har även läst om en som vart stormad av poliser efter en facebook post.
Är även Sverige påväg att möta detta öde?

England har inga grundlagar med där emot så har dom olika "brev" (även kallad "Common Law") som t ex. Magna Charta och i bland dessa så regleras yttrandefriheten, men det är ingen grundläggande rättighet som är inskriven i någon lagbok.

http://oru.diva-portal.org/smash/rec...d=diva2:136809

Länken där kanske ger lite mer info...
Citera
2012-09-11, 00:47
  #6
Medlem
det som har hänt med england efter terror dådet 2005 kameror överallt Internet censur.
men det kanske är vad dem behöver
Citera
2017-10-04, 23:31
  #7
Medlem
Sara.Ns avatar
Upp till 15 år i fängelse riskerar den som söker upp ”högerextrem propaganda” eller ”terrormaterial” i Storbritannien efter en ny föreslagen lagskärpning.
Citat:
Enligt en föreslagen lagändring i Storbritannien riskerar den som söker upp ”terrormaterial” eller ”högerextrem” propaganda upp till 15 år i fängelse. "Jag vill säkerställa att den som tar del av terrormaterial på nätet, bland annat jihadistiska hemsidor, högerextrem propaganda och bombmanualer ska känna av lagens fulla kraft", har den konservativa ministern Amber Rudd deklarerat. Exakt vad Rudd syftar på med begreppet ”högerextrem propaganda” är oklart. Tidigare har flera nationella organisationer förbjudits med stöd av så kallad terrorlagstiftning, exempelvis National Action.
https://www.nordfront.se/storbritann...ktslagarna.smr
Citera
2017-10-05, 12:08
  #8
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaKo-Dome
det som har hänt med england efter terror dådet 2005 kameror överallt Internet censur.
men det kanske är vad dem behöver

England är ett riktigt sjukt land. Det är mycket svårt för privatpersoner att äga vapen, det är CCTV bevakning överallt och de har nu censur men trots det är många av landets städer rena skithålor.

CCTV och internetcensur var aldrig till för att göra befolkningen säkrare utan till för att förslava folket.
Citera
2017-10-05, 13:44
  #9
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
England är ett riktigt sjukt land. Det är mycket svårt för privatpersoner att äga vapen, det är CCTV bevakning överallt och de har nu censur men trots det är många av landets städer rena skithålor.

CCTV och internetcensur var aldrig till för att göra befolkningen säkrare utan till för att förslava folket.

CCTV gör ju städerna säkrare, det är helt klart, men det gör även fler poliser på gatorna, jag föredrar nog fler poliser framför kameror.
Internetcensur är ju inget som vanliga människor lider av, det är orosstiftare och uppviglare från extremhögen som klagar när de inte kan sprida sin hatpropaganda, och så naturligtvis eventuella terrorister, men med de skärpta lagar som kommer är det snart samma sak. Sverige får förmodligen också en ny lagskärpning om vad som räknas som terrorism, då blir det jobbigt för NMR och övriga extrema organisationer, och mera problem för SD.
Citera
2017-10-05, 16:20
  #10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpenskutt
CCTV gör ju städerna säkrare, det är helt klart, men det gör även fler poliser på gatorna, jag föredrar nog fler poliser framför kameror.
Internetcensur är ju inget som vanliga människor lider av, det är orosstiftare och uppviglare från extremhögen som klagar när de inte kan sprida sin hatpropaganda, och så naturligtvis eventuella terrorister, men med de skärpta lagar som kommer är det snart samma sak. Sverige får förmodligen också en ny lagskärpning om vad som räknas som terrorism, då blir det jobbigt för NMR och övriga extrema organisationer, och mera problem för SD.

Jag saknar ignorerarfunktionen på FB. En person som agitetrar för mer censur är ett betalt troll och arbetar enbart för globalistiska intressen. Det finns enbart en nivå av yttrandefrihet och det är full yttrandefrihet utan restriktioner, allt annat är rent förtryck.
Citera
2017-10-05, 18:16
  #11
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag saknar ignorerarfunktionen på FB. En person som agitetrar för mer censur är ett betalt troll och arbetar enbart för globalistiska intressen. Det finns enbart en nivå av yttrandefrihet och det är full yttrandefrihet utan restriktioner, allt annat är rent förtryck.

Det finns förstås de som på riktigt gillar censur. Om alla människor vore för yttrandefrihet skulle det inte gå att begränsa den som sker i många länder.
Citera
2017-10-05, 18:27
  #12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag saknar ignorerarfunktionen på FB. En person som agitetrar för mer censur är ett betalt troll och arbetar enbart för globalistiska intressen. Det finns enbart en nivå av yttrandefrihet och det är full yttrandefrihet utan restriktioner, allt annat är rent förtryck.


Exakt! Yttrandefrihet är binärt precis som en graviditet. Man kan inte vara lite gravid lika lite som man kan ha begränsade yttrandefrihet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback