2012-12-11, 19:03
Medlem
dreamtools avatar
Irriterar mig ofta på folk som använder sig av "risk" när dom menar "chans" och vise versa...
Blir ju ganska kul när man hör någon säga typ "Jag va så nära på att vinna på lotto, jag var ett nummer ifrån så >risken< var ju stor"
Citera
2012-12-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Irriterar mig ofta på folk som använder sig av "risk" när dom menar "chans" och vise versa...
Blir ju ganska kul när man hör någon säga typ "Jag va så nära på att vinna på lotto, jag var ett nummer ifrån så >risken< var ju stor"
Fast detta är väl inte per definition fel, även om det kanske är lite fult?

Till exempel så accelererar ju en bil när man bromsar och när man svänger.

Personligen skulle jag aldrig säga "risk" om något positivt, men "chans" använder jag ofta istället för "sannolikhet".
Citera
2012-12-11, 22:09
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Fast detta är väl inte per definition fel, även om det kanske är lite fult?

Till exempel så accelererar ju en bil när man bromsar och när man svänger.

Personligen skulle jag aldrig säga "risk" om något positivt, men "chans" använder jag ofta istället för "sannolikhet".
Jo, det är fel.
Citera
2012-12-11, 22:19
Medlem
m00nst0nes avatar
Folk som använder "fina" ord de inte behärskar

Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool

Citera
2012-12-12, 01:13
Medlem
Grinfarbrors avatar
Knappast "fina" ord, men ord de inte behärskar:

Alla som säger "eftersom att", låter ju helt efterblivet.

Ordet i sig är enbart "eftersom", de blandar ihop med "därför att" och liknande konstellationer.
Citera
2012-12-12, 04:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Punktlig är kanske inte ett "fint" ord, men det var tillräckligt komplicerat för att min dumma f.d. arbetskollega (som jag nämnt i ett tidigare inlägg i tråden) skulle säga att det är viktigt att man är pricklig vad gäller möten etc. Hon var en riktig glädjespridare, inte bara för att hon var snäll utan också för att hon alltid uttryckte sig så absurt.
Jag drev tyvärr rätt mycket med henne, t ex genom att berätta sjuka skämt om döda barn och så. Då sade hon äcklat: "Åååh, du är så himla kadaver!"
Jag gissade att makaber var ordet hon sökte, och det berättade jag för henne. Då blev hon sur och sade "Alltså, så fort man säger ett litet fel så ska du komma med konsekvenser!"
Där vet jag dock inte riktigt vad hon menade.

Hon kan ha vagt tänkt på ordet "korrektioner"?
Citera
2012-12-12, 04:41
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Vissa av de mer obtusa vännerna jag har fastnar för vissa ord jag använder och frågar direkt vad de betyder medan andra skiter i mina "konstiga" ord sålänge de kan inmundiga essensen av det som jag ärnade förmedla. Hursomhelst så kan det bli komiskt ibland när de förstnämnda ska återanvända mina ord men säger fel

"jag tror att i vårt samhälle så sätts det mer press på tjejer att prestera på alla områden både utseendesmässigt och cerealt. Men det är förstås min personliga konjunktur."

Orden hon åsyftade var ju förstås cerebralt och konjektur. Cerealt är så.vitt jag vet inte ens ett ord i Sverige men jagmisstänker att hon fick det från engelskan.

"Cerealie" är en produkt av ett sädesslag, men "cerealt" har jag aldrig sett/hört, nej.
Citera
2012-12-12, 04:46
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sapere
Har flera kollegor som säger okonsekvent, inte sällan när de uttrycker missnöje över andra kollegors bristande kompetens.

Vilket dubbelfel.

Jag antar att du menar att de blandar ihop "konsekvent" och "kompetent"? Men dessutom heter det "inkonsekvent" och "inkompetent". Jag undrar om det inte är lagligt att ge någon en örfil vid så grovt felaktigt språkbruk?
Citera
2012-12-12, 05:09
Medlem
AstLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vilket dubbelfel.

Jag antar att du menar att de blandar ihop "konsekvent" och "kompetent"? Men dessutom heter det "inkonsekvent" och "inkompetent". Jag undrar om det inte är lagligt att ge någon en örfil vid så grovt felaktigt språkbruk?
Jan Björklunds nästa steg i svenska skolan!

OnT: Alla som fnittrar så fort någon säger "oralt", ett ord kan ha två betydelser
Citera
2012-12-12, 06:20
Medlem
Min fd granne sa ofta: det måste ju vara illegalt eller det var ju illegalt. Tyckte han var lite udda tills jag förstod att han menade egalt. Påpekade "felsägningen" X antal ggr men han fortsatte ändå. Nu i efterhand så är det ju rätt roligt att tänka på eftersom allt får en liten annan vinkling med hans ordval. Inga människor som man berättar detta för tycker det är roligt (han sa det väldigt ofta) så det har fått bli en glad anekdot i mitt liv.
Citera
2012-12-12, 07:19
Medlem
Den här felstavningen var nog något av det gulligaste jag sett:

https://www.flashback.org/sp40856861
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Process
Är det rätt att den gode Herr Almqvist lyfter riksdagslön utan att göra skäll för denna? Borde inte dessa pengar tillkomma hederliga svenskar som faktiskt arbetar?

För övrigt, varför befinner sig Almqvist i Budapest? Tröstar sig med horor?

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15917238.ab

Tack för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Jo, det är fel.
https://www.flashback.org/t464439
Diskussionen kan fortsätta där, men det går fort att konstatera att åsikterna är ganska delade.
Senast redigerad av patwotrik 2012-12-12 kl. 07:22.
Citera
2012-12-12, 08:46
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Den här felstavningen var nog något av det gulligaste jag sett:

https://www.flashback.org/sp40856861

https://www.flashback.org/t464439
Diskussionen kan fortsätta där, men det går fort att konstatera att åsikterna är ganska delade.

Jag kan förstå varför, men orden har positiv/negativ klang

Chans är positivt och Risk är negativt, däremot finns det neutrala ord såsom chansa då detta ord innefattar att risken finns, och jag tror att många kopplar chans just det till detta neutrala ord egentligen.

Men per definition är det felaktigt att säga att "chansen att dö var hög" om man inte är suicid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in