Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-03, 19:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Kan bara instämma.
Numera visar de bara modern film som var för dåliga för att gå på bio.
Det ironiska är att TCM ägs av samma bolag som förut sände kanalen Silver och Showtime men som lades ner förra året.
Och de filmer som visade på Silver/Showtime visas numera på TCM.
Så frågan är varför lägga ner de kanalerna för att sen uppstå igen på TCM.

Nej de borde ha behållit TCM som det var.

Men det är bara i norden TCM USA visar bara klassisk film
Citera
2017-03-11, 18:27
  #14
Medlem
Idag var det i alla fall en film från 1965 som gick men annars är det för det mesta filmer från 2000 talet.

TCM står ju för "Turner Classic Movies" men det är väl en trend som går nu att sända program som inte passar in på kanalens namn.

Samma med Animal Planet numera som ibland visar folk som bygger hus istället för naturprogram.
Citera
2017-04-20, 13:57
  #15
Medlem
TCM kommer att läggas ner i den 1 juni i år .

https://www.dorotea.se/nyheter/tcm-n...n-1-juni-2017/
Citera
2017-04-20, 18:03
  #16
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
TCM kommer att läggas ner i den 1 juni i år .

https://www.dorotea.se/nyheter/tcm-n...n-1-juni-2017/
Åh vad tråkigt. Jag som gillar den kanalen.
Citera
2017-04-20, 18:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Åh vad tråkigt. Jag som gillar den kanalen.
Visst är det tråkigt att en kanal läggs ner men kanalen har gått ifrån att visa gamla klassiker till att princip bara visa filmer från 2000 talet.

Så jag tycker Turner har gjort rätt att lägga ner kanalen här i norden men om den ersätts av någon annan kanal återstår att se.

Turner har ju tidigare lagt ner både Showtime och Silver här i norden, så efter den 1 juni så är det bara Cartoon Network och Boomerang kvar i Turners ägo.
Citera
2017-04-21, 08:42
  #18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
Visst är det tråkigt att en kanal läggs ner men kanalen har gått ifrån att visa gamla klassiker till att princip bara visa filmer från 2000 talet.

Så jag tycker Turner har gjort rätt att lägga ner kanalen här i norden men om den ersätts av någon annan kanal återstår att se.

Turner har ju tidigare lagt ner både Showtime och Silver här i norden, så efter den 1 juni så är det bara Cartoon Network och Boomerang kvar i Turners ägo.
Jag har sett gamla, så som Borta med vinden som var stadigt återkommande, samt senare 2000-tals filmer. Jag gillade blandningen.

Ja, får se vad det blir annars. Men har inte sett några nya kanaler, bara färre film kanaler.
Citera
2017-06-04, 19:24
  #19
Medlem
Ganonitos avatar
Någon som vet om det finns någon annan kanal med samma koncept som TCM hade innan som endast visar klassiska filmer på den svenska marknaden?
Citera
2017-06-09, 19:12
  #20
Medlem
Oakenshields avatar
Jag delar också den frågeställningen. Anything?
Citera
2017-06-13, 20:02
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Någon som vet om det finns någon annan kanal med samma koncept som TCM hade innan som endast visar klassiska filmer på den svenska marknaden?

Nej.

Det existerar i Europa och övriga världen, Sverige är ett extremt land på denna front, vi har inga filmklubbar som visar klassiskt, bara en liten elit i Stockholm har tillgång till Cinemateket, men vi som inte bor i Stockholm har mycket små möjligheter att se klassisk film om man inte har en egen samling.

Det måste till någon form av filmrevolution och börja tvångsvisa klassisk film överallt i samhället.

I Europa visas klassisk film hela tiden där både barn och vuxna frivilligt väljer att se dessa filmer, det är bara i Sverige i världen som folk inte ser klassisk film i större utsträckning, och det beror på den historielösa kontexten som genomsyrar hela samhället.
Sverige är det enda landet i världen som avfärdar äldre som mindre vetande
Citera
2017-06-14, 00:04
  #22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Någon som vet om det finns någon annan kanal med samma koncept som TCM hade innan som endast visar klassiska filmer på den svenska marknaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Jag delar också den frågeställningen. Anything?
Inte i Sverige, men du ganska enkelt kolla på amerikanska TCM via Sling som du kan ladda ner som app till Apple TV också. Se min tråd nedan. Tror även att Sling har inspelningsmöjligheter annars har TCM flertalet av sina filmer on demand under ett par dagar efter att de har sänts.

(FB) Sling TV - ÄNTLIGEN kan man titta på amerikansk TV!
Citera
2017-06-14, 15:43
  #23
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Nej.

Det existerar i Europa och övriga världen, Sverige är ett extremt land på denna front, vi har inga filmklubbar som visar klassiskt, bara en liten elit i Stockholm har tillgång till Cinemateket, men vi som inte bor i Stockholm har mycket små möjligheter att se klassisk film om man inte har en egen samling.

Det måste till någon form av filmrevolution och börja tvångsvisa klassisk film överallt i samhället.

I Europa visas klassisk film hela tiden där både barn och vuxna frivilligt väljer att se dessa filmer, det är bara i Sverige i världen som folk inte ser klassisk film i större utsträckning, och det beror på den historielösa kontexten som genomsyrar hela samhället.
Sverige är det enda landet i världen som avfärdar äldre som mindre vetande
Cinemateket finns ju i alla tre storstäderna, även om man har dragit ner lite på sistone.
Citera
2021-08-25, 07:08
  #24
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
TCM minns jag, ofta samma filmer visar dem som TS säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback