Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-27, 12:47
  #1
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Jag har funderat på att köpa en trådlös mediaspelare för att kopla ihop PCn (i arbetsrummet) med stereon och hemmabion i vardagsrummet. Jag har tittat på en D-Link DSM-320, är det någon som har några erfarenheter som han eller hon vill dela med sig av till en (i dessa fall) ärthjärna? Vad ska man tänka på? För- och nackdelar, vad finns det för alternativ?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2005-03-28, 10:34
  #2
Medlem
Stålfarfars avatar
Jag har en Pinnacle Showcenter 1000G och är ganska nöjd med den. Kör trådlöst via en Netgear-router och det hela funkar väldigt bra. Hade dock enorma problem i början med både programvaran och spelaren som inte hittade servern och en hel del annat, men efter en uppgradering av programvaran så funkar det briljant.

Det enda som är lite tålamodskrävande är att den kan vara seg ibland när man bläddrar i menyer. Den har även låst sig vid enstaka tillfällen men det avhjälps genom en omstart av spelaren.

Ett 54mbit 802.11g PC-card medföljer och kvaliteten på det som spelas upp är bättre än vad jag trodde, kollar t ex på nedladdade Solstollarna-avsnitt som är rippade från VHS och det är fullt godtagbart. Liksom veckofärska avsnitt av Simpsons...

Här kan du läsa lite mer råd och rön om denna spelare:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.p...&hl=showcenter

...och en efterföljare lär vara på väg sägs det.
Citera
2005-03-28, 10:48
  #3
Medlem
Mx2000s avatar
Jag får också passa på att rekommendera min tråd som Stålfarfar länkade till

Även jag har en ShowCenter, lite äldre dock, och kopplad till datorn med kabel. Jag är nöjd, tycker den fungerar bra. Den gör vad den ska helt enkelt. Det jag har börjat irritera mig på är det faktum att man måste ha TVn på för att bläddra mellan låtar. Därför funderar jag på en annan lösning, och kör just nu med mobilen som fjärrkontroll till Winamp istället.

Jag är nästan hundra på att jag läste en test mellan Pinnacle och andra konkurrenter i en datortidning nyligen. Har för mig att det var Mikrodatorn, men jag hittar inget på deras site. Kolla upp om du har möjlighet, ShowCentern fick dock ganska bra betyg.

Edit: Fråga till Stålfarfar om din trådlösa koppling. Fungerar det att se streamade DVD filmer hos dig? Dvs, är den trådlösa kopplingen tillräckligt snabb till detta? Jag har nämligen hört att den inte är det.
Citera
2005-03-28, 22:56
  #4
Medlem
Stålfarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Jag är nästan hundra på att jag läste en test mellan Pinnacle och andra konkurrenter i en datortidning nyligen. Har för mig att det var Mikrodatorn, men jag hittar inget på deras site. Kolla upp om du har möjlighet, ShowCentern fick dock ganska bra betyg.

Edit: Fråga till Stålfarfar om din trådlösa koppling. Fungerar det att se streamade DVD filmer hos dig? Dvs, är den trådlösa kopplingen tillräckligt snabb till detta? Jag har nämligen hört att den inte är det.

Var det inte i Gear eller M3 den testen var? Fast jag är osäker på om Pinnacle var med, jag tror det var D-Link, Netgears MP515 (eller vad den heter) samt två av Philips apparater för dylika aktiviteter som jämfördes.

Jag har inte testat att strömma DVD, främst eftersom jag har ett hemmabiosystem vid min färg-tv-apparat. Däremot så står det i dokumentationen att det inte rekommenderas att köra något som har en bitrate på över 4 mbit/s trådlöst. Har kört några filmer som har väldigt bra bildkvalitet och det har hackat då och då, antar att de har en bitrate som är för hög.

Något som jag inte tror D-Link har är möjligheten till webradio. Dock inte alla format, men bl a de som sänder via Shoutcast funkar bra. Har inte hunnit sätta mig in i maskinen fullt ut ännu, men för 2295 spänn på Clas i sjön så verkar det totalt sett som ett bra köp...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback