Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-03, 18:55
  #1
Medlem
Rippless avatar
Har tänkt att köpa en kabelstickad tröja, men undrar vad som är bäst? Lammull eller bomull? Jag avskyr sticksiga tröjor, mår illa och vill spy när jag har det mot kroppen. Men med en skjorta under borde det bli bra?

Vad håller passformen bäst? Hur tvättar man lammull?
Citera
2012-09-03, 19:05
  #2
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har tänkt att köpa en kabelstickad tröja, men undrar vad som är bäst? Lammull eller bomull? Jag avskyr sticksiga tröjor, mår illa och vill spy när jag har det mot kroppen. Men med en skjorta under borde det bli bra?

Vad håller passformen bäst? Hur tvättar man lammull?
Kör på lammull. Har endast negativa erfarenheter av bomull då passformen ser fördjävlig ut efter ett tag.
Citera
2012-09-03, 19:20
  #3
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Kör på lammull. Har endast negativa erfarenheter av bomull då passformen ser fördjävlig ut efter ett tag.

Har du någon erfarenhet av lammullströjor från Gant?
Citera
2012-09-03, 19:26
  #4
Medlem
ShogunAssasins avatar
Utbruten från Klassisk stil.

/Mod.
Citera
2012-09-03, 19:34
  #5
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Har du någon erfarenhet av lammullströjor från Gant?
Jag har en v-ringad från dem som jag nästan aldrig använder. Sitter dåligt över nacken, men det har den alltid gjort så det är nog inget fel på materialet.
Citera
2012-09-03, 19:56
  #6
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Jag har en v-ringad från dem som jag nästan aldrig använder. Sitter dåligt över nacken, men det har den alltid gjort så det är nog inget fel på materialet.

Det låter tråkigt. Har Gant så kass kvalitet?
Citera
2012-09-03, 20:17
  #7
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Det låter tråkigt. Har Gant så kass kvalitet?
Nej, alltså kvaliteten är det inget fel på, men den sitter helt enkelt inte bra på mig.
Citera
2012-09-03, 20:33
  #8
Medlem
Jag har några kabelstickade tröjor av lammull från Brooks Brothers som jag verkligen kan rekommendera, riktigt skönt att ha på vintern över en skjorta! Lite jobbiga att tvätta dock, men de är det värt.
Citera
2012-09-03, 20:45
  #9
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Nej, alltså kvaliteten är det inget fel på, men den sitter helt enkelt inte bra på mig.

Okej, tack för informationen!

Citat:
Ursprungligen postat av JesperF
Jag har några kabelstickade tröjor av lammull från Brooks Brothers som jag verkligen kan rekommendera, riktigt skönt att ha på vintern över en skjorta! Lite jobbiga att tvätta dock, men de är det värt.

Det lutar mer åt lammull eftersom precis alla säger att bomull är värdelöst i jämförelse.
Citera
2018-10-06, 12:05
  #10
Medlem
record-collectors avatar
Kanske lite väl sent att svara på den här tråden 6 år efter att den startats men det kanske finns andra som har samma undran eller fundering.

Lammull är klart överlägsen bomull. En ulltröja kan du ha i många många år men en bomullströja är slit och släng.

En ulltröja drar inte åt sig vatten dvs regn eller smuts och behöver väldigt sällan tvättas då den varken blir skitig eller luktar illa. Det enda du behöver göra är att vädra den regelbundet. När du väl behöver tvätta den, kanske vart- eller vartannat år, så använder du speciellt ulltvättmedel. Handtvätt och 30 grader är vad som gäller. Inga stora temperaturvarianter i tvättvattnet. Sköljvattnet KRAMAS ur - INTE vrides! Sedan läggs tröjan plant och formsträckes och låter torkas LIGGANDES. INTE hängandes.

Viktigt är att det ulltvättmedel du använder innehåller lanolin vilket finns naturligt i fårullen och skyddar tröjan mot smuts, vatten och fukt.

Sköter du ulltröjan rätt kan du ha den tiotals år!
Citera
2018-10-06, 16:12
  #11
Medlem
lakritcs avatar
Köp merinoull! Tycker att lammull är både obekvämt och svettigt. Är priset för högt så avvakta reor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback