2012-09-09, 12:01
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Narkotikastrafflagen:

1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

2 § Är brott som avses i 1 § första stycket med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2000:1228).

3 § Är brott som avses i 1 § första stycket att anse som grovt, skall för grovt narkotikabrott dömas till fängelse, lägst två år och högst tio år.

Jag uppfattar det som
"normalgrad" = fängelse i max 3 år

"ringa" = böter eller fängelse i högst sex månader.

"grovt" = fängelse 2 - 10 år

Någon juridiskt kunnig får gärna korrigera om jag missuppfattat.
Citera
2012-09-09, 12:14
Medlem
1 gram MD borde räknas till cirkus 6-7 E. Så om man går efter det så blir det "normalgraden"
Men jag läste nyligen att straffpraxis har sänks när det gäller md och xtc, så med lite tur skulle det kunna gå under "ringa".

Lycka till.
Citera
2012-09-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therealso
1 gram MD borde räknas till cirkus 6-7 E. Så om man går efter det så blir det "normalgraden"
Men jag läste nyligen att straffpraxis har sänks när det gäller md och xtc, så med lite tur skulle det kunna gå under "ringa".

Lycka till.

Har ringt runt till en massa poliser idag och försökt få fram info om det är ringa eller av normalgraden. Dom visste inte, så dom lät mig prata med ett stationsbefäl som sa att brottet var ringa, sen frågade jag om hon verkligen var säker på det och då sa hon att hon inte längre var det och att det hade kommit nya regler nyligen som hon inte visste hur hårda de är. Någon som vet var på internet man kan få fram dessa straffskalor?
Citera
2012-09-09, 13:26
Medlem
Hydroliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygingenjoren
Har ringt runt till en massa poliser idag och försökt få fram info om det är ringa eller av normalgraden. Dom visste inte, så dom lät mig prata med ett stationsbefäl som sa att brottet var ringa, sen frågade jag om hon verkligen var säker på det och då sa hon att hon inte längre var det och att det hade kommit nya regler nyligen som hon inte visste hur hårda de är. Någon som vet var på internet man kan få fram dessa straffskalor?

Åklagarsidan har ett sammansatt pdf för internt bruk med tabeller uppsatta genom tidigare rättegångar. Hur man ska tolka lagarna för åklagare som aldrig haft ett liknande mål innan ungefär. Du kan ju försöka hitta det, har inte kvar länken längre.

Sen måste jag ju påstå att det är jävligt korkat att springa rundor med droger om du måste bli säkerhetsklassad. Du kan inte ha tänkt vidare hårt där. Anledningen att man säkerhetsklassar folk är ju för att dom ska vara hederliga medborgare som har mindre risk att bli indragna i skit som kan äventyra säkerheten för riket/flygplatsen eller vad det nu än är. Är det en människa som missbrukar/brukar droger är risken att något går fel, man får skulder, kommer hög till jobbet etc etc som gör att denna inte kan anses som säker nog för det jobbet. Stå ditt kast, för du kommer aldrig kunna vänta ut preskribreringstiden för ett sådant brott. Ringa är bara två år, vilket man kan klara, men normalgraden ligger på 10 år om jag inte minns fel.
Sen beroende på säkerhetsklassning, kan misstanke om brott äventyra din klassning, även om du inte är dömd.
Citera
2012-09-09, 13:35
Medlem
Tradens avatar
Högsta domstolen har sänkt straffen för MDMA då dom ansåg att straffen var helt orimligt höga (värre än för heroin). HD påpekade också att MDMA inte ens visat sig farligare än amfetamin vilket har en normalgrad på 5 gram, så om "rättvisan" skall överstämma med vetenskapen bör straffen sänkas rejält vilket det också gjorts.

Orkar inte leta rätt på källa men detta hände förra sommaren.
Citera
2012-09-09, 13:36
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fenazepam
Vad är preskriptionstiden på ett narkotika brott av normalgraden?

10 år.
Citera
2012-09-09, 14:15
Medlem
Har själv torskat på liknande (~150E) och kan säga att praxis för grovt har iallafall ändrats till 200+, sålänge du inte har kontakter med organiserad brottslighet osv.

Praxis är att man räknar på att en MDMA-tablett (som dom så fint kallar det) innehåller 120mg MDMA, och praxis säger att 6-10 tabletter ska vara normalgraden. Således krävs 720mg-1,2g för att uppnå normalgraden. Man kan ha tur och man kan ha otur.

Har suttit och läst igenom massa domar på nätet för att komma fram till det här så orkar inte länka massa källor för det skulle ta timmar att hitta domarna och det skulle även ta timmar att läsa igenom dom igen.

I wish you good luck
Citera
2012-09-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carls
10 år.

Preskriptionstider i Sverige (wiki)

För brottmål handlar preskription om icke-utövande av statens rättighet att straffa, där straff uteblir på grund av en viss tids dröjsmål att åtala eller verkställa utdömd bestraffning. Den kallas i den svenska brottsbalken bortfallande av påföljd (35 kap.). Exempel på sådan är att brott som kan ge upp till ett års fängelse preskriberas efter två år, medan brott som kan ge livstids fängelse inte preskriberas förrän efter 25 år. Preskription ska uppmärksammas ex officio av rätten.

Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,
Tjugofem års preskriptionstid gäller för brott med livstids fängelsestraff i straffskalan,
För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid.

Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningsmannen fyllt 21 år vid brottens begående.[1] [2] Det gäller:

Ser som sagt ut som preskriptionstiden är 10 långa år
Citera
2012-09-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightForGlory
Har själv torskat på liknande (~150E) och kan säga att praxis för grovt har iallafall ändrats till 200+, sålänge du inte har kontakter med organiserad brottslighet osv.

Praxis är att man räknar på att en MDMA-tablett (som dom så fint kallar det) innehåller 120mg MDMA, och praxis säger att 6-10 tabletter ska vara normalgraden. Således krävs 720mg-1,2g för att uppnå normalgraden. Man kan ha tur och man kan ha otur.

Har suttit och läst igenom massa domar på nätet för att komma fram till det här så orkar inte länka massa källor för det skulle ta timmar att hitta domarna och det skulle även ta timmar att läsa igenom dom igen.

I wish you good luck

Tack för infon, men borde det inte vara så att gränsen då går från 720 mg och inte 720-1.2 g eftersom normalgraden var 6-10 tabl, då borde man ju gå från 6*120=720? Fan va surt att man inte kan köpa en gubbe jävla MDMA utan att torska för normalgraden. Det är ju inte ens farligt om man jämför med andra droger! Analyserar dom då drogen och om den har en renhet på säg 80% blir det då att jag har 1*0.8=0.8 g MDMA? Hoppas vid gudarna att jag fick en snål gubbe av dålig kvalitet! Suck att man nu behöver vänta i 2 månader på att provet ska analyseras (enligt snut på plats) innan man får veta mer.
Citera
2012-09-09, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrolicious
Åklagarsidan har ett sammansatt pdf för internt bruk med tabeller uppsatta genom tidigare rättegångar. Hur man ska tolka lagarna för åklagare som aldrig haft ett liknande mål innan ungefär. Du kan ju försöka hitta det, har inte kvar länken längre.

Sen måste jag ju påstå att det är jävligt korkat att springa rundor med droger om du måste bli säkerhetsklassad. Du kan inte ha tänkt vidare hårt där. Anledningen att man säkerhetsklassar folk är ju för att dom ska vara hederliga medborgare som har mindre risk att bli indragna i skit som kan äventyra säkerheten för riket/flygplatsen eller vad det nu än är. Är det en människa som missbrukar/brukar droger är risken att något går fel, man får skulder, kommer hög till jobbet etc etc som gör att denna inte kan anses som säker nog för det jobbet. Stå ditt kast, för du kommer aldrig kunna vänta ut preskribreringstiden för ett sådant brott. Ringa är bara två år, vilket man kan klara, men normalgraden ligger på 10 år om jag inte minns fel.
Sen beroende på säkerhetsklassning, kan misstanke om brott äventyra din klassning, även om du inte är dömd.

Förstår ditt resonemang, men jag tycker helt ärligt inte att det gör mig till en sämre ingenjör om jag någon gång per år skulle få i mig lite MDMA en fredags kväll. Det är inte så att jag missbrukar droger på vardagarna...
Citera
2012-09-09, 17:39
Medlem
Augustbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Helt logiskt så borde 1 g MDMA vara 10 E men vem fan vet med snutens cp-tabeller.. Vaddå "Mellan 2-3 tabletter", antingen är det 2 eller så är det 3? Har aldrig fattat det där..
Beror nog på hur mycket MDMA det är i. Idiotiskt att de inte har en skala för rent MDMA...
Citera
2012-09-09, 17:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygingenjoren
Tack för infon, men borde det inte vara så att gränsen då går från 720 mg och inte 720-1.2 g eftersom normalgraden var 6-10 tabl, då borde man ju gå från 6*120=720? Fan va surt att man inte kan köpa en gubbe jävla MDMA utan att torska för normalgraden. Det är ju inte ens farligt om man jämför med andra droger! Analyserar dom då drogen och om den har en renhet på säg 80% blir det då att jag har 1*0.8=0.8 g MDMA? Hoppas vid gudarna att jag fick en snål gubbe av dålig kvalitet! Suck att man nu behöver vänta i 2 månader på att provet ska analyseras (enligt snut på plats) innan man får veta mer.
Nej de räknar inte utifrån kvalitet (om det inte handlar om extremfall).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in