Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-06, 18:15
  #1
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
I våran stad har de styrande blivit totalt tokiga!

De hugger ner träd på löpande band, de är inte ankommna på något sätt, utan de har bara fått för sej att det inte ska finnas träd i en stad.

Vi har hört att träd suger upp enorma mängder vatten och att trädbristen i olika städer är den främsta orsaken till att översvämmningarna ökar.

För att kunna komma med det som argument underar vi: Hur mycket vatten suger egentligen ett medelstort - stort träd i sej under ett dygn/vecka/månad ?
Citera
2012-09-06, 19:23
  #2
Avstängd
urpass avatar
En björk med bottenstamdiameter 35-40 cm tar till sig sommartid 9-14 liter/dygn vintertid minskar detta markant till ca: 3-9 liter/dygn
Citera
2012-09-07, 08:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urpas
En björk med bottenstamdiameter 35-40 cm tar till sig sommartid 9-14 liter/dygn vintertid minskar detta markant till ca: 3-9 liter/dygn


Var har du fått dina uppgifter ifrån? Nu säger jag inte att den här sidan är den mest pålitliga men den säger nåt helt anorlunda än vad du säger.

http://www.gammelbo.se/bjork.htm
Citera
2012-10-23, 21:31
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Ibland undrar man vad det är för lirare som sitter på det här forumet.

Mängden vatten som ett träd behöver beror på massor av faktorer, som storlek på trädet, jordtyp, vindförhållanden, mängden solljus, temperaturförhållanden etc.

Räkna med att ett stort träd behöver mer än 1000 liter om dagen, men det är bara en liten bråkdel som trädet faktiskt dricker, resten går åt i evapotranspiration. Så båda har väl en poäng.
Citera
2012-11-01, 20:52
  #5
Medlem
Karl-Bertils avatar
För att göra städer säkrare kan det vara bra att röja undan snår och buskar utmed cykelvägar och i dungar, eller för att åtminstone känna sig säkrare med genomsikt.
Citera
2014-01-29, 23:46
  #6
Avstängd
urpass avatar
Urskäfta att jag runkar den häringa tråden, men jag tucker inte man ska ta borta alla buskar oc trä
Citera
2014-01-29, 23:58
  #7
Medlem
lasternassummas avatar
Törstiga träd?
En stor björk, t.ex. kan dricka hundratals liter
vatten per dygn. Om det har någon inverkan
på översvämningar är nog tveksamt. När t.ex.
Vänern eller en älv svämmar över tror jag att
trädens vattenförbrukning inte gör någon skillnad.
Däremot tror jag att rötternas förmåga att binda
jorden så att den inte rinner bort kan ha betydelse.

mvh/Bo S
Citera
2014-01-30, 00:08
  #8
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vi har hört att träd suger upp enorma mängder vatten och att trädbristen i olika städer är den främsta orsaken till att översvämmningarna ökar.

Det är ju rent trams.
Dels ställer jag mig fråga till att översvämningar skulle öka. I stadsmiljö så beror på det på dagvattensdräneringskapacitet i såfall.
Citera
2015-06-15, 02:22
  #9
Medlem
Min syrra påstår att björken skickar tillbaka vattnet den suger upp ner i marken igen.
Vad f-n kan hon mena med det?
Det har jag aldrig hört talas om.
Citera
2016-09-30, 12:53
  #10
Medlem
Jo, det stämmer. Vatten som träd suger i sig måste utsöndras, bara en bråkdel används för att öka trädets volym. En del förångas uppåt i luften medan en del sjunker mot marken och därmed binder en del vatten till trädet. Ett kretslopp.
Citera
2016-09-30, 12:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Vi har hört att träd suger upp enorma mängder vatten och att trädbristen i olika städer är den främsta orsaken till att översvämmningarna ökar.

Det är ju rent trams.
Dels ställer jag mig fråga till att översvämningar skulle öka. I stadsmiljö så beror på det på dagvattensdräneringskapacitet i såfall.
Det håller jag med om. Ofta läser man att träd kan suga i sig 350 liter per dygn men det gäller ju bara under varma soliga sommardagar. En kall regnig höstdag så suger träden inte i sig några större mängder. Det är just då som de skulle behövas.
Citera
2016-09-30, 13:15
  #12
Medlem
AndersM79s avatar
Främsta orsaken till de ökade översvämningarna är alla hårdgjorda ytor.

Alla takytor på dagens enorma lagerbyggnader, industrier och stormarknader samt de enorma p-platserna runt dessa gör att det inte finns några naturliga grönytor som kan absorbera dagvattnet längre, utan allt ska in i ett redan underdimensionerat ledningssystem.

Så fort dessa ledningar för stora pengar bytts ut mot större rör - med enorma vägarbeten och avstängningar genom hela city som följd - så skriker politikerna "Tillväxt! Jobb! Expansion!" och beviljar bygglov till 10 nya köplador och lagerbyggnader med tillhörand fotbollsplanstora p-platser på "Här ska aldrig byggas"-områden, varpå ledningarna ånyo blir för små.

Inne i städerna är det samma sak: Allt ska stensättas och hårdgöras, minsta lilla dunge ska bort då staden skall förtätas och göras tillgänglig.

Den mängd vatten som ett träd suger i sig är marginell i sammanhanget. Att röja upp bland buskar och sly för att öka tryggheten är ju en sak, men att bara komma på tanken att hugga ner friska träd i stadsmiljö är ju helt vansinnigt och borde leda till spöstraff på stora torget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback