Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-07, 12:15
  #1
Medlem
Scubbles avatar
I aftonbladet kan man läsa om en stackars feminist som fått massvis med mordhot p.g.a. att hon skriver offentligt om feministiska frågor.

Citat:
För det mesta tar jag inte hoten på allvar. Jag skrattar åt dem. Vem orkar bli upprörd så fort ännu ett mejl med erbjudanden om våldtäkt ramlar ner i inkorgen? Om jag stänger av ljudet på mobilen under nätterna så jag blir jag ändå inte väckt av ännu en förbannad man.
Vi skrattar tillsammans åt gruppen ”Vita Kränkta Män” på Facebook.

Citat:
Vi förminskar betydelsen av vad kommentarsfält, bloggar och anonyma Flashbackmän som säger sig vara beredda att ta till våld för att bekämpa feminister reproducerar och återskapar.

Citat:
Hur mycket behövs det för att vi ska börja titta lika allvarligt på hat mot feminister som vi ser på rasistiska rörelser som härjar loss på internet? Hur många erbjudanden om att ”bli våldsamt penetrerad i alla kroppsöppningar med en herpessmittad kuk” krävs för att jag ska sluta se antifeminister som lite lustigt kränkta och börja reflektera över det som ett allvarligt problem?
http://www.aftonbladet.se/debatt/article15401216.ab

Frågeställning:
Är hat på internet endast ett problem feminister utsätts för?
Kommer hatet från "vita kränkta män" som hatar kvinnor?
Besvara gärna My Vingrens frågeställning som hon avslutar sin artikel med.

EDIT:
Vad har My Vingren skrivit som fått folk att gå så långt att ta till dödshot?
__________________
Senast redigerad av Scubble 2012-09-07 kl. 12:26.
Citera
2012-09-07, 12:22
  #2
Medlem
DapperDanMans avatar
Som man ropar får man svar... Allt dravel om näthat är bara ett sätt att skaffa sig ett alibi för att tysta politiska meningsmotståndare. Att stigmatisera oliktänkande är ett kännetecken för totalitära ideologier. Som den svenska radikalfeminismen exempelvis... Har man inga argument att komma med så är det så klart lämpligt att motståndarna tystas ner.
Citera
2012-09-07, 12:24
  #3
Medlem
Alla utsätts för näthat. Alla grupper.

Feminister, högerriktade, vänsterriktade, män, kvinnor, djurrättsaktivister, vegan/vegetarianer, svarta, vita, bruna, gula, röda, rika, fattiga, unga, gamla, heterosexuella, homosexuella, bisexuella, transsexuella, zoosexuella, dendrofiler, pedofiler, oskulder, icke-oskulder, blonda, brunhåriga, svarthåriga, gråhåriga, rödhåriga, mexikaner, spanjorer, svenskar, fransmän, engelsmän, amerikaner, finnar, danskar, norrmän, kineser, you name it.

Feminister är inte speciella i den frågan. Alla grupper näthatas på ett eller annat sätt.
Citera
2012-09-07, 12:26
  #4
Medlem
Vakthoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubble
IFrågeställning:
Är hat på internet endast ett problem feminister utsätts för?
Kommer hatet från "vita kränkta män" som hatar kvinnor?
Besvara gärna My Vingrens frågeställning som hon avslutar sin artikel med.

Jag tycker personligen att det finns få feminister som trackaserade på nätet, jag tycker feminism är bra och vettigt. MEN som jag sagt i andra tråder. Det som dessa personer bedriver är inte feminism utan rent jävla manshat. Det gapas och skriks om så totalt efterblivna saker att många kvinnor och riktiga feminister skäms. Jag har via mitt jobb pratat med både feminister och manshatare och skillnaden är enorm. Feminister vill ha samma rättigheteer samma vilkor osv, osv och jag är helt inne på deras spår. Sedan kommer en manshatare och tycker att alla män borde skjutas och världen vore bättre utan människor med äckliga kukar. Tyvärr är det de som skriker högst och gör idiotiska sakerna som hamnar i media. De flesta har en snevriden syn på vad feminism är idag (anser JAG du behöver inte hålla med men detta är min syn på det)

Och detta leder till svaret på Mys fråga:
Vällder det idioti och skit ur munnen på någon får man räkna med att skiten kommer tillbaka på ett eller annat sätt. Som ALLA får p nätet som vräker ur sig idiotiska uttalanden.
Citera
2012-09-07, 12:56
  #5
Medlem
Det är dock en viss skillnad på att "vräka ut sig idioti" och att anonymt skriva till någon och ingående berätta hur man står och väntar utanför personens arbetsplats beredd att bjuda på ett hårt jävla munknull - så att du håller käften din korkade jävla slyna - och att man sedan tänker avsluta kalaset med några knivstick i magen samtidigt som säden kräks upp.

Nej, näthat är inte något som endast feminister utsätts för. Det kan drabba oss alla. Men jag vill inte tänka på hur det är för de feminister som går ut med namn och bild i den offentliga debatten.

Kvinnor torde däremot oftare drabbas av hot om sexuellt våld än män?

Och även om mycket går att avfärda som tomma hot och gråtrunkande så är det ändå ett grisigt beteende. Man kan inte prata om att den som ger sig in i leken minsann får leken tåla. Nä, börjar man hota och svina har man passerat gränsen för vad som är acceptabelt.
Citera
2012-09-07, 13:04
  #6
Medlem
MilitantCanibals avatar
Alltså vänta nu lite, hon är alltså medlem i det rasistiska och sexistiska nätmobbargänget 'Vita kränkta män' och tycker det är jobbigt när vissa av de vita män hon har kränkt vill bita tillbaka? Hon ser möjligen inget samband där?

Ett tips - börja debattera med hjälp av sakliga argument i stället för angrepp på grupp eller person, så kommer problemet att minska av sig själv. Det kommer inte att försvinna, för idioter finns i alla läger, men det kommer förmodligen att bli mer uthärdligt.
Citera
2012-09-07, 13:06
  #7
Medlem
Rifter666s avatar
Så länge vi har statsfeminism och media är genominfekterat av det kommer det öka. Själv tycker jag det är ett sundshetstecken. Det visar att inte alla fallit in i dvala och ju fler som vaknar desto bättre.
Citera
2012-09-07, 13:53
  #8
Avstängd
Burross avatar
Detta är alltså samma My som startade macho i kollektivtrafiken...

Hela denna näthatsdebatten från feminister verkar ha 1 mål och 1 mål endast, att tysta vita män.
Sluta sprida massa hat själv, klumpa inte ihop icke-homogena grupper, av med offerkoftan, ja om vi kan försöka mötas där så kanske vi kunde kommit någonstans.

Att hota att våldta någon är liksom inget "näthat" det är något mer, psykopater beter sig så men jag hotar aldrig att våldta någon, jag är antifeminist, jag är en vit man och inte någon jävla kollektiv skuld känner jag heller, jag blir bara extremt jävla provocerad av ännu en hatisk pissartikel i vår största tidning som har mage att klaga på anonymt hat på internet.
Check yourself before you wreck yourself.
Citera
2012-09-07, 13:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Detta är alltså samma My som startade macho i kollektivtrafiken...

Hela denna näthatsdebatten från feminister verkar ha 1 mål och 1 mål endast, att tysta vita män.
Sluta sprida massa hat själv, klumpa inte ihop icke-homogena grupper, av med offerkoftan, ja om vi kan försöka mötas där så kanske vi kunde kommit någonstans.

Att hota att våldta någon är liksom inget "näthat" det är något mer, psykopater beter sig så men jag hotar aldrig att våldta någon, jag är antifeminist, jag är en vit man och inte någon jävla kollektiv skuld känner jag heller, jag blir bara extremt jävla provocerad av ännu en hatisk pissartikel i vår största tidning som har mage att klaga på anonymt hat på internet.
Check yourself before you wreck yourself.

Vad är det då?
Citera
2012-09-07, 14:08
  #10
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Vad är det då?

Om du läser inlägget så ser du att det är 'något mer'.
Citera
2012-09-07, 14:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Om du läser inlägget så ser du att det är 'något mer'.

Jo. Men vad är "något mer"?

Att skriva att man ska knulla någon med sin könssjukdomsdrypande kuk är näthat. Vanligt förekommande sådant.
Citera
2012-09-07, 14:14
  #12
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Jo. Men vad är "något mer"?

Att skriva att man ska knulla någon med sin könssjukdomsdrypande kuk är näthat. Vanligt förekommande sådant.
Är det verkligen näthat? Det låter mer som ett tomt och omoget hot. När jag hör ordet "näthat" tänker jag mer på nazism och främlingsfientlighet på nätet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback