Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-10, 11:21
  #1
Medlem
rOjters avatar
Jag har sökt och hittade två olåsta trådar, vilken ingen av dem handlar om det vetenskapliga bakom utmaningen att äta den starka korven (eller stark mat ur huvud taget).

Lite bakgrundsfakta:

Harakiri-korven är namnet på vad försäljaren Jesper Levin kallar världens starkaste korv. Den ska enligt honom själv mäta upp till 2 miljoner i scovilleskalan. Att jämföra med något, som är det starkaste som man kan hitta i en vanlig butik, så har vi habanero-chilin som mäter upp till max 300 000 i samma skala. Cayenne och Tabasco mäter mellan 30 000 och 50 000 scoville. Ren capsaicin, som är ämnet i chilin som gör den stark, mäter 16 miljoner scoville.

Vad är det som egentligen händer i kroppen när man utsätter sig för så stora koncentrationer av ämnet capsaicin? Hur tolerant kan man egentligen bli mot capsaicin. Finns det evolutionära fördelar med att äta capaicin (jag tänker mig att ett helt land, Thailand, kan inte ha fel)? Jag tänkte bidra lite till diskussionsunderlaget med dessa länkar:

[illvet.se] Var sitter styrkan i en chilifrukt?
[illvet.se] Varför blir man varm av chili?
[illvet.se] Varför äter man alltid stark mat i tropikerna?
[illvet.se] Varför kan somliga vänja sig vid att äta chili?

Jag har själv ätit korven, och jag vill efter en del research ifrågasätta att styrkan på harakiri-korven mäter upp till 2 miljoner scoville. Visst mådde jag skit hela den natten, efter att jag hade ätit den. Men det gjorde jag i Thailand också när jag tryckte i mig en massa chili.

En sista observation och frågeställning är det faktum att jag faktiskt njuter av riktigt stark mat. Hur kan det komma sig? Det finns fler som har vittnat om det (både här på flashback och på andra forum jag har läst). Det stärker min tes om att det finns evolutionära fördelar att äta stark mat.

Det framgår i denna YouTube länk hur jag reagerar på korven.
Citera
2012-09-10, 12:45
  #2
Medlem
Det där är intressant . Jag älskar stark och utmaningen att hela tiden äta starkare och starkare. Har själv inte testat korven, men det ska jag definitivt lägga på min lista över saker jag tänkte göra. Enligt artiklarna du nämnde så har det ju att göra med ett hormon som utsöndras när du äter stark mat. Då borde man i teorin kunna äta koncentrationer upp till 16 miljoner utan att känna smärta.
Citera
2012-09-10, 12:55
  #3
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fight-for-justice
Det där är intressant . Jag älskar stark och utmaningen att hela tiden äta starkare och starkare. Har själv inte testat korven, men det ska jag definitivt lägga på min lista över saker jag tänkte göra. Enligt artiklarna du nämnde så har det ju att göra med ett hormon som utsöndras när du äter stark mat. Då borde man i teorin kunna äta koncentrationer upp till 16 miljoner utan att känna smärta.

Det tror jag inte. Kolla denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Mwn02qZn8vw
Han är rätt van vid stark mat, men han ångrar sig bittert efter denna provsmakning.
Citera
2012-09-10, 13:18
  #4
Medlem
Stark mat utsöndrar dopamin och endorfiner
Citera
2012-09-10, 15:15
  #5
Medlem
rOjters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Det tror jag inte. Kolla denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Mwn02qZn8vw
Han är rätt van vid stark mat, men han ångrar sig bittert efter denna provsmakning.

Han överlevde i alla fall, så nog tror jag att han skulle kunna göra om det där
Citera
2012-09-10, 18:13
  #6
Medlem
Varldens starkaste korv ar det garanterat inte. Att idioten som saljer skiten dessutom medvetet forsoker lura sina kunder att bryta mot reglerna gor inte saken battre.

Har testar div. saser, extrakt och olika chilifrukter upp till 16 milj. SHU vilket ar rent capsaicin.

Extraktet var en helvettes resa som jag inte rekommenderar nagon men saser upp till ett par milj ar faktiskt riktigt nice till viss mat.

Thaimat med chili ater jag daremot dagligen och man bygger helt klart upp en tolerans men aven ett beroende, ar det inte starkt kan jag icke ata. Kan inte forklara det mer an att nagonting fattas, blir smaklost. Precis som Svensk mat utan salt och peppar.

Har egentligen ingenting att tillfora traden, bara hat mot denna vandrande korvring...
Citera
2012-09-11, 14:34
  #7
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rOjter

En sista observation och frågeställning är det faktum att jag faktiskt njuter av riktigt stark mat. Hur kan det komma sig? Det finns fler som har vittnat om det (både här på flashback och på andra forum jag har läst). Det stärker min tes om att det finns evolutionära fördelar att äta stark mat.

[illvet.se] Varför äter man alltid stark mat i tropikerna?


Du svarade dig själv lite med den länken. Stark mat är bakteriedödande, vilket kan vara en biologisk rest vi släpar med oss in i moderniteten. Som motsatts till det har jag några vänner från Island som alla är extremt kinkiga när det kommer till styrka på maten. En vanlig medelstark indisk curry kan de inte äta exempelvis. I Skandinavien har vi ju en högre tolerans mot laktos än andra länder, vilket säkert också har haft någon evolutionär fördel.
Citera
2012-09-17, 18:57
  #8
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kemi -> Medicin

/Mod
Citera
2014-09-16, 12:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du svarade dig själv lite med den länken. Stark mat är bakteriedödande, vilket kan vara en biologisk rest vi släpar med oss in i moderniteten. Som motsatts till det har jag några vänner från Island som alla är extremt kinkiga när det kommer till styrka på maten. En vanlig medelstark indisk curry kan de inte äta exempelvis. I Skandinavien har vi ju en högre tolerans mot laktos än andra länder, vilket säkert också har haft någon evolutionär fördel.

Jag vet inte i vilken omfattning dessa starka kryddor skulle ha ha aseptisk verkan, men i viss mån kan det väl vara möjligt.
Annars är väl den gängse uppfattningen att i många varma länder saknades förr bra möjligheter att hålla en obruten kylkedja för färska livsmedel. Kött i synnerhet for illa av detta, och var ofta härsket när det skulle tillagas.
Därför utförs många av dessa kötträtter så att köttet fördelas i mindre bitar och kokas länge (t ex Chili con Carne). Bakterierna är därmed ur Världen, men smaken av härsket kött finns kvar.
Det är här de starka kryddorna kommer in...

Edit: Fan, där aspirerar jag på en pallplats i SM i trådväckning ser jag... Hur kunde detta flyta upp på aktuella ämnen? Gasbildning?
__________________
Senast redigerad av fatherjoep 2014-09-16 kl. 12:24. Anledning: Koll av datum
Citera
2014-09-16, 12:49
  #10
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Hur lurar den här liraren en att bryta mot reglerna?

Finns det något som är som Chipotleaway? Älskar stark mat men...
Citera
2014-09-16, 19:05
  #11
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Hur lurar den här liraren en att bryta mot reglerna?

Finns det något som är som Chipotleaway? Älskar stark mat men...

Nu när tråden ändå är väckt så antar jag att personen som skrev det menade på att han i filmerna ger bort gratis dricka direkt till den personen som käkat upp korven, och att man då i all hast automatiskt tar emot den för att få någon slags strupsvalka förlorar "tävlingen" p.ga att man inte skulle dricka eller kräkas (?) 5 minuter efter att man ätit upp korven. Dessutom fick man ju ingen t-shirt!
Om jag inte minns helt fel så tillkom dock dom reglerna efter att korven blev viral så att säga.

Enligt google är chipotleaway något från South Park, och jag håller med dig om att det är fruktansvärt dagen efter när den starka maten skall ut. Alltid blir man lös i magen och det kommer inte ut ordentligt, utan bara ligger kring ändtarmen och brinner och brinner. Att immundiga den starka maten är dock roligare, är det riktigt bra fräs i den så har jag upplevt en känsla av att man är "hög" nästan. Antar att det beror på att man frisläpper adrenalin eller något liknande när det är som värst.
Citera
2014-09-19, 21:21
  #12
Medlem
Jag klarade det galant
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback