Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-12-04, 07:08
  #25
Medlem
Jag hyrde en bil för hela nästa vecka och vet inget om parkering i Sverige.

Det vore jättekul om ni kunde tipsa om parkeringsalternativ, hur man använder olika typer av automater osv.

i Uppsala, förstås.

Tack på förhand.
Citera
2015-01-16, 23:02
  #26
Medlem
Skogswalds avatar
Ännu en bumpning av denna tråd.

Alltså, har Uppsala kommun interna bestämmelser som går över den vanliga trafikförordningen? Har vägarna förbi Uppsala snart och tänkte rekognisera klassisk fri gatuparkering innan. Street View är briljant, ibland. Ta denna gatuparkering som jag funnit på Sala backe t.ex.

http://postimg.org/image/d70oitux7/

Jag tolkar det som att jag får stå där ett dygn kostnadsfritt, då inga tilläggsskyltar syns till under, men på er här i tråden låter det som att klassisk 24 timmar kostnadsfritt knappt existerar i Uppsala. Vad gäller egentligen? Fann också en PDF på kommunens webbplats men den talar ju bara om speciella bestämmelser för innerstan.
Citera
2015-01-16, 23:22
  #27
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Ännu en bumpning av denna tråd.

Alltså, har Uppsala kommun interna bestämmelser som går över den vanliga trafikförordningen? Har vägarna förbi Uppsala snart och tänkte rekognisera klassisk fri gatuparkering innan. Street View är briljant, ibland. Ta denna gatuparkering som jag funnit på Sala backe t.ex.

http://postimg.org/image/d70oitux7/

Jag tolkar det som att jag får stå där ett dygn kostnadsfritt, då inga tilläggsskyltar syns till under, men på er här i tråden låter det som att klassisk 24 timmar kostnadsfritt knappt existerar i Uppsala. Vad gäller egentligen? Fann också en PDF på kommunens webbplats men den talar ju bara om speciella bestämmelser för innerstan.

24h gäller, samt fritt över helger. Samma som gäller generellt i hela landet.
Folk i tråden vill ha centralare parkering, och de fria parkeringarna som ligger lite bättre till är alltid fulla redan ganska tidigt på morgonen.
Citera
2015-04-20, 16:14
  #28
Medlem
Bättre att låna denna tråd kanske, hittade en annan först.

Dags att lyfta denna tråd med en fråga till Uppsalabor med bil!

Finns det någon billig/gratis parkering hyffsat centralt i stan under vardagar? Ska in för övernattning men vill inte behöva betala 100 spänn för att få parkera och kunna sova lite dagen efter. Vankas ju festligheter! Brukar vara gratis några timmar under nätterna men dom timmarna kompenserar dock inte för dagspriset Någon erfaren stadsförare som har något tips?

Såg inlägget om parkering på Sala Backe men skulle gärna hitta en plats närmare stan
Citera
2015-04-20, 19:03
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumberLock
Bättre att låna denna tråd kanske, hittade en annan först.

Dags att lyfta denna tråd med en fråga till Uppsalabor med bil!

Finns det någon billig/gratis parkering hyffsat centralt i stan under vardagar? Ska in för övernattning men vill inte behöva betala 100 spänn för att få parkera och kunna sova lite dagen efter. Vankas ju festligheter! Brukar vara gratis några timmar under nätterna men dom timmarna kompenserar dock inte för dagspriset Någon erfaren stadsförare som har något tips?

Såg inlägget om parkering på Sala Backe men skulle gärna hitta en plats närmare stan

Ska du stå i innerstan kostar det. 25kr timmen är ganska standard, ett fåtal ligger på 15 kr. Upp i Främre Luthagen/Höganäs/Fålhagen kostar det också, kan det vara 10-15kr timmen? Vill du stå gratis är det tex Salabacke eller liknande som gäller (ca 2km från centrum). Du kan gå in till stan på en kvart.

Edit: Här har du en karta på zonerna i centrala stan: https://www.uppsala.se/Boende-och-tr...ringsavgifter/
__________________
Senast redigerad av FunGrabs 2015-04-20 kl. 19:06.
Citera
2015-04-21, 14:20
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumberLock
Bättre att låna denna tråd kanske, hittade en annan först.

Dags att lyfta denna tråd med en fråga till Uppsalabor med bil!

Finns det någon billig/gratis parkering hyffsat centralt i stan under vardagar? Ska in för övernattning men vill inte behöva betala 100 spänn för att få parkera och kunna sova lite dagen efter. Vankas ju festligheter! Brukar vara gratis några timmar under nätterna men dom timmarna kompenserar dock inte för dagspriset Någon erfaren stadsförare som har något tips?

Såg inlägget om parkering på Sala Backe men skulle gärna hitta en plats närmare stan

Jag brukar ställa mig vid Studenternas. Man kan antingen ställa sig på höger sida om vägen när man har svängt in, eller köra en liten bit till så finns det en stor parkering till vänster. Det kostar 7 kr/h dagtid på vardagar, vilket jag tycker är överkomligt då det ändå ligger ganska nära centrum. Det tar runt 10-15 min att gå till Stora Torget skulle jag tro.
Citera
2015-04-21, 20:43
  #31
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Österängsgatan med omnejd annars är gratis 24h eller över helgen och är ganska nära stadskärnan. Där finns det i princip alltid en plats om man letar en stund. Det är närmare än Sala backe.
Citera
2018-06-21, 12:31
  #32
Medlem
Vi skulle behöva uppdatera tråden lite. Alla gratisparkeringarna i Luthagen är borta, eller finns det någon kvar? Gratis eller billig parkering i övrigt nära centrum, hur ser det ut nu för tiden? Jag menar då vardagar dagtid.
Citera
2018-06-21, 12:39
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Österängsgatan med omnejd annars är gratis 24h eller över helgen och är ganska nära stadskärnan. Där finns det i princip alltid en plats om man letar en stund. Det är närmare än Sala backe.
Inte längre.....................
Citera
2018-10-01, 10:13
  #34
Medlem
https://www.uppsala.se/boende-och-tr...keringsomraden

Hela innerstan är nu avgiftsbelagd genom zon-skylt. Tidigare fanns en del gator som var avgiftsfria, men nu är det tyvärr kört.

Vill man stå helt gratis är det på östra sidan om tyco hedens, eller västra sidan om dag hammarskjöld / kåbo., norra delarna av svartbäcken eller i boländerna.

Boländerna närmast stan, bergsbrunnagatan tillåter 24h parkering gratis, men där är det nästan alltid fullt.
Citera
2018-10-04, 08:05
  #35
Medlem
ZaphodBs avatar
Parkering i Uppsala, låt se.....

Hamnplan är hyfsat pris, 20 kr/h eller kanske Studenternas IP för 7 kr/h om du är villig att gå lite.

Mvh, ZaphodB
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback