• 2
  • 3
2012-09-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Raffig reagge i högtalarna, en grogg i ena näven, en hysteriskt vass kniv i den andra redo att massakera vad det nu bjuds för dagen. Några vådliga dansmoves medans ugnen blir varm.

Jag ser ärligt talat inte hur det kan bli tråkigt

Word!

För mig är det kul att laga mat när jag gör det bra och när jag fattar varje steg i processen. Choppa grönsaker snabbt, steka så att det blir fin yta, koka bort vätska så att smakerna koncentreras eller vispa fram en perfekt emulsion i form av t.ex. en majonäs eller bearnaise. Musik, gott sällskap och en skvätt vin i kocken gör ju upplevelsen bara bättre.
Citera
2012-09-14, 19:24
Medlem
Det är ju oftast roligare om man lagar till nån annan. Eller om man är två polare som lagar mat tillsammans. Men jag har inget emot att laga bara till mig själv. En del tycker det är deppigt men jag trivs i självvald ensamhet. Om jag har lediga dagar så gör jag ofta storkok som Pepparrotskött eller Plommonspäckad fläskkarré. Sen har man ju så det bara är att värma i en vecka.
Citera
2012-09-14, 19:28
Medlem
DartFrogs avatar
Samma här; vin, musik, sällskap o bra råvaror o verktyg gör det till en njutning!
Fast ibland ere bättre o va själv när man mitt i ändrar dagens meny till nått helt annat o slipper få skäll för det...
Citera
2012-09-14, 22:48
Medlem
Jag tycker också det är jättetråkigt att laga mat. Slöseri med tid.

Däremot tycker jag mycket om att ÄTA god mat som någon annan har lagat.

Drömmen är att ha så mycket pengar att man kan anställa en kock som lagar den mat man vill ha.
Citera
2012-09-15, 09:16
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja, det kan både vara mycket kul men även besvärande att behöva laga mat.

När jag är ensam, ja frun har rest bort så blir det bara enkla grejor eller en tappas på baren.

Men är familjen hemma eller kompisars på besök så blir det kul att göra något riktigt gott och avancerat.
Det är liksom en förväntan att dom skall bli glada och nöjda över vad jag lagat till dem.
Säger dom dessutom att det var bra, så är man sporrad till nästa gång att det blir bra.

Något som också var mycket kul, var när ungarna bodde hämma och ville vara med och lära sig laga mat. Då var det mycket skämt och samtidigt allvar och dom blev duktiga på att laga mat samt hålla ordning i köket.

Har man dessutom riktiga råvaror av bästa sort så är utmaningen stor att lyckas så inget blir förstört. Dom största utmaningarna är när vi själva har slaktat eller jagat, då är det många moment som skall göras.

Var inte rädd för att misslyckas eller experimentera lite för det är så man lär sig och kommer på nya grejor.

Rullkragen
Citera
2012-09-16, 14:42
Medlem
cookizs avatar
Jag brukar kolla på youtube när jag lagar mat, oftast så blir det lite rolligare att laga mat och man tar sig mer tid åt det. Gäller ju att man har något kul att titta på men jag brukar inte ha några problem med det då jag ofta tittar på matprogram eller spel shower vid youtube så kan man alltid hitta något (jag tittar via surfplatta som jag har kan ha stående i köket. Har underlättat mat lagande och gjort att man tagit sig mer tid att göra saker i köket.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in